Modetopic #4

De discussie wordt voortgezet vanaf Modetopic #3 - #5790 door Evenveel.

Eerdere discussies:

3 likes

Ik plaats even m’n post opnieuw omdat het topic net gesloten is

Ik heb de laatste tijd ineens in een paar truien kleine gaatjes die erin zijn gekomen in de was.
Kan dat door ritsen in vesten/broeken komen? Ik had het eigenlijk nooit en nu ineens twee wassen achter elkaar. Of kan het ook iets in de wasmachine zelf zijn? Ik denk dat ik m’n was nu ga sorteren en truien apart ga doen maar het is wel zonde zeg, ik baal er behoorlijk van

1 like

Ben je zeker dat het in de was gebeurt? Kleine gaatjes in truien (zijn ze van wol?) kan duiden op kleermotten.

En als het geen kleermot is: als ik kleding met ritsen bij de fijne was gooi, stop ik ze eigenlijk altijd in een waszak!

2 likes

Omg ik hoop het niet maar ga straks als ik thuis ben gelijk goed kijken.
In een geval is het geen wol in ieder geval.

En dank voor de tip, misschien sowieso goed om te gaan doen want ik ben er meestal niet zo voorzichtig mee.

1 like

Ik hoop het ook niet voor je want mij heeft het ongeveer een jaar gekost om van die kutbeesten af te komen

Edit: oh nee een half jaar lol, voelde als langer!!!

@appa en @grace dit is een goed idee! Jammer dat dit niet meer standaard (zoals bij kinderbroeken) in van die broeken met elastiek zit. Toch maar naar een kleermaker dan denk ik.

Ik ben op zoek naar een nieuwe rugtas. Het liefst eentje die je op 2 manieren kan dragen. Bijv. als shopper en rugtas.

Nu heb ik er 1 gezien maar daar past helaas geen 15 inch laptop in.

Heeft iemand nog een tip? :grin:

Dat kan wel idd. Wij doen ritsen daarom altijd dicht in de was en niet met fijne stoffen erbij.

Waar zitten de gaatjes? Ik heb ze ook wel eens gekregen van een knoop van een broek, als ik de kleding in de broek droeg ging het blijkbaar vastzitten achter de knoop waardoor er kleine gaatjes ontstonden. Wel 4/5 shirts verpest voor ik de oorzaak gevonden had…

1 like

Ik heb gelukkig nog niks kunnen vinden wat op motten duidt, maar houd het wel in de gaten.

Wel een vest die in dezelfde was heeft gezeten waar een hele scherpe rits aan zit, die is ook vrij nieuw dus ik denk dat dat de boosdoener is. Het waren ook drie kledingstukken die wat kwetsbaarder zijn dus ik ga die sowieso nu los wassen denk ik. Gaatjes zaten op willekeurige plekken en niet bij elkaar (las dat dat een beetje mottenachtig is)

Leuke levensles weer van iets wat je eigenlijk wel weet maar blijkbaar ben ik toch te eigenwijs om er dan iets mee te doen.

1 like

Ik heb dit probleem ook heel vaak. Alleen ik draag bijna altijd mijn shirts en truien in mijn broek omdat dat me beter staat dan eroverheen. Heeft iemand een tip hoe je dit kan voorkomen? Kan ik iets over de knoop doen misschien?

Heb dit niet zelf geprobeerd, maar kan me voorstellen dat zo’n strijkband (om bijvoorbeeld makkelijk je broek in te korten) kan helpen. Als je dat erachter strijkt.

1 like

Volgensmij hebben die gaatjes vooral te maken met dat de kwaliteit van kleren tegenwoordig niet meer goed is.

5 likes

Ik heb er een lapje stof overheen genaaid, gewoon simpel met de hand. Zo’n strijkpatch kan ook maar ik denk dat dat iets minder lang blijft zitten.

En voor ik daar aan toe kwam heb ik er toen eerst een stuk schilderstape overheen geplakt, haha.

2 likes

Ja dat kan heel goed, het zit ook in m’n wat goedkopere shirts. Hopelijk blijven mijn wollen truien dan gespaard :smiling_face_with_tear:

@sashiko goeie van die schilderstape haha

Iemand onlangs een leuke echt warme langere winterjas gekocht? Ben veel buiten maar mijn huidige jas voldoet niet, vond het vandaag al echt koud.

Ik heb die lange puffer van Uniqlo sinds een paar weken en dat is echt de hemel.

Wel vrij duur. Bij mij valt ie nog stuk langer! :brown_heart:

5 likes

Ik had hier de middenversie van en die was echt op, maar mis hem nu al zo erg :broken_heart:

Twijfel zo om hem weer te kopen, maar vind het dus heel kut dat je deze niet goed kan wassen/ naar stomerij kan brengen. Maarja nog niet echt een goed alternatief gevonden die niet 3x zo duur is. (Warm en enigszins regenproof).

1 like

Waarom kan dat niet? Ik dacht dat de stomerij sowieso altijd wel kon eigenlijk

1 like

Ja geen idee, staat specifiek op het label. Maar een stomerij ‘wast’ natuurlijk ook gewoon en dat kan gewoon niet denk ik. Weet dat iemand hier het wel een x gedaan heeft en het lukte, maar het is hit or miss want bij mij en anderen was het weer kansloos (zelfs met tennisballen in de droger haha).

1 like

Heb deze ook en idd de hemel. Had hiervoor een elvine van 1 jaar oud en die had gat in de jaszak, gat in voering, ruk capuchon die niet opbleef op de fiets en de rits ging ook nog van onder open waardoor ik telkens met een halfopenjas fietste. Echt een miskoop geweest en veel te duur voor polyester. Jas is toch wel echt belangrijk en nu zoveel meer comfort.

1 like