Modetopic #3

En @Beutyschooldropout Ja ik ben heel benieuwd naar welke kleuren mij goed zouden staan. Ik weet het, of denk het te weten, van een aantal kleuren en daar heb ik dan ook veel van, maar ik denk dat er meer moet zijn dat mooi staat :laughing: en ik merk dat ik meer geneigd ben te investeren in duurdere items die hopelijk echt jaren meegaan, maar maak daarin nu wat veilige of eigenlijk saaie keuzes soms (zwart wit beige etc) terwijl ik ook graag kleur wil kiezen!! Lijkt mij heel praktisch dan een leidraad voor kleuren te hebben. Ook met vintage shoppen.

Advies over pasvorm etc ben ik niet echt naar opzoek. Denk dat ik dat wel weet/m’n eigen voorkeuren heb. Maar als het er “gratis” bijkomt kan het vast geen kwaad.

2 likes

Wat je als tussenoplossing zou kunnen doen, als je nog niet een officieel kleuradvies wil boeken. Is kijken naar van die kleur kaarten per type en dan kijken waar de kleuren opstaan waarvan jij vindt dat ze goed/mooi bij je staan. Waarschijnlijk vind je dan nog meer kleuren die mooi bij je staan, omdat ze dan bij hetzelfde type passen.

Maar vond je dit soort dingen niet heel vervelend om te horen? Lijkt me best naar als iemand zo op de details van je lichaam let en het is ook allemaal weer zo gericht op een bepaald ideaalbeeld want god verhoede dat je nog kortere onderbenen hebt! Misschien zei ze het in de context van ja je bent 1.50m en je bent hier gekomen omdat je je niet serieus genomen voelt door de mannen op je werk dus als je langer wil lijken zou ik je enkellaarsjes afraden, maar als het gaat om “gewoon” geen kortere onderbenen willen hebben (of je kleden naar je figuur oid) dan bekruipt me toch wel een beetje een vervelend gevoel bij bijna alle bovenstaande posts.

17 likes

Mocht je in Rotterdam wonen (of ergens in de buurt): ik zag laatst dat ze bij de winkel UNC Wardrobe ook reserveringen doen voor kleuranalyses, voor nietzoduur haha

(Je stelde de vraag niet aan mij, maar ik heb wel een reactie :star_struck:)

Veel vrienden ‘verweten’ mij dat ik mijn eigen lichaam niet meer omarmde. Of ik ze zeiden ‘het gaat niet om wat je zogenaamd het best staat. Het gaat om waar je je goed in voelt!!11!!11’ *** Alsof het kleden naar je lichaam haaks staat op het houden van je lichaam.

De ‘analyse’ is geheel zonder oordeel maar gaat over feiten. ‘Heupen breder dan schouders’ ‘volle bovenbenen’ ‘(geen) smalle taille’. Dat is je lichaam en daarmee ga je het doen. Niets om je voor te schamen. Je leert trucjes om dingen te verhullen of te accentueren. En wat je dan verhult of accentueert is gebaseerd op wat qua beeld het meeste rust/ balans brengt.

*** ik kwam er heel snel achter dat ik me het best voel in mijn lichaam als ik ook blij ben met mijn spiegelbeeld

Oh nee vond ik niet vervelend! Het is ook allemaal verhoudingsafhankelijk he. Dus het was niet; ‘je hebt korte onderbenen, superlelijk, dus geen enkellaarsjes’. Maar: ‘in verhouding zijn je onderbenen vrij kort in vergelijking met je bovenbenen, dus als je nog meer lengte wil creĂ«ren, is het mooier om een lage schoen te kiezen’. Uiteindelijk is dat natuurlijk allemaal gebaseerd op het idee van de gulden snede en symmetrie etc, dus het zijn ook geen harde feiten maar gaat uit van een schoonheidsideaal waar je je opzich natuurlijk niet aan hoeft te houden.
De vrouw bij mij was ook wel echt van: ‘je hoeft echt niet altijd rekening mee te houden met kleuren/pasvorm, maar als je een keer een dure aankoop doet of een outfit voor een bijzonder moment dan zijn dit tips waardoor je er fantastisch uit gaat zien’

4 likes

Ja en hier heb ik mn twijfels bij: wat het meest rust/balans brengt, of wat het meest voldoet aan het schoonheidsideaal? Tuurlijk is het een feit dat je geen smalle taille hebt of dat dikke bovenbenen hebt, maar dat is dan toch niet iets wat je moet leren te verhullen? Jij noemt het “kleden naar je lichaam” maar ik vind het alsnog klinken alsof je je kleedt zodat je silhouette er het meest slank uitziet. En ik vind het ook ironisch dat je zegt “niets om je voor te schamen” en een zin later dat je trucjes leert om dingen te verhullen, dat staat toch gewoon haaks op elkaar?

@crazyplantlady ja ik kan me wel voorstellen dat als het in de context gebracht wordt van je laatste zin dat het dan minder
 normatief? voelt dan wanneer iemand zegt “enkellaarsjes mag jij niet meer dragen”

9 likes

Ik heb ook zo’n kleurensressie gedaan maar puur op de kleuren, niet op de vorm zeg maar. Volgens mij doet lang niet iedereen die combinatie. Misschien als er een styling element in de sessie/naam/voorkeur van de aanbieder zit.

1 like

Ja je hebt gelijk; verhullen is een ongelukkig en ook negatief woord. Misschien helpt een voorbeeld?

Ik heb zelf een onderlichaam wat niet bij het bovenlichaam past. Soms scheelde het wel 3 kledingmaten. Nu ik ben afgevallen scheelt het nog steeds veel. Mijn onderlichaam is nu eenmaal een stuk breder en steviger dan mijn bovenlichaam. Ik verhul mijn billen en benen niet door tunieken oid te dragen, maar ik verhul de disbalans door kleding te kiezen of mijn kleding op zo’n manier te dragen dat mijn bovenlijf wat robuuster lijst. Dus met dingen die mijn schouders accentueren en breder doen lijken. Ik draag vaak lossere bovenkleding voor meer volume bovenin. Maar ik stop altijd wel alle tops in mijn broek om ook nog mijn taille te tonen.
Ik draag in de regel geen shirtje met skinnyjeans en sneakertjes want door de verhouding brede heupen/dijen met smal bovenlijf en smalle enkels + sneakers onderin staat mijn peerfiguur helemaal in de spotlights.
Ik zou best een skinnyjeans met stevige laarzen en een grove trui of een blazen met schoudervulling dragen.

5 likes

Weet iemand waar deze set van is? Met google lens kan ik het niet vinden. Glanzend plissé stof.

1 like

Ik wil een mooie winterjas/mantel gaan kopen en heb eigenlijk echt geen zin meer om m’n praktische jas te dragen want voel me er doodongelukkig in MAAR wat doen fashionable mensen als het regent en je hebt dus zo’n stoffen jas zonder capuchon ed? Gewoon natregenen of heb je dan alsnog een andere jas die wel tegen regen kan? Of altijd met paraplu lopen? Maar dat kan dan weer niet op de fiets. Help a girl out

1 like

Waar heb je de screenshot genomen? (Account oid)

1 like

Ik draag mijn mooie jas als het wrs niet zal regenen, ik heb vaak een paraplu bij me en ik ga dan met de tram ipv de fiets. Als het regent of de hele dag zal regenen draag ik gewoon mijn minder mooie jassen met capuchon. Zou dus zeker je lelijke jas houden voor die dagen!

6 likes

Ik heb voor de koude en natte winterdagen zo’n slaapzakjas met capuchon en voor de minder koude en droge dagen een korte mantel zegmaar zonder capuchon. Ik check gewoon altijd het weerbericht. En anders paraplu mee indd.

3 likes

Ik kan je Jilsen aanbevelen. Mijn kuiten zijn ook met wat steviger dan gemiddeld en daar heb je kuitmaten. Het is me gelukt een nieuw paar voor een fractie van de prijs te kopen via Vinted.

1 like

Ik heb een poncho van de Decathlon haha, die doe ik dan uit voordat iemand die ik ken mij ziet want het is wel een soort tent. Dus niet echt een oplossing als je fashionable wilt zijn terwijl je buiten loopt. Maar wel als je ergens binnen komt (bij mij is dat meestal in werk context)

6 likes

Welke heb je? Ik wil zo’n jas maar ik heb gemerkt dat veel van zulke jassen niet echt warm of waterdicht zijn.

Ik wil voor het eerst gaan bestellen bij Zara online maar omdat het winkelpersoneel al-tijd moeilijk doet en het echt heksen zijn ben ik bang dat retourneren echt kut gaat zijn dus wat is de algemene ervaring ongeveer hier?

2 likes

ik had er zo één van de monki (helaas nu na 3 jaar echt aan het einde van z’n latijn) en die was heerlijk

1 like

Geen problemen met retouren in Rotterdam. Je geeft je spullen, laat je qr code scannen en dat is het. De laatste keer had ik na 1 dag al mijn geld terug. In rotterdam is er ook 1 kassablok speciaal voor retouren.

5 likes