Modetopic #3

Ik was mijn wintersportkleding altijd met Nikwax techwash en daarna met de tx direct wash-in om opnieuw te impregneren. Heb dat al een paar keer gedaan en alles is nog in goede kwaliteit en waterdicht.

1 like

Bedankt! Bleef de de dons vulling (of in mijn geval ‘synthetische dons’) goed?

1 like

Nu het toch over het wassen van donsjassen gaat: heeft iemand al eens een donsjas van Uniqlo gewassen? Hoe ging dat? Ik zag op het etiket dat het met de hand gewassen moet worden en dat ie niet in de droger mag.

@Beutyschooldropout misschien heb je ook wel iets aan deze instructie:

De voering van mijn jas is polyester geloof ik. Maar die is gewoon prima gebleven.

1 like

Ik heb mijne gewassen op de wolstand met een mini beetje wasmiddel. Hij moest wel meerdere rondjes in de droger (had hem op lage temperatuur) met tennisballen. Hij is wel weer perfect fluffy geworden, maar moest dus wel opnieuw worden geïmpregneerd. Ik wilde hem gewoon met zo’n spray gaan inspuiten.

Ik heb de mijne afgelopen herfst naar de stomerij gebracht, was 25 euro maar nu is hij weer helemaal schoon en fris

4 likes

@George en @Pierlala haha jullie hebben allebei iets gedaan wat volgens het etiket niet kan (ik heb de seamless down parka). Maar wel goed om te weten dat ze er goed uit kwamen. Dan ben ik iets minder ‘bang’ dat het fout gaat.

2 likes

Ik heb ook de seamless down, maar dan de lange versie!

2 likes

Dons zou ik nooit-niet in de droger doen. Zonder droger wordt dons een harde droge plakaat lijkt mij. Ik heb een niet-Uniqlo jas met dons in de wasmachine met donswasmiddel gewassen en daarna met tennisballen in de droger. Ging perfect.

2 likes

Embassy of bricks and logs is een vergelijkbare vegan donsjas (maar dan wel oprecht duurzaam :stuck_out_tongue_winking_eye:), en die hebben een overzicht met wastips en een aanpak op hun website staan.

4 likes

Zo doe ik het ook, heb ook de seamless down. Meerdere keren gedaan zelfs en hij is nog helemaal fluffy.
Mijn wasmachine heeft een wol/handwasprogramma trouwens, dat heb ik gebruikt op de laagste temperatuur met een heel klein beetje donswasmiddel.

1 like

Mijn Didrikson met syntetische voering moet ik strijken (op een lage setting) om de coating te heractiveren na wassen. Is een poging waard!

1 like

Werkt dit echt om het weer te activeren? Ik heb zo’n jas maar ik kan het me zo slecht voorstellen dat dit werkt :sweat_smile:

1 like

Denk dat het met de hitte te maken heeft. Mijn regenjas van Ilse Jacobsen (zonder dons) moet je na de wasmachine ook in de droger doen om de waterbestendige coating weer te activeren.

1 like

Ja! Weet niet na hoeveel wasjes er wel een nieuwe impregneerlaag nodig is maar ik zit nu op 2x wassen en het werkt.

2 likes

Klopt! Je zou het ook kunnen föhnen.

@Tjiftjaf hier kun je meer lezen over die soort coating:

5 likes

zijn jullie met deze temperaturen nog teveden over de uniqlo seamless down forum jas? Ik wil hem bestellen maar is ie ook goed warm en waterdicht bijvoorbeeld?

2 likes

Ik vind hem warm genoeg nu iig! Doe er dan wel nog een sjaal bij om.

1 like

Kan ik hier ook vragen stellen waar een bepaald item te vinden? Ik had in m’n hoofd dat daar een ander topic voor was

1 like
2 likes