Wel vrij afsluitend dus niet te warme kleren onder aantrekken! Dan zweet je je kapot
maar met storm en koude wind is het echt perfect
Ooh had even over ‘regen’ heen gelezen. Hoop dat de jas die je hebt besteld bevalt.
Ik heb net een hele mooie broek gekocht bij cos 50% wol/50% polyester en ik zie nu ineens pas dat er in staat dat ik hem enkel kan dry cleanen
hoe is jullie ervaring met zulke kledingstukken?
Nog nooit naar de dry cleaner geweest, ondanks waslabel. Gewoon handwas!
Ook met kleding waar letterlijk op het waslabel staat “dryclean only”?
Ik heb een bijpassende vraag: ik heb een tweede hands heren colbert gekocht en daarin staat ook alleen dry clean. Wil ‘m toch echt wel wassen omdat ‘ie tweede hands is ![]()
Zouden jullie handwas standje op de wasmachine aandurven?
Bij jasjes niet zo snel omdat dat geplakt kan zijn (de voering)
Broek zou ik misschien wel aandurven, met wolwasmiddel en wolprogramma (niet/weinig centrifugeren) @babushkababy
Yes, en als het echt ultradelicaat is (maar lijkt me deze samenstelling niet) was ik het soms echt op de hand. Dit zou ik gewoon wolwasprogramma/handwas in de wasmachine doen.
Zou je een pantalon van 100% wol met wolprogramma durven? Of dat toch echt met de hand? Etiket zegt ook dryclean only ![]()
Ik heb precies dezelfde broek op het oog denk ik, hij is zooo mooi maar twijfel hierdoor wel. Dus benieuwd naar jouw ervaring haha
Polyester kun je gewoon wassen dus het gaat dan om het wol-gedeelte lijkt me. Wol was ik weinig en koud (20 graden) zonder centrifuge (blijft dus echt drijfnat) en met een beetje wolwasmiddel. Niks anders in de trommel. Dat gaat altijd goed. Het is dan niet anders dan dat je een keer goed natgeregend wordt ofzo.
Zo’n broek zou ik ook alleen wassen als ie écht vies is, vlekjes er met de hand afpoetsen en af en toe even uithangen. En als ie echt een keer heel vies is dan kost de stomerij een tientje.
Een jasje zou ik naar de stomerij brengen. De versteviging aan de binnenkant kan loslaten als het nat wordt.
Dit is waar ik struggle met wol. Hoe hang je dit uit? Lekt het niet op je vloer? En rekt het niet uit model door het gewicht van het water?
Maar waarom brengen jullie het dan niet gewoon naar de stomerij? In elk dorp zit een kledingmaker, die doen ook vaak stomerij en soms kan het bij de supermarkt, in elk geval bij sommmige jumbo’s.
Het gaat vaak toch om kleding die niet heel vies wordt of elke week gewassen moet worden.
Sowieso wol nooit hangen maar liggend drogen, anders vervormt het idd
In de badkamer leggen, evt op een handdoek. Ik heb een wasrek met een plat stuk maar ergens anders op kan ook. Niet ophangen idd!
Ik zet een wasrek in de badkamer met een grote handdoek erop, en daar leg ik dan de wollen trui / broek op. Afzuiging aan en dan is het meestal na een dag ofzo droog genoeg om het rek elders (liefst buiten) neer te zetten en verder te laten drogen.
Echt een fucking gedoe dus ik vermijd dit behalve het écht nodig is
meestal is uithangen en vlekjes wegpoetsen voldoende met wol.
Oprollen in een handdoek kan je veel vocht mee eruit duwen, verder liggend drogen idd
Idd in een groot badlaken oprollen en goed aandrukken. Dan netjes zonder uitrekken op een platte ondergrond leggen (zoals je het neerlegt droogt t ook op, dus uitgetrokken neerleggen=vormloos opdrogen). Ik heb van de leifheit een woldroger, dat is een soort plat droogrekje van mesh. Werkt top.
Bedankt voor alle tips! Ik heb een paar wollen truien die ik nu nauwelijks draag maar ik ga ze dan toch maar vaker aandoen en het met deze tips proberen.
@Yzile ik ben gewend een trui na een keer dragen wel in de was te doen dus de stomerij wordt dan een dure aangelegenheid, maar ik ga ook eens proberen van die gewoonte af te stappen dan