Modetopic #3

Ik vind het echt zo’n misverstand dat je er met een drie maten grotere blouse ook drie maten groter uit zou zien. Als een conventioneel model een oversized mannen-overhemd aan heeft dan denken onze hersenen echt niet: dat is een midsize/curvy/“dik” model.

10 likes

Ik vind het ook echt raar dat mensen dat zeggen als ik eerlijk ben. En ik vind het allemaal wel een beetje neigen naar een verstoord zelfbeeld wat hierboven gebeurt. Maar goed, hopelijk is iedereen happy en interpreteer ik zaken verkeerd.

12 likes

Ik heb dit ook inderdaad. Ik vind oversized heel leuk, maar helaas staat het niet zo mooi bij mijn figuur (wat @Kwal beschrijft). Ik koop daarom meestal blouses op de schoudernaad, getailleerd/aansluitend of bv een licht oversized doorschijnende blouse. Dat past beter bij mijn figuur en vind ik er daarom ook mooier uitzien bij mij. En ik ben verder tevreden met hoe ik eruitzie - ook als ik wel oversized draag.

3 likes

Dan zou ik gaan kijken naar iets met een kleeeein beetje pofmouw. Dat geeft optisch een wat minder hangende overgang/ meer uitgesproken naad.

Wat ook helpt is een stijvere stof, dat geeft wat meer vorm en structuur. Bijvoorbeeld van COS en de iéts duurdere merken katoen

4 likes

Ik vind afhangende schouders ook niet mooi dus snap wat je bedoelt. Als je een blouse hebt gevonden die behalve de schouders wel is wat je zoekt kun je eens bij een kleermaker informeren wat het kost om de schoudernaad aan te passen. Volgens mij hoeft dat niet zo duur te zijn.

2 likes

@Pantalones ik snap je problemen met schoudernaden, ik heb hier ook altijd moeite mee. Ik wil schoudernaden op mijn schouder en vind het (bij mezelf) niet mooi als dat afhangt, omdat het er gewoon uitziet alsof het niet goed past, niet alsof het de bedoeling is.
Ik heb dit probleem nog meer bij truien dan bij overhemden/blouses trouwens.

Omdat het nu de mode niet is denk ik dat je misschien nog beter tweedehands kunt zoeken, ik kan het daar in ieder geval veel beter vinden! Maar dan moet je natuurlijk wel langer zoeken en geduld/geluk hebben tot je iets vind.

1 like

ik snap je eigen overwegingen, heel herkenbaar hoe je dat in je eigen ogen ziet maar ik wilde even zeggen dat ik die onderste outfit heel leuk vind staan!

1 like

Bestellen jullie weleens wat bij Shein? Ik dacht altijd dat het goedkope rommel was, maar zie het zo vaak voorbij komen overal dat ik toch begin te twijfelen.

nee

19 likes

Wel gedaan, het is gewoon normale kleding, maar het wordt onder zulke bizarre omstandigheden geproduceerd dat ik er nooit meer ga bestellen

16 likes

Nee. Voor dat geld kun je zo veel leukere en betere (kwaliteit en ethisch) kleding kopen - zonde

5 likes

Hebben jullie aanraders voor fijne korte sportbroekjes? Ik heb er eentje waarvan de pijpen steeds oprollen, heel irritant

2 likes

Jaa Sweaty Betty! Die hebben drie verschillende lengtes. Afhankelijk van de hoogte/laagte van je dijen is het beter om een iets langere te kopen - dat is waarom ze oprollen. Ik heb de middelste en langste van ze. Plus ze hebben een telefoonzakje :ok_hand:

3 likes

Tips voor leuke sandalen voor (hele) brede voeten? Zonder dat het gelijk 55plussig aandoet.

Heb je wel eens gedacht dat je misschien bdd zou kunnen hebben? Er is helemaal niks mis met die blouses of met je lichaam. Oversized blouses zijn nou eenmaal oversized, en een maat kleiner pakken lost het probleem niet op want ze zijn nou eenmaal gesneden om los over het lichaam te vallen. In tegendeel, die eerste zou gerust een maatje groter kunnen, want nu vallen de schoudernaden inderdaad net niet goed. Niet genoeg óp, en niet genoeg ván de schouder.

3 likes

Kan iemand niet gewoon om advies voor bovenkleding zonder afhangende schoudernaden vragen, zonder dat anderen er een label van een stoornis erop plakken?

25 likes

Ik snap de opmerking wel. Zeker linnen blouses ga je niet zo vinden dat ze precies tegen je lijf aan plakken. Die zijn overal dat je ze zoekt altijd wat luchtiger. Dus als je de kleinste maat vindbaar neemt krijg je inderdaad problemen met de pasvorm, ze zijn namelijk niet gemaakt om met de kleinste maat de luchtigheid te compenseren.

Als ik naar die foto’s en de hele uitleg ook van anderen eronder die het beamen bekijk denk ik: ik zie echt niet wat je ziet, dit is toch hoe zo’n blouse hoort te zitten. Ik zou hem eerder nog iets groter pakken en vervolgens anders stijlen. Zou die eerste bijvoorbeeld openhouden boven zo’n broekje. Je ziet er prima uit, je lichaam is oké, je hebt schouders. Het hele idee dat die blouses nog kleiner moeten of dat je zo groot wordt van oversized kleding is in mijn ogen echt geroot in iets wat ik niet zo gezond vind klinken. Dat anderen als je een dag een oversized blouse draagt de dag erna vragen of je bent afgevallen komt uit dezelfde koker.

15 likes

Ik gaf ook aan dat ik het begreep en even voor de duidelijkheid het kwam niet eens in me op dat het ging om brede schouders of iets wat niet mooi werd gevonden aan een lichaam. Meer om het idee: het moet of juist echt oversized zijn of de pasvorm moet mooi genoeg zijn dat het mooi op je schouders valt. En niet en net-niet oversized en net-niet passend omdat het dan er in mijn ogen ook net-niet uit ziet. Zo interpreteerde ik het eerste bericht ook, kritiek op pasvormen van kleding en niet het lichaam?

4 likes

Dat kan toch gewoon niet je smaak zijn?
Het heeft inderdaad geen zin om een blouse met afhangende schoudernaden die zo ontworpen is in een kleinere maat te nemen want dat gaat nooit goed passen.
Maar er bestaan echt wel blousen die wel op een andere manier gesneden zijn, ook al hangen ze nu niet veel in de winkels omdat het nu de mode niet is (vandaar dat ik aanraadde om tweedehands te zoeken). Lijkt me ook onzin om iets te gaan kopen wat je niet mooi vindt staan, ook al is het zo ontworpen/is het in de mode.

6 likes

Ik vind regelmatig moeten benoemen dat XXS zooooo groot voor je is of expliciet moeten vermelden dat je kinderkleding koopt in combinatie met jezelf de hulk noemen ook wel een beetje een teken van een verstoord zelfbeeld eigenlijk. En ook niet heel wenselijk om te lezen

59 likes