(Moes)tuintopic (Deel 2)

Een GardePro E8P! Tevreden over, je kan heel veel instellen qua tijden, duur van video’s etc. Batterij ging van augustus tot januari mee zonder op te laden! Alleen de app is een beetje raar, voelt wat oud en lomp aan.

2 likes

Mijn camellia’s hebben er weer zin in. Ook leuk om overal knopjes te zien.

Ik heb vorige herfst geen tulpen geplant maar het lijkt erop dat ze van het jaar nog eens uitkomen. Kan dat? Ik heb er niks bijzonders meegedaan, dus niet geknipt of iets.

11 likes

Kan zeker dat de tulpen weer opkomen!

Ik heb de hele ochtend in de moestuin gewerkt, daarna pauze gehouden in een heel groot idyllisch veldje met 1000000 sneeuwklokjes in de zon, en nu ben ik in mijn stadstuintje aan het rommelen. Wat een heerlijkheid

13 likes

Dat kan zeker! Maar ook een goede kans dat alleen het groen opnieuw opkomt, dus zonder bloem.

3 likes

Ik ga deze week de tuin aanplanten, en ben nog aan het kijken naar mulch voor de grond eromheen. Ik heb een beetje gezocht en kom zakken tegen waarop staat dat 1 zak van 70 L genoeg is voor 1 m2 maar dan wordt het een heel duur grapje :sweat_smile: ik heb zelf nog niet veel tuinafval op dit moment. Kopen jullie mulch materiaal of hebben jullie genoeg aan eigen tuinmateriaal?

Bestel een bigbag, dan ben je (voor een stadstuin met wat borders) voor 160 euro inclusief bezorgen wel klaar.

Ik heb overigens geen mulch gebruikt toen ik mn vorige tuin ging aanleggen. Alles wat ik in het voorjaar aanplantte werd was voor de zomer al zo groot dat het de hele grond bedekte en de planten hadden niet veel water nodig in die eerste zomer (2024).

4 likes

Hmm ik twijfel inderdaad nog of het uberhaupt nodig is, misschien is het genoeg bedekt als alles in bloei staat. Dank voor de tip!

Heb laatst bij de flying tiger een setje gekocht om je eigen rozen te groeien. Daar zitten zaadjes bij, zo’n kweekbakje en een tablet grond.

Echter snap ik de gebruiksaanwijzing niet… :sweat_smile:heb niet zulke groene vingers, maar ik doe mijn best.

Bij stap 1 staat dat je de zaadjes 24h in een glas moet doen. Maar moet er water in dat glas (en moet je de zaadjes dus weken) of moet dat glas gewoon leeg zijn?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen haha

Ja zaadjes weken!

2 likes

Ik trek dit in uit de grond. Is dit een knol die ik kan eten?

En ik heb een perkje voor mn balkon in het gras. Nu groeit er veel gras in waardoor het rommelig oogt, dus ik wil dat eruithalen, maar er zitten ook veel bloembollen in die al opkomen. Hebben jullie tips hoe ik dat gras eruit krijg zonder die bollen er ook meteen uit te halen?

Lijkt op wilde pastinaak, maar weet ik niet zeker!

Is het een raapje misschien?

Ja, dacht ik ook! Lijkt op deze soort, klopt ook met de oogsttijd: Zaden Raap - Brassica rapa dur d'hiver | Bakker.com @Sjern moet je zelf even checken of het blad van jouw plant hetzelfde is.

Wbt het gras tussen de bollen zou ik het zelf gewoon nog even laten staan. In rommelige grashoekjes zijn vaak ook insecten in (winter)rust, zowel voor hun als voor de bollen is het wat vroeg om echt aan de slag te gaan. Als je het echt niet kan aanzien evt wat bijknippen of de storendste pollen er met de hand uit trekken. Eventueel spitten zou ik zelf pas doen na de bloei van de bollen, als je er dan eentje per ongeluk opgraaft kan je die zo weer terugstoppen. Of je verplaatst ze dan om je perkje naar eigen smaak in te richten. En eventuele insecten zijn tegen die tijd ook wel weer actief.

1 like

Wat zouden jullie hier doen? Wil iets leuks wat eventueel tegen de schuur opklimt, maar die tegels krijg ik er nooit uit (zijn megadik en moet ze dan echt snijden vanwege het patroon, plus het schuurtje staat op de tegels). Dus ik zat te denken aan een lange smalle bak tegen de schuur aan. En dan misschien een eenjarige klimmer? Of gewoon vaste plantjes die daar tegen kunnen? Mijn buurvrouw heeft er bijv. passiebloem tegenaan staan maar dat neemt ondertussen mijn hele tuin over dus passiebloem valt af. Groeit wel makkelijk :joy::joy::joy:

Edit: en!! Ik twijfel al een jaar of ik mijn vijgenstek moet snoeien voor vertakking… wat denken jullie??

5 likes

Ik heb de verwarming lager en vaak uitstaan omdat ik bang ben voor de gasprijs maar nu kiemen mijn zaadjes niet :sob:

Ahhh wat een heerlijke tuindag :sun_with_face: heb mn frambozen (2x zwart, 2x rood, 1x geel) verplaatst en mn moestuin opgeruimd. De moestuin ligt onder een grote eik dus er lag een dikke laag blad en duizenden eikels die deels aan het kiemen zijn :laughing: Die laag is er nu grotendeels af dus aankomende week een laag compost er op en dan kan het moestuinseizoen weer beginnen :blush:

4 likes

Mijn volkstuin complex heeft de hele tijd problemen met de pomp / water wat je kunt sproeien met je tuinslang wat uit de sloot komt. Ik vond dat al niet perse een hele chille gedachte om dat water te gebruiken dus voor groenten zoals sla gebruik ik al enkel regenwater. Maar vorig jaar heb ik helaas echt een groot deel van m’n harde werk zien verpieteren, ook veel bloemen en al m’n pompoenen, courgettes et door watertekort ondanks m’n regentonnen. Ik heb twee redelijk grote maar die waren ook leeg op een bepaald moment. Nu zou vandaag het water aangesloten worden en de pomp maar is er al gelijk weer gezeik.
Ik wil m’n watervoorraad daarom uitbreidend. Zo’n groot vierkant blok met stalen kooi krijg ik helaas nooit op m’n complex, nu kijk ik naar andere regentonnen (2 vaten van 650 liter kijk ik nu naar maar best prijzig), jullie nog tips en hoeveel water verzamelen jullie / hoeveel hebben jullie nodig om de droogte te overbruggen mocht je enkel regenwater gebruiken?

1 like

Gisteren 9 vetbollen in de tuin gehangen en ze zijn gewoon nu al op, echt insane. Ik vind het wel jammer dat ‘t alleen maar dezelfde vogels trekt (kraaien), ik wil juist andere vogels ook!

1 like

Lol het was gewoon een radijs :joy:

2 likes

Dan moet je zo’n kooitje kopen waar alleen kleine vogels in kunnen. Dus zo’n rond ding waar dan in een staaf zit voor de vetbollen. Ik ben te lui om een foto op te zoeken haha.

Ik wil geen vogelvoer in de tuin meer want er komen ratten op af :cry: echt jammer. Laatst zat er dus een rat in dat kooitje en ik had hem expres aan een slappe tak gehangen zodat het hopelijk te eng was om in te klimmen, maar het mocht niet baten.

2 likes