(Moes)tuintopic (Deel 2)

Bedoel je zoiets? Die heb ik in ieder geval maar trekt vrijwel alleen kraaien. Duurt wel een stuk langer voor die leeg is

Ik heb ook zo’n krans maar die is binnen een dag leeg en daar hangen altijd kraaien aan. Ik denk te grote gaten inderdaad? Of eens ander voer proberen ofzo

1 like

Nee zoiets

6 likes

In de lente kan je beter kalkrijk voedsel neerleggen ivm dat vogels kalk nodig hebben voor aanmaken van de eieren. Vetbollen (zonder plastic netjes!) en bijvoeren is echt meer een winter ding…

( lubach had er item over
(( In een uitzending van De Avondshow met Arjen Lubach op YouTube werden vijf redenen genoemd om te stoppen met het bijvoeren van vogels: er is voldoende natuurlijk voedsel, het voer is vaak ongezond, netjes zijn gevaarlijk, het zorgt voor ziektes door concentratie op voerplekken en het trekt ratten aan. Het advies is om vetbollen en soortgelijk voer liever niet op te hangen.

Hier zijn de belangrijkste punten uit het fragment en de context over het bijvoeren van vogels:

• Gevaar van netjes: Plastic netjes rond vetbollen zijn gevaarlijk; vogels raken verstrikt in het plastic.
  • Ongezond voedsel: Veel bijvoer is niet geschikt, zeker niet met zout (zoals brood of gewone pindakaas).
  • Ziektes en ongedierte: Voederplekken kunnen leiden tot ziektes onder vogels en het aantrekken van ratten.
  • Natuurlijk alternatief: In plaats van voeren, wordt aangeraden om de tuin in te richten met inheemse planten en struiken.))

Kleine vogels hebben echt beschutting van planten nodig, een tegeltuin en dan wel vogels willen is vrij kansloos - niet zeggend dat jij een tegeltuin hebt -

15 likes

Ik vind hem wel te kort door de bocht hierin hoor, bijna de helft van de bronnen die hij aanhaalt gaat ook over mensen die brood voeren aan de eenden en niet over tuinvogels. Uiteraard is een groene tuin met inheemse beplanting nummer 1, en bijna ook een voorwaarde om echt wat vogelleven in je tuin te hebben en dus effectief te kunnen bijvoeren. Ongezond voer en plastic netjes kan je gemakkelijk voorkomen door alleen seizoensgebonden biologisch voer van de vogelbescherming te geven. Ik zie de tuinvogels ook altijd vanzelf vertrekken als het voorjaar invalt, en dan schaal ik het voeren terug. Ze komen zich dus niet zoals die eenden volvreten terwijl er genoeg natuurlijk voedsel is. Het rattenargument is locatie-afhankelijk, ik heb er geen last van bijvoorbeeld. Zit je alleen nog met het risico op ziektes.

@Xiomara ik volg altijd de adviezen van de vogelbescherming, hieronder staan goede adviezen voor seizoensgebonden bijvoeren. Als er alleen kraaien komen zou ik zelf stoppen, die zijn brutaal en vreten alles dus voor hun is bijvoeren echt niet nodig. Iets van een voedertafel of -schaaltje is ook handig om zaden, meelwormen en bessen bij te voeren en met droog/heet weer water, maar dan wel eentje waar de kraaien niet bij kunnen, klein en hangend bijvoorbeeld. En idd, kleine vogels bijvoeren is het meest effectief op een plek waar ze snel weg kunnen in iets van beschutting (bomen, grote struiken etc) anders is het te onveilig en komen ze niet snel.

6 likes

Ik heb zelf zo’n pomp
gekocht en een tweede accu kan daardoor een goed uur met een harde straal sproeien
Wij hebben geen toegang tot elektra vandaar de accu’s.
Wij halen het water uit een soort meertje.
Ook heb ik overal lege emmers staan, en van die blauwe vaten om het regenwater op te vangen. Dat zijn eigenlijk oude voer tonnen geloof ik, en hier in de buurt vaak gratis af te halen.

1 like

De slakken zijn hier al lekker mijn verse bloemetjes aan het opeten :smiling_face_with_tear: Zou het dit jaar weer zo’n nat voorjaar vol slakken worden? :sweat_smile:

Ohh jij had vorig jaar zulke mooie bloemen!!

1 like

Ja ik heb weer een hele lading bollen geplant dus beter blijven ze weer weg dit jaar :pray: :sweat_smile:

1 like

Ik ben een beetje dingen aan het verplaatsen geweest zonder aan de zon te denken, maar ik heb onbewust gewoon een plek gevonden waar ik wel wakker kan worden met mijn benen in het zonnetje, maar mijn hoofd in de schaduw. Zo lekker, ik zat altijd in de volle ochtendzon en dat houd ik niet lang vol haha. Ik ga hier zoveel uren lezen komende zomer :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Misschien een leuke tip voor hier: de plantenpakketten van IVN in samenwerking met Sprinklr. Inheemse biologische pakketten voor de tuin.

Kwam het ergens tegen, en er zijn de laatste jaren bij ons wat bloeiers verloren gegaan dus ik heb het bloeipakket gekocht om de borders weer wat aan te vullen. Komt maandag, zin in!

7 likes

Ja, hier ook al :weary:

1 like

Oeh die haagpaketten! ‘Jammer’ alleen dat het 2 jaar duurt voor het hoog is, ik weet niet of ik de buur waar ik nu een verlepte conifeer mee deel daar op wil wachten

Dit misschien wel een optie?

1 like

Hoe gaat het met jullie tuintjes? Mijn eerste tulpenbollen zijn alweer uit :smiley: Ik heb er alleen echt heel veel geplant vorig jaar en veel lijken niet op te komen (als in, ik zie ook geen andere sprieten). Sommigen zijn nog van vorig jaar.
Wil ook dit jaar weer heel graag dahlia’s proberen, dat was vorig jaar een ramp. Ga ze niet meer voortrekken want dat lukte vorig jaar helemaal niet.
Ik wil eigenlijk ook nog graag mijn voortuin aanpakken want dat lijkt wel een luchtplaats, maar dat is zo’n taak die ik maar eeuwig uit blijf stellen (moet daarvoor ook hulp inschakelen i.v.m. klinkers uithalen en klapzand wegbrengen, heb zelf geen eens een auto).

Eerste tomaatjes, paprikaatjes en basilicum voorgezaaid! Paprika gaat echt veeeeeel te hard dus heb de bak verplaatst naar een koudere ruimte. Heb vorig jaar echt heeeeeel veel voorgezaaid en wil dat nu minder doen, want ik merkte dat veel dingen die ik lukraak gewoon direct in de grond gooide veel beter ging :joy: Mijn tuin is wel echt een chaotische bende trouwens maar het zal wel :joy:

Ik hoop dat er nog meer van die frommelige tulpen gaan opkomen want die wil ik weer gebruiken om ~kunst~ mee te maken!!

Zit nu al de hele avond op sites te kijken om meer te bestellen, zaadjes en knollen. Houd me tegen :joy:

11 likes

Ik ben juist voor het eerst met dahlia’s aan de slag, ze staan nu voor te trekken. Sommige doen het al goed andere doen helemaal niks. Onze tuin in helemaal kaal gemaakt in november en december en nu hebben we hm weer opgebouwd. Met een pergola en een (door sommigen gehate) overkapping. Ik heb veel borders aangeplant met plantjes van een bio kweker en ze gaan nu uitlopen. Moet me steeds inhouden om niet meer te kopen want nu is het nog zo kaal! We hebben ook 2 metalen grote moestuinbakken waar nu een boog met frambozen in staan en al wat radijsjes, rabarber en erwtjes. Zo veel zin in dat alles gaat groeien!
Ik heb ook 2 meerstammige bomen geplant en hoop dat die aanslaan, ik zie daar nog niet zo veel leven in

1 like

Die planten gaan enorm hard zodra het warmer word. Ik had in mn vorige tuin aangeplant in april en in de zomer waren alle borders mooi dicht gegroeid :smile: echt leuk dat je daar meteen al zo veel resultaat van hebt

1 like

Heel geruststellend om te lezen, ik zie nu zo veel kale aarde overal!
Ik heb overal stokjes bijgezet en daar ben ik nu wel blij mee, want sommige plantjes doen nog vrij weinig en daarbij moet ik echt rond dat stokje speuren of ik al wat leven zie

2 likes

Mijn framboos van vorig jaar gaat als onkruid door de tuin! Hopelijk weer lekker veel frambozen dit jaar.

M’n moestuinbak gaat ook lekker zie al de eerste tekenen van paksoi, postelijn, radijsjes, spinazie, sla en erwtjes.

Wil vanmiddag gele struiktomaat gaan voorzaaien.

M’n dahlia’s heb ik al in potten op het zuiden gezet, dat ging vorig jaar prima, maar is wel een risico natuurlijk.

1 like

Ik heb in november en begin maart veel geplant en morgen gaat nog een hele bups de grond in en ook 3 wat grotere (hazelaar, zwarte appelbes en schietwilg). Vrijwel alles van natuurlijksterker en een paar van sprinklr. Ik tuur elke dag naar alles of het al aan het groeien is haha, maar het meeste is al aan het opkomen (oa kaukasisch vergeet me nietje, wilde kamperfoelie, clematis apple blossom, kogeldistels, boswilg, hop, witte maagdenpalm, duizendknoop, herfstanemonen, koninginnekruid, moerasspirea, muurfijnstraal, prachtkaars, grote pimpernel)! Die plantjes van begin maart gaan echt al hard. Alleen de schijnaugurk (in november geplant) lijkt nog niets te doen, maar misschien is het nog te vroeg.

Verder heb ik kamille, cichorei, rode klaver, wilde peen en korenbloem buiten gezaaid en binnen ben ik cosmea, 2 soorten zonnebloemen en leeuwenbekjes aan het voorzaaien.

Ik ben een redelijk nieuwe tuinierder want pas sinds augustus een tuin, maar ben bijna elke dag wel in de tuin te vinden. Echt heerlijk om een beetje te rommelen en de seizoenen te zien veranderen.

7 likes

Kan iemand mij vertellen wat er in mijn tuin omhoog komt?

1 like