(Moes)tuintopic (Deel 2)

Mijn app zegt zevenblad

2 likes

Ik zou ook zeggen zevenblad en dat is niet zo leuk want super hardnekkig. Ik probeer het te verdrukken met andere planten. Je zou daarvoor bijvoorbeeld smeerwortel kunnen gebruiken of als het een pad is worteldoek en dan nieuwe houtsnippers maar dan nog kan het erdoor komen is m’n ervaring @Velours

1 like

Zoveel mogelijk proberen te verwijderen met wortel en al, maar het is van de lange adem. Ik had een helse zevenbladplaag in mn volkstuin en heb er uiteindelijk een keer round-up op gedaan omdat ik het zo zat was :zipper_mouth_face:

1 like

Oh fuck. Ik dacht misschien framboos omdat we dat overal hebben weggetrokken. Nouja het verbaast me weer niets dat de vorige bewoners dan hebben gelogen over dat er geen zevenblad is in de tuin. Maar wellicht komt het ook omdat we de borders nog moeten aanleggen nadat we alle wildernis eruit hebben gehaald.

Leuk taakje voor morgen :sweat_smile:

1 like

Even een update, ik denk dat je app toch gelijk had! Zo ziet het er nu uit. Wat een verschil. De bladeren zijn lang zo groot niet meer en hij is echt de hoogte in gegaan.

2 likes

Nou wat grappig!! En een leuke plant met die bloemetjes :smile:

1 like

Ik ben al lekker aan het voorzaaien. Ivm weinig ruimte in de vensterbank doe ik dit jaar voor het eerst een deel in deze dingen, seed snails worden ze genoemd:

Ben heel benieuwd! In de seed snails heb ik nu stokrozen, blauwe lupine, goudsbloem en afrikaantjes staan. En in bakjes heb ik tomaten, dahlia’s, dropplant en ook nog lupine uitgezaaid. De sugar snaps en wortelzaden zitten al in de moestuinbakken en m’n aardbeien lijken prima de winter doorgekomen. Zin in dit seizoen!

6 likes

Ik heb nog wat meer aardbeienplantjes gekocht. Vorig jaar had ik echt veel heerlijke aardbeien dus hopelijk dit jaar nog meer. M’n planten hebben de winter goed overleefd gelukkig. En bio aardbeien zijn duur dus super chill als ik ze zelf kan plukken, voelde mij echt rijk met m’n bakken aardbeien afgelopen zomer.

2 likes

Mijn gezellige sprinkr-bollen in (deels) ongezellige potten :cherry_blossom:

11 likes

Love it! Mijn tulpen zijn ook aan het shinen. Er moeten er ook nog wel veel uit komen :sweat_smile:
Zijn die roze van die wilde tulpen? Die zijn ook heel leuk!

15 likes

Ik ben bezig mijn tegeltuin stap voor stap wat groener te maken. Vorig jaar heb ik wat planten en bloemen geplant, en nu is er een deel waar ik gras wil zaaien. Ik wil wel graag verantwoord gras dat niet schadelijk is voor de omgeving of insecten.
Ik hoef verder geen strak gazon, het is ook maar een stukje van ongeveer 6m2 en het wordt vooral een plek waar mijn hond lekker in de ochtendzon kan liggen (die hoek heeft wel het grootste deel van de dag zon trouwens, dat zal vast ook nog uitmaken). Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus heeft iemand tips voor graszaad of andere tips waar ik op moet letten?

1 like

Is het echt specifiek voor je hond? Want dan zou je ook nog iets anders dan gras kunnen doen als bodembedekker. Waar wel licht op te lopen valt zoals kruiptijm.
Verder geen grastips dus ws heb je hier niks aan.

Nee gewone! Die wilde tulpen zijn mij te rommelig :joy:

2 likes

Maar gewoon basic gazongras is toch niet schadelijk…? Of mis ik hier iets? Het voegt niet zoveel toe, maar als je het gazon lekker laat verrommelen en niet te vaak maait weer wel. Wij hebben gewoon een standaard gazongras en daar kom ik veel leven tegen, zie er ook regelmatig vogels in zoeken naar eten/insecten.

Ik hoor ook wel eens van klaver als vervanging voor een gazon, misschien is dat ook nog wat voor je!

2 likes

Ik weet niet of je hond ook wel eens een plasje in de tuin gaat doen, maar als dat zo is zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld klaver in plaats van gras. In gras krijg je namelijk kale plekken/geel gras van de plas. En ik heb eens gelezen dat er andere bodembedekkers zijn waarbij je daar geen last van hebt. Klaver is de enige die ik heb onthouden maar via google vind je vast ook andere opties.

Daarbij moet je gras maaien dus vergt wat onderhoud, dat is bij klaver niet nodig. En bij kruiptijm zoals hierboven genoemd ook niet. Dus dat is eigenlijk ook wel makkelijker!

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik had te snel wat info gelezen, maar dat ging inderdaad over grote stukken gazon die vooral groen moeten blijven. Dus vaker bemesten en lage biodiversiteit daardoor. Dat zal met dat kleine stukje van mij dus wel meevallen, haha. Ik wil het inderdaad gewoon inzaaien en er verder niet zoveel mee doen zoals jij omschrijft.

@Kusjessoldaat en @Gatenplant ook bedankt voor het meedenken.
Kruiptijm heb ik al in de tuin, maar ik heb nogal een prinses op de erwt dus die vindt dat niet lekker liggen :sweat_smile: Ik ga eens kijken naar opties met klaver.

4 likes

Mijn kat ploft het liefst bovenop de kruipvlambloem, da’s ook nog een optie haha

23 likes

Denken jullie dat dit wederik is? Komt opeens vrij veel op in de tuin. Die is afgegraven geweest dus misschien dat dat ergens in de tuin stond?
Misschien herkennen jullie het

Ja het lijkt heel erg op punt wederik.

2 likes

Voeg is hier los. Iemand idee hoe ik dit redelijk makkelijk kan oplossen zonder te voegen… want dat kan ik niet… iets om het wat op te vullen.