Als ze al groot zijn kun je ze toppen. Dan knip je een deel van de plant weg wat zorgt voor meer vertakkingen = meer bloemen. Kan gek voelen om.je plant te halveren maar het levert echt wat op ![]()
Hier lees je hoe je het kunt doen: Dahlia's toppen en ondersteunen | MAY & JUNE
Zo rot is dat, ik heb ook al slakken, luizen en rupsen ![]()
Ja, dat heb ik gedaan inderdaad! Dat scheelde wat maar ze zijn alsnog alweer 60 cm. Ze staan nu gezellig met zijn allen op de tuintafel buiten. Hopelijk krijgen we straks ook echt bloemen en worden ze niet meer opgevreten door de slakken als ik ze buiten uitzet.
Wow dat is echt groot! En slakken eten dit niet meer op, die houden alleen van de jonge scheuten
Nu meivakantie dus ik ga aan de slag in onze moestuin van 150M2.
Ik schrik toch ieder jaar weer hoe ontzettend veel werk ik dan moet verzetten.
Haha en dit jaar moet ik goed uitzoeken hoe ik konijnen en veldmuizen kan bestrijden⦠Kwam een groot konijnenhol/gat/ingang tegen.
Ik heb heel veel zaailingen in mijn vensterbank staan en eigenlijk worden ze echt te groot om allemaal in het licht te kunnen staan. Hebben jullie ervaring met planten (komkommers en balkontomaatjes) buiten uitplanten voor half mei? Het is niet ideaal natuurlijk met ās nachts 3-4 graden maar zouden ze er echt dood aan gaan vraag ik me af. Ik plant ze in bakken dus zou ze eventueel ās nachts in de schuur kunnen zetten
Mijn tomaten, komkommer en courgette staan al buiten, nu een weekje ofzo. Nog niet in de grond maar nog in de zaai potjes. Gaat (tot nu toe) prima en zo is er weer ruimte binnen voor nieuwe zaailingen ![]()
Mijn halve tuin bestaat uit steenschotten die al lagen te rotten toen ik hier kwam wonen en gisteren ben ik door een van die schotten gezakt
en het skelet (?) van mijn tuin is zoooo lelijk, maar ik heb een hele slechte ervaring met een dure hovenier dus nu zie ik het niet zitten om weer kei veel geld aan een lelijke tuin uit te geven. Haalt voor mij echt even het plezier uit tuinieren, het blijft lelijk door elementen die ik nu niet aan kan passen. Iemand die dit herkent?
Mijn ervaring met een hovenier is ook dat ze goed zijn in uitvoeren maar niet in creativiteit (er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn). Je zou een tuinontwerp kunnen laten maken, ik heb dat voor mn vorige tuin ook gedaan en dat word afgestemd op je budget en hoeveel je zelf wil/kan doen. Het was niet alleen een ontwerp qua indeling maar ook beplanting. Ik kan Grondbeginselen aanraden ![]()
Ik herken dit heel erg. Ik vind mijn tuin eigenlijk heel lelijk, het is heel rechthoekig met grindtegels (echt van die betontegels dus ook gruwelijk zwaar) en ik haal er elke keer maar wat uit en zet er dan planten voor terug maar het is echt rommelig en blehhh. Maar het is ook een sociale huurwoning en heb geen geld om iets te doen aan het ontwerp/bestrating (en zelf doen zie ik niet zitten/kan ik mijn vrienden ook niet aandoen want van 1 zoān tegel ga je al bijna door je rug).
Geen tips hier! Maar ik snap je wel (en ik denk dat jouw tuin nog wel een stapje erger is als ik dit zo hoor).
Herkenbaar en ook niet echt tips voor. Ik heb getuinierd in potten dicht bij de voordeur tot ik mijn tuin groots kon aanpakken. Hier moest ik voor sparen en dat moet je dan wel kunnen/willen.
Tuinontwerp heb ik ook laten doen maar persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee. De tekening was op een aantal punten niet haalbaar maar hier werd geen oplossing voor gegeven. Ben uiteindelijk met de exacte oppervlakte maten van de tekening (dat was dan 1 voordeel) naar een creatieve hovenier gegaan en hier was ik erg tevreden. Plant indeling heb ik zelf bedacht en ben ik nog steeds heel tevreden mee! Doordat ik al een paar jaar bezig was in een voor mij niet zo mooie tuin kreeg ik wel goed zicht op wat ik wilde qua ontwerp en heb nergens spijt van gekregen.
Hoe gaat het (voor)zaaien bij jullie? Ik vind het een beetje matig allemaal. Mn zaden hebben de hele winter in een (afgesloten) kist in mn kas gelegen en ik vermoed dat het te koud geweest is. Ik ben gewend dat ik zaden zeker wel een 2e jaar kan gebruiken maar nu is er vrij veel niet opgekomen. Ook echt makkelijke dingen zoals zonndebloemen, pompoen en courgette. Van 1 specifiek tomatenras is alles ook na het verspenen doodgegaan ![]()
Ik merk dat ouder zaad het inderdaad vaak toch minder doet, maar verschilt ook per āmerkā. Maar door kou zouden ze niet slechter moeten worden lijkt me? Zou juist beter moeten zijn dan kamer temperatuur toch?
Ik ben groot fan van Bolster zaden. Ik zaai zelf niet veel voor, heb er weinig plek voor thuis dus ik koop liever plantjes bij een biologische kweker
Hmm dan zal het misschien iets anders zijn. Vind het wel opvallend omdat ik voorgaande jaren echt langer met mn zaden kon doen. Heb vanalles wat: jansen zaden, may&june, angelo, wat ākleineā zoals do it yourselves, tuinkabouter chrisje, vitale rassen, tuincentrum etc.
Hier gaat het ook matig, geen idee waar het aan ligt. Maar ik heb heel veel zaden, dus net gewoon een tweede ronde voorgezaaid. Ga nu ook volle bak buiten uitzaaien, voorzaaien doe ik meer als reserve. Behalve bij tomaten maar die komen gelukkig wel heel goed op!
@mercurysummer wat was er precies slecht aan de ervaring met de dure hovenier? Wij hebben onze tuin laten afgraven ivm woekerende bamboe die we er zelf met geen mogelijkheid uitkregen en dat was het geld echt wel waard. Ik heb zelf een indeling/ontwerpje gemaakt die ik wilde, toen grondwerkers laten komen en die hebben het zware werk gedaan: bamboe verwijderd, de grond wat geƫgaliseerd en aangevuld waar nodig, schuttingpalen geplaatst en een terrasje aangelegd. Dat hebben ze allemaal strak gedaan, en doordat de basis op orde was konden we daarna zelf verder met gras inleggen, paadjes maken, borders aanplanten etc.
Hier ook een huurwoning met 30m2 aan van die betontegels. Ik heb er 2 jaar tegenaan gekeken en vorige week was ik het zat
. Ik heb alle tegels eruit gehaald, en in delen naar de voortuin gebracht. Die worden gratis door de tegeltaxi van de gemeente opgehaald. Wel ook in delen, dus duurt nog even voor ik er vanaf ben haha. Maargoed, nu heb ik wel een schone lei om mee verder te gaan.
Ja heel goed! Ik heb er ook al heel veel uitgehaald, maar de layout (ehh wat is dit in het Nederlands?) is gewoon niet zo naar behoren. Het heeft ook een verhoging en daar liggen van die gewone grijze stoeptegels op, daar heb ik er al 100 ofzo van uitgehaald en ook laten ophalen door de tegeltaxi idd ![]()
Maar ga jij het dan ook opnieuw bestraten? Want dat is dus waar ik zo tegenop kijk. Ook omdat er bijv. een schuurtje staat op die betontegels. Ik vind de vormgeving van de tuin gewoon stom en wil er iets whimsical van maken!!
P.S. Mensen omgeving Den Bosch: dit weekend kun je weer een stoeptegel inleveren bij de Intratuin in Rosmalen voor een gratis pakket!
Ja ik heb het ambitieuze plan om echt alles om te gooien incl nieuwe bestrating
Ik wil wel zo min mogelijk tegels, en een Piet Oudolf/Beth Chatto tuin, dus het zware werk is nu wel achter de rug. Ik heb even geen goede foto, dus een screenshot van een filmpje wat ik vd week heb gemaakt van hoe de tuin er nu bij ligt:
Oh wat goed! Ga je het dan ook zelf bestraten? Dat is een beetje waar ik tegenop zie (plus ik krijg die betontegels met geen mogelijkheid aan de straat vrees ik
)