Wat een ellende die betontegels. Ik heb ze ook in mn tuin, echt niet normaal hoe zwaar ze zijn. Met een steekwagen kan ik ze wel makkelijk verplaatsen. Moet je ze wel nog er op tillen ![]()
Ik denk dat onze tuinen wel vergelijkbaar zijn in dat opzicht ja! Al vind ik dat jij er ieder jaar weer iets heel gezelligs van maakt, dat talent mis ik zelf haha. Net zoals jij probeer ik ook veel in potten te zetten totdat ik ooit genoeg geld heb om een plan+uitvoering te betalen, maar ik word gewoon al duizelig van de bedragen die ik daarvan langs zie komen joh ![]()
@itakepictures @J00P bedankt voor de tips! Misschien dat ik eens een mooi plan laat uittekenen en dat ik dan kijk hoeveel ik daarvan zelf kan doen (ik heb geen handige mensen in mijn omgeving helaas
)
Hier zat een duif net uitgebreid in een waterschaal te badderen en die ligt nu in het gras op te drogen, ZO LIEF
Wij beplanten onze borders volledig (op de bomen die er staan na) volledig opnieuw deze dagen.
Het ziet er gelijk veel gezelliger uit!
En we boffen ook echt met een plaatselijke zorgkwekerij. De plantjes zijn biologisch gekweekt, niet al te duur en we steunen er een goed doel mee.
Morgen ook verder werken op de moestuin, hopelijk hebben we daar dan ook de helft af.
Alleen totaal geen geduld tot al mijn voorzaaiwerk eindelijk opkomt… Het zit er nu 7 dagen in en dan is het ook wat vroeg om plantjes te verwachten, maar kom op jongens het is warm in de kas!
Boeket uit eigen tuin (ik maak hier uitgebreid foto’s van waar ik weer etsen van maak
) zoals:
(Deze zijn nog niet goed maar als voorbeels)
Ben een nieuwe border aan het maken en dacht wel even de kinderkopjes uit mijn voortuin te metselen. Ik hoop dat het een beetje houdt ![]()
![]()
Een week geleden van alles gezaaid (ijzerhard, cosmos, korenbloemen, zonnebloem, zonnehoed) en dahlia’s voorgestekt (heet dat zo?). Maar het is zoooo zonnig, dus steeds met water sproeien maar voor mn gevoel is dat binnen 1 uur verdampt. Als in sproeien met een oude glassex fles omdat anders die zaadjes te veel verplaatsen. Dahlia’s overigens maar een keer flink wat gegeven ivm rotten
Hopelijk slaat het aan… ![]()
Ik heb een mini-buitenkas gemaakt. Ik wisselde de zaaitrays steeds tussen de vensterbank aan de voorkant van het huis en achterkant van het huis, afhankelijk van de zon. Maar zo kan ik het allemaal buiten laten staan, stuk handiger!
Wij hebben een nieuw gazon gemaakt, zo blij mee! Bomen gekapt, grond omgefreesd en geëgaliseerd en graszoden gelegd. Ik ken weinig bevredigendere klussen dan dit ![]()
Is iemand al wel eens succesvol de strijd aangegaan met zevenblad? Ik heb het in een van mijn borders zitten en probeer het er nu zo goed als het kan met wortel en al eruit te scheppen.
Wel gezellig want er zit de hele tijd een mereltje naast me die door de net uitgegraven grond naar wormen zoekt
Nee, ik heb het ook en elk jaar breidt het zichzelf uit met die wortels. Zit nu ook allemaal tussen de steentjes van het terras. Wij halen de blaadjes weg en proberen dmv zo’n onkruidkrabber het terras onder controle te houden. En vorige week een heel stuk border uitgegraven en aarde gezeefd. Maar waarschijnlijk helpt dat maar kort.
Mijn border is af
(ik moet de cementresten nog afschuren enzo, ik werk niet zo netjes ![]()
maar het is wel supersterk, dat had ik niet verwacht. Dan kan Harry de egel er mooi op klimmen zonder een lawine te veroorzaken
)
Wat zal ik er in zetten? Er komt vooral schaduw, vrijwel geen zon. Kreeg al als tip van iemand digitalis, love die! En misschien iets van een clematis (of iets wat daar op lijkt met weinig zon), het is helemaal achterin de tuin dus veel hoogte! Varens misschien? Mmm.
Heb de zand er onder wat afgegraven en gemengd met bemeste tuinaarde en daarop nog een lading potgrond. Dat ging eerder goed dus hoop nu ook
Anyway misschien hebben jullie nog wat leuke suggesties! Heb ook miljoenen dahlia’s maar die hebben zon nodig he? ![]()
Ik vind de combinatie van schout-bij-nacht, Kaukasisch vergeet-me-nietje ‘Alexander’s great’ en de schoenlappersplant mooi voor de schaduw ![]()
Oh ja die vind ik allemaal mooi
Dank!
In de vrijwel-schaduw heb ik persicaria staan en lievevrouwebedstro als bodembedekker. Beide inheems. Clematis is ook altijd mooi inderdaad! Dat heeft wel iets nodig om te winden, ik weet niet of ze dat aan de schutting doen of dat ze dan een paar draden of wat gaas ofzo als steun nodig hebben. Is ook zo opgehangen natuurlijk.
Niet helemaal het seizoen, maar iets van bessen (aalbes, framboos,…)?
Ik heb een tuintje zonder zonlicht, en heb er bosbes, lievevrouwebedstro, daslook, hosta, dovenetel, kleine maagdenpalm, smeerwortel en helleborus staan. Zijn wel vooral groene planten met weinig/kleine bloemen.
Een Camelia?
Ik vind het zo leuk hoe jij dit allemaal maakt en met je tuin bezig bent!
Ik had ook vanalles voorgezaaid, helemaal trots op mn cosmea die goed groeide. 4 dagen weggeweest en het was hier toch heter dan verwacht, want ze zijn helemaal verschrompeld.
Zowiezo even een tegenvaller met de tuin, hij is eindelijk eigenlijk helemaal af, na hem helemaal kaal te hebben gehad (4 slechte bomen eruit ook) en we hadden 1 grote Els laten staan, niet perfecte conditie, maar tuin op het zuiden en deze boom is enorm hoog dus lekker schaduw.
Ontdekken we gisteren een hele grote rups naast de boom, en na wat googlen blijken die dus in slechte bomen te knagen. En nu we de boom goed bekeken hebben ontdekken we aan de achterkant ook een best groot gat op ooghoogte, waar al allemaal insecten in wonen. Dus de boom moet er uit
nu hebben we straks een soort nieuwbouw tuin… met alle 50 jaar oude bomen eruit. Oke die waren dus uiteindelijk allemaal rot en gevaarlijk maar toch zo zonde
Dankjewel haha het is een soort obsessie ![]()
![]()
@de rest, dank voor jullie suggesties
Leuk leuk!
REGEN
vandaag nog lekker veel gezaaid en eindelijk gras gemaaid met de regen in t vooruitzicht
Ik had een paar weken geleden gepost dat ik gras ging inzaaien. Dat heeft me een weekend echt ontzettend veel werk gekost voor zo’n mini oppervlakte (dankzij alle stenen in de grond die ik eruit moest zeven), maar het begint nu ineens hard te groeien en ik ben zo blij dat ik goed voorwerk heb gedaan!
De meeste van mijn planten die ik vorig jaar in de grond heb gezet zijn nu ook weer vol in bloei dus ik ben helemaal blij dat er nu al wat meer groen is in mijn deprimerende tegeltuin ![]()