(Moes)tuintopic (Deel 2)

Nieuw experiment dit jaar, schapenwol.
Schijnt te helpen tegen slakken, houdt vocht vast en houdt onkruid wat tegen.

Eerst stukje is gelegd, de kolen zitten netjes verpakt in de wol.
Ben benieuwd of het ook echt zo goed werkt!

13 likes

Wat denken jullie, smeerwortel of vingerhoedskruid? Het is aardig wat en ik twijfel wat ik er mee wil doen. Vingerhoedskruid vind ik leuk en zou goed in de tuin passen, maar smeerwortel hoeft niet zo van mij.

Google lens zelf bij elke plant weer wat anders.

2 likes

Lijkt me vingerhoedskruid

2 likes

Kan allebei zijn. Ik heb in de tuin geen smeerwortel, alleen vingerhoedskruid. Bij de drie foto’s die ik daar net van heb gemaakt twijfelt plantnet ook tussen die twee soorten.

1 like

Is het blad eerder zacht of ruw? Vingerhoedskruid heeft zachtere bladeren, smeerwortel ruwere (met haartjes). Sowieso moeilijk om het onderscheid te maken zonder bloemen.

3 likes

Ik heb mijn dahlia’s niet voorgetrokken maar denk er aan om ze deze week in de grond te zetten. Heb begrepen dat het vooral het blad is wat niet tegen de vrieskou kan, dus dat enkel knollen nu wel in de grond kunnen… heeft iemand hier meer ervaring mee? Ben ongeduldig haha.

Ik had ook allemaal fancy tomaatjes gekocht en stom genoeg 1 zakje helemaal opgemaakt (zo onnodig hahaha) en ik heb het per ongeluk in bemeste tuinaarde i.p.v. compost gedaan en nu komt er dus helemaal niks op :smiling_face_with_tear: (ik zag het te laat en dacht dat ik dit niet in tuinaarde had gedaan maar ik zag onlangs een foto van mijn proces en jawel, ze zitten in compost :sweat_smile:) Dat worden weer allemaal rode cherrytomaatjes dit jaar :sweat_smile:

2 likes

Ja kan nu wel, de nachttemperatuur de komende 2 weken is boven het vriespunt. Ik heb de eerste dahlias ook al buiten staan

7 likes

Je dahlia’s kunnen prima de grond in en ik weet niet wanneer je zaadjes de grond in zijn gegaan maar ik had ook wat soorten die meer tijd nodig hadden om op te komen. Ik zaai eigenlijk altijd in compost uit gewoonte of in kokosgrond. Edit oh wacht je opgekomen tomaten zitten in compost en die niet zijn opgekomen in bemeste tuinaarde. Hmm ik geef ze nog een kans hoor!

2 likes

Wat woon jij in een heerlijke bosachtige omgeving :heart_eyes:

en @Philo okee top, dan gaan ze deze week de grond in. Ik moet nog wel ruimte maken want is een beetje dicht aan het groeien :laughing: (heb alleen nog ruimte op plekken waar weinig zon is en dahlia’s willen natuurlijk veel zon :expressionless:)

& Ik heb ze denk ik al bijna een maand geleden gezaaid? Vrij lang geleden wel, ik geef de hoop nog niet op maar ben toch bang dat ze verbrand zijn o.i.d. Maar… ze staan niet in de weg dus ik laat ze nog even in de vensterbank staan :pray:

Heel iets anders: ik ben blij dat ik mijn vijgenstek gesnoeid heb toch, ik vond het spannend maar hij is nu ineens overal zijscheuten aan het maken. Waar het vorig jaar 1 lange stengel was met aan de top wat blad, krijgt 'ie nu overal aan de stam blad :smiley:

1 like

Vraagje aan de moestuinierders: hoeveel planten doen jullie per groentesoort per persoon? Dit is mijn eerste moestuinseizoen, en ik weet nou niet of ik teveel of te weinig heb :sweat_smile:

2 likes

Vooral een tip hiervoor is niet alles tegelijk planten van dezelfde soort, maar er soms een week of twee tussen te doen zodat niet alles tegelijk klaar is. Je kunt veel ook best even bewaren of invriezen/inmaken oid. Verder is het per soort zo verschillend, wat heb je nu staan of wat wil je erin zetten?

2 likes

Ik huur sinds kort 15m2 moestuintje in een gemeenschappelijke kas, vind het zo leuk en leerzaam! Eindelijk toch een ‘eigen’ tuintje, want verhuizen uit mn studio lukt maar niet. Heb al allerlei groenten staan, gister zelfs een artisjok zaailing erbij gezet haha (ik weet wat een monsterplant dat wordt maar dat lijkt me ook wel grappig). Wat een mooie foto’s in dit topic!

7 likes

Ik heb echt van alles wat. Ik heb zaadjes gekregen en maar van alles (2 weken geleden) voorgezaaid in zulke zaaitrays. In elk rijtje van 5 vakjes een aparte soort zegmaar. Maar dat betekent waarschijnlijk heel veel basilicum, en maar 5 bloemkolen, toch?

Mijn idee was om de volgende groentes om de ±2/3 weken opnieuw te zaaien: radijs, sla, rucola, spinazie. Kan dat ook nog met andere soorten uit onderstaande lijst? En vooral met groentes als spinazie; hoeveel heb je daar van nodig voor 2 personen?

Ik heb echt een heleboel afgelezen en verschillende video’s gekeken, maar hoe meer info ik op doe, hoe meer vragen ik eigenlijk heb haha.

Moestuin-inventaris

Bladgewassen

• Prei
  • Rucola
  • Veldsla
  • IJsbergsla
  • Bindsla
  • Spinazie

Koolgewassen

• Bloemkool
  • Broccoli
  • Radijs
  • Spruitjes

Peulgewassen

• Kidneybonen
  • Sojabonen
  • Stambonen

Wortelgewassen

• Bosui
  • Rode biet
  • Wortel

Vruchtgewassen

• Aardbei
  • Courgette
  • Komkommer
  • Paprika
  • Pompoen
  • Tomaat

Kruiden

• Basilicum
  • Bieslook
  • Dille
  • Munt
  • Bladpeterselie
  • Krulpeterselie

Courgette is een plant die maar blijft geven en zou ik echt niet meer dan 1-2 planten van doen (totaal), maar bijv een biet of wortel groeit niet terug. Ik vond over het algemeen dat ik van dingen als doperwten echt veel nodig had om met meer dan een handje doperwten te eindigen.
Het is gewoon echt proberen. En soms heb je een week dat je 4x spinazie eet

2 likes

Ja ik had inderdaad gelezen dat courgette blijft geven, dus ik wil 1 a 2 planten daar van houden.

Hoeveel planten zou je aanraden voor sojabonen, sperziebonen en spruitjes? Ik vind het niet erg om te veel te hebben, ik heb de ruimte en kan het ook kwijt in de vriezer en/of bij vrienden. Maar ik zou het jammer vinden als ik inderdaad per week maar een handje van een soort heb, waar je net niet echt iets mee kan qua avondmaaltijd.

En dit is natuurlijk ook het leuke eraan! Ik heb in ieder geval goed genoteerd hoeveel ik van alles heb gezaaid, en op welke datum. Dan wordt het volgend jaar vast een stuk makkelijker :smiley:

1 like

Heeft een van jullie wel eens bimi (aspergebroccoli) gezaaid? Ik vind dat heel lekker, misschien proberen. Eens kijken of ik de zaadjes offline ergens kan vinden.

2 likes

Ja! Inderdaad superlekker en in de supermarkt duur. Het werd bij mij wel opgegeten door rupsen, maar wat ik heb kunnen oogsten was lekker. Volgens mij ging het groeien van die plantjes ook wel prima, is al wel een paar jaar geleden

2 likes

Ik heb met deze beredenering gedacht asperges (ik typte aspergers, goedemorgen lol) te planten… nou dat bleek totaal niet handig :laughing: :laughing: Maar deze zijn wel lekker idd, ook een leuk idee :smiley: (die asperges hebben niks met jouw vraag te maken maar ik kreeg ineens een flashback haha)

Over mijn tuin: hij is echt al aan het ontploffen. Ik doe aan chaotic gardening, dus ik zaai vooral wat rond en dan is het maar de vraag wat er uitkomt. De oranje geum heb ik vorig jaar online besteld (biologisch) en dat was toen een drama, maar ze zijn er supergoed uitgekomen :smiley: Leeuwenbekjes had ik gesnoeid omdat ik dacht dat ze niet meer zouden terugkomen, maar wel dus :sweat_smile: Ik probeer altijd wel een beetje een kleurenthema aan te houden maar op dit moment is het echt elke kleur van de regenboog. Dit weekend ga ik heel wat verplaatsen/uitdunnen (iets met 12 dahlia’s die ik ook nog moet planten en woekerende geraniums…)

En verliefd op alle random akeleitjes die opkomen (ik had donkerpaarse geplant, maar de rest denk ik gezaaid??)

35 likes

Hey hey! Ik heb de zaadjes dit jaar gewoon bij de intratuin kunnen vinden. Het is een hele leuke plant met best nog wat opbrengst, ik zou er wel iets van een net of gaas overheen spannen tegen de koolwitjes

1 like

Ooh dat komkommerkruid is zo mooi he!

2 likes