(Moes)tuintopic (Deel 2)

Jaaa en die kleur zo fel :smiley: En bijen zijn er gek op, echt leuk om te zien. Heb vorig jaar zo’n zak gemixte bloemen (vast en jaarlijks) gestrooid en nu komen ze overal op.

2 likes

Echt heel leuk, ook die term chaotisch tuinieren haha. Zaai je dat dan gewoon een beetje tussen de vaste planten door? Ik heb veel zaad liggen en was ook van plan maar wat te strooien maar iets houdt me tegen, bang dat ik het niet “goed” doe en de zaden verspil ofzo? Terwijl als ik ze laat liggen ze net zo goed verpieteren. Eerst was ik bang dat ik het niet van onkruid zou kunnen onderscheiden haha, maar inmiddels ken ik de meeste aanwaaiers/woekeraars in mijn tuin wel.

Oké ik ben echt super ambivalent, hopelijk heeft iemand hier de tip. Ik zou echt heel graag bamboe in een deel van mijn tuin willen rondom het terras, ik vind de wind die er zo doorheen ruist zo leuk en sowieso vind ik het een mooi gezicht. Alleen…. In onze vorige woning hadden onze buren bamboe en dit woekerde echt als de ziekte, kwam zelfs omhoog onder de vlonder waardoor deze compleet opbobbelde. Volgens de buurman was dit ‘niet woekerende bamboe’….

Heeft iemand een tip? Of is het gewoon: niet doen.

Ik zou er zeker voor kiezen het in pot te doen. Het is heel lastig weg te halen als het eenmaal wel woekeren gaat.

4 likes

In een pot ipv in de volle grond is nog een optie

1 like

Nee niet doen. Ga voor een gras of riet, dat is niet groen in de winter maar ritselt ook en maakt van je buren geen vijand.

5 likes

Ik zou een bak rondom je terras doen was je het dan inzet.

1 like

Niet in de grond in ieder geval! Bij ons heeft de oud bewoonster het gepland en het is echt een crime het weg te halen, die wortels zijn net beton.

Als er overigens nog iemand daar een tip voor heeft? Mijn plan is nu een stronkenfrees te huren.

Ik moet een hoop groenafval afvoeren. Ik heb nu 2x een deel in de GFT container gedaan, maar die wordt maar eens in de 2 weken opgehaald en in dit tempo ben ik tegen Kerst pas klaar :joy:

M’n plan is om morgen maar een deel met de auto te gaan doen, en dan in puinzakken ofzo. Ik heb geen trekhaak, dus een aanhanger huren kan ook niet. Ik heb nog gekeken of de gemeente het kan komen ophalen, maar dat doen ze met groenafval alleen met gebundelde takken…

Nog even doorbijten met dit soort klussen en hopelijk kan ik dan snel romantisch tuinieren!!

5 likes

Talen Tools tuinafvalzak opvouwbaar groen 270 L | Overige tuinbenodigdheden | GAMMA.be Ik vind dit soort zakken ook chill daarvoor. Klinkt wel of je goed bezig bent geweest!

2 likes

Ik heb vorig jaar bij de action goedkoop van die meeeega zakken gekocht. Probleem was wel dat ik die zakken vervolgens niet zelf kon verplaatsen, zo zwaar werd het. Ligt er wel aan wat je erin gooit.

Ja die van de Action is top! Ik heb ook een soortgelijke die @Philo noemt van de Wibra, die is ook stevig, maar wat handzamer qua formaat.

Komt goed! Het is alleen ff een klus om alles in te laden, maar het zicht op een opgeruimde(re) tuin is een goede motivatie :blush:

1 like

Oké dank allemaal ten aanzien van de tips voor bamboe. Ik ga nu een grote rechthoekige bak kopen waar ik hem in wil plaatsen elders op het terras.

1 like

Mijn gemeente zegt ook dat ze alleen gebundeld snoeiafval doen, max 1m3, maar in de praktijk word alles meegenomen wat je op de stoep legt, dus ook meer dan 1m3 en niet gebundeld maar gewoon op een hoop. Dus wellicht handig om even te kijken of het toch zo kan.

1 like

I wish :cry: Ik heb van de week gebeld met de afvaldienst om dit te vragen, maar ze nemen het echt niet mee.
Maakt niet uit, ik ga nu m’n eerste ritje maken richting de stort!

3 likes

Ah er zit idd verachil tussen de planten. Ik heb blad dat fluweelzacht aanvoelt, echt alsof je over stof aait. En blad dat ‘gewoon’ aanvoelt. Dat fluweelzachte is dus vingerhoedskruid?

Okee vandaag gaat het echt gebeuren!! Ik ga mijn dahlia’s planten… vorig jaar heb ik een stuk of 8 knollen voorgetrokken, waarvan er echt maar 1 iets is gaan doen en dat was een dahlia die maar 10cm hoog werd met minibloemen haha. Ik ben dit jaar all out gegaan en heb allerlei soorten besteld, ook van een webshop waar ik goede ervaring mee heb (fam flower farm, heb daar vorig jaar mijn tulpen gekocht en die waren wel echt beter van kwaliteit dan die ik dit jaar heb gehad van het tuincentrum).

Ik moet alleen eerst ruimte maken en dingen verplaatsen en heb al wel 10 filmpjes gekeken hoe ik dahlia’s moet planten want ben te bang het verkeerd te doen en dan dit jaar weer maar 1 schrale dahlia te hebben haha. Als het hierna weer mislukt dan is het gewoon niet voor mij heb ik besloten :laughing: Ik wist niet dat mijn tuin al na 2 jaar te klein zou zijn :laughing: Wish me luck :pray:

8 likes

Haha succes! Ik denk dat je je vooral zorgen moet maken om slakken…

2 likes

I feel for you als iemand die vorig jaar ook mini dahlia’s kreeg met wel geteld 2 bloemen en dit jaar van de 5 voorgetrokken dahlia’s 1 er nu een scheut heeft :joy:

2 likes

Wanneer ben je begonnen met voortrekken? Die van mij zitten nu 2 maanden in bakken met grond en bij een kwart komt er nu pas iets op gang (dat zijn de traagste planten). Terwijl sommige andere knollen al planten van 30cm hebben. Het is echt heel wisselend wat er gebeurd