Waarschijnlijk wel dan, al vind ik het zelf ook nog altijd moeilijk determineren zonder bloemen.
Ohhhh, ik 2 weken geleden en ook meteen buiten
hopelijk ben ik te ongeduldig, want ik wilde er ook een paar weggeven.
Ooh wat leuk! Ik heb 2 dahliaknollen (m’n alleeeeereerste
), zitten nu 3 weken in potten, maar wel al buiten en eentje heeft sinds een paar dagen scheuten.
Ik heb zo’n 4 uur in de tuin geploeterd. 450liter snoeiafval naar de stort gebracht, 240 liter container zit vol om volgende week opgehaald te worden en in totaal al zo’n 250 liter in zakken klaar staan voor een volgende rit. En dit is nog niet alles, maar ik moet nu even stoppen om m’n kind van school te halen haha
Ahh dan is het echt heel normaal dat je nog niets ziet
Dahlias zijn ook echt luxepoezen die houden van warmte. En ineens gaan ze als een speer.
Haha ja daarom had ik ze vorig jaar voorgetrokken, want ik kreeg een huis met tuin in de horrorlente van 2024 ![]()
Maar ja als ik geen dahlia’s heb dan maken die slakken ook niet meer uit ![]()
Jaaaa, morgen gaan mijn dahlia’s ook de grond in! Ik zet ze in potten tegen de slakken en omdat ik ze dan op de mooiste plekjes kan zetten, haha. Ben dit jaar wel gewoon basic tuincentrum gegaan, heb knollen uitgezocht die er zin in hadden en al iets van scheuten hebben.
En ik probeer dahlia’s op te kweken van zaad, maar dat gaat voor geen meter helaas. Vorig jaar heb ik er wel een hele mooie plant uit gekregen.
Doe je nog iets extras om je planten te beschermen tegen slakken? Hier denken de slakken dat mijn plantenpotten een hotel voor hun zijn
.
I
Wat een werk! Had echt zeker 15 knollen en een tuin die al overvol is
Haha ja hier echt alles wat ik buiten zet om af te harden is de volgende ochtend genadeloos weg
van de twaalf kroppen sla die ik heb geplant staan er nog vijf. Ondanks de droogte is het echt intens met slakken dit seizoen
Zodra het donker is even met een zaklamp even op jacht en ze dan weghalen.
Ja! Elk voorjaar doe ik een vers stuk kopertape rond de bovenrand, volgens mij helpt dat want mijn tuin zit vol slakken maar in mijn potten vind ik ze nauwelijks. En idd ‘s avonds even een rondje met de zaklamp, vooral op vochtige avonden. Maar dat doe ik vooral voor mijn moestuinbakken, want daar kruipen ze wel in. Ik denk via gaten onderin want daar heb ik ook kopertape op maar werkt het minder goed.
Ga ik dat eens proberen!
Mijn kerstboom die ik heb teruggeplaatst, en het kleine boompje (bij de voordeur) zijn aan het uitschieten. Leuk dat ze het gaan overleven ![]()
Ik was heel wijs aan mn man aan het vertellen over de planten die ik besteld heb dat herhaling van planten mooi is, niet te veel verschillende soorten in de tuin. Maak ik net een overzicht van wat ik vanaf november besteld heb aan planten: ruim 50 verschillende (soorten) planten haha oeps.
![]()
Nou zijn we (ik) natuurlijk wel heel benieuwd voor welke planten je bent gegaan!
Ik zal niet de hele lijst neerzetten maar verschillende varianten van:
- siergras (ook trilgras, die is echt leuk!)
- salvia
- purperklokje
- kogeldistel
- ijzerhard
- vingerhoedkruid
- varens
- geums/nagelkruid
- geraniums
- muurfijnstraal
- duizendblad
- zonnehoed
- gaura/prachtkaars
- clematis (ook een die in de winter bloeit!)
En nog meer en struiken en boompjes
Wel overal heel blij mee, alles begint nu goed aan te slaan!
Wow wat leuk! Toevallig staat echt bijna je hele lijst op mijn te-kopen lijst. Ik ben nu bezig met de tuin leegmaken, en ondertussen maak ik een beplantingsplan, en dan ga ik (in delen) de vaste planten kopen/voorzaaien.
Voor welk siergras ben je gegaan? Daar is ook echt zoveel keus in! Voor nu vind ik leuk:
- Trilgras (Briza media)
- Japans bloedgras (Imperata cylindrica)
- Ruwe smele (Deschampsia cespitosa
- Struisriet (Calamagrostis acutiflora
- Parelgras (Sporobolus heterolepis)
- Vingergras (Panicum elegans)
De siergrassen die ik heb zijn:
- Briza media
- Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’
- Panicum virgatum ‘Heavy Metal’
- Pennisetum alopecuroides ‘Red Head’
- Panicum virgatum ‘Thundercloud’
Die laatste hadden ze een aantal op mn werk over (in liter potjes), ik ben bang dat die veel te groot wordt, dus ga die er misschien na een jaar eruit halen.
Heb deze maand weer 2x gratis planten gescoord in ruil voor een stoeptegel! En ze zijn telkens biologisch en/of inheems, zo goed om te zien dat ze daar ook mee bezig zijn! Dit is mijn score van vandaag ![]()
Heb besloten om een soort pottenborder te maken bij mijn schuurtje dus de vijg gaat ook in een pot (heb ook zo’n kleintje in de grond staan, maar ik houd van vijgen dus hopelijk heb ik nu volgend jaar toch 3 vijgenvruchten ofzo
)
Voor de kas alles onkruidvrij gemaakt, regenton verhoogd en mijn potten met zoete aardappel geplaatst.
Ook het doek in de kas (kweek in potten) vervangen. Al is dit wel een beetje gek doek, het is heel dun en scheurt snel. Denk dat ik er nog een laag worteldoek onder doe.
Haha krijg alleen ook echt zin om er van die gezellige houten tegels van de action in te leggen. Weet alleen nog niet of ik daar tijd voor heb en of het niet zonde van het werk is (ons complex gaat verhuizen of verdwijnen over 2 jaar), maar het staat wel zo gezellig!