Ik ben gek op vogels en heb vrijwel alleen maar planten in m’n tuin staan die direct of indirect vogels zouden moeten aantrekken maar mijn god may the heggenmus never find my tuin
wat een irritant geluid maken die non stop
Helemaal blij dat dit in een paar weken is gelukt en zin in dat alles flink gaat groeien! Alle spullen behalve de rozenboog en schors zijn tweedehands, veel plantjes ook als stekjes van vrienden. Baby broccoli is ook gelukt, nog heel klein onder een bakje ![]()
Ga links nog doperwtjes of peultjes doen, even kijken wat ik het eerste biologisch als zaailing kan vinden dan gaat ie lekker snel klimmen.
Voor doppertjes en peultjes is het misschien wat laat. Je kan ook klimmende sperziebonen of snijbonen zaaien. Is super makkelijk en ook veel goedkoper.
Edit en volgend jaar gewoon doppertjes en peultjes zaaien. Je gooit echt je geld weg als je daar plantjes van koopt.
Thanks voor de tip!
Ik wil graag een kleine citroenboom waarvan je de citroenen kunt eten, maar dat lijkt me zo lastig in het Nederlandse weer. Heeft iemand dit een keer geprobeerd?
Eerste aardbei van het seizoen! Hij was ook heel groot, juicy en perfect
Mijn aardbeien zijn helemaal ontploft (correctie: mijn hele tuin is ontploft ![]()
![]()
) dus ik ga dit jaar weer wat in bakken doen (het leek me een leuke bodembedekker maar ik heb nu echt aardbeien door de hele tuin heen
)
Ik zag laatst deze geweldige pottentuin!! Ben helemaal geïnspireerd om zoiets te doen bij mijn schuurtje! Heb meteen van mijn moeder weer een zinken teil gekregen! Vond die eerst heel tuttig maar heb al 4 mooie van haar gekregen dus ben er nu heel blij mee!
edit: damn sorry voor alle uitroeptekens ![]()
Hoe leuk ook die purperklokjes in potten, zou ik zelf niet bedacht hebben
Ik ben zo iemand die haar dahlia knollen in de grond laat, ze komen altijd wel opnieuw op. Omdat het nu toch flink koud was geweest nieuwe dahlia’s voorgetrokken.
Komen alle dahlia’s die in de grond zaten ook gewoon op, op 2 na. Nu heb ik dus gewoon helemaal geen plek om te planten😅
En dan ben ik ook zo een zacht ei, want er waren er twee die ik niet zo mooi vond en sowieso weg wilde doen, maar die zijn al zo flink gegroeid, dat ik het ook weer zonde vindt om weg te doen…
Ja he! Ik heb de mijne in de grond staan maar ben nu helemaal geïnspireerd om meerdere kleuren te kopen en ze in een pot te doen ![]()
En nog een kleine fotoshoot uit mijn tuin vandaag, de bolderik is ontplooooft.
Daar kan je vast iemand blij mee maken via een tuinierders FB/reddit/insta groep!
Hier is de tuin nu mog geod, ondanks dat de grond droog is, een hele rij met aardbeienplanten die elk jaar heerlijek aardbeien geeft, ik demk dat er moemnteel circa 200 aanhangen.
De klimroos hier doet het na jaren nog steeds prachtig, ik vind rozen juist makkelijk @ciselering maar misschien komt dat doordat dit al een enorme en oude roos is, het enige is dat je weet wanneer je moet snoeien, maar evrder heb ik er geen omkijken naar. Even in een spoiler
Dan heb ik nog vele tomatenplanten. Die beginnen nu hun knopjes te krijgen(niet op de foto)
In de onderstaande bak staat links paprika, achter boerenkool gekweekt met zaden van de bloemen van vorig jaar en een watermeloen
![20260525_074329|375x500]
En minikomkommers
(upload://njaXrmELXQGitc00xO2vZu3WYi7.jpeg)
Weet iemand if watermeloen gaat klimmen? Ik vind de spriet die eruitkomt met wel uitzien als een klimplant. Ik heb werkelijk geen idee welk exact ras ik heb namelijk
Sorry voor dit lange bericht ![]()
Liever kruipen dan klimmen! Zo’n leuke tuin 🥹 en wat is alles al groot!
Wat doen jullie in deze tijden met afharden? Ik heb tomatenplantjes en paprika’s die ik in de tuin wil zetten (sommigen wel in bakken) maar ik heb ze nog niet afgehard. Maar het is nu ook weer bloedheet natuurlijk. Ik zet ze nu buiten in de schaduw neer en in de nacht binnen, maar eigenlijk ben ik er een beetje klaar mee. Ben alleen bang dat als ik ze in de bakken zet ze dan verbranden (want die staan wel midden in de zon). Ze zitten ook in een veel te klein potje ondertussen…
Mijn vraag is eigenlijk: zou ik ze al in de moestuinbakken kunnen zetten of gaan ze dan verbranden/verpieteren??
Ik heb voor de zekerheid de planten in de avond in de moestuin gezet ipv in de ochtend of middag. Zodat (in mijn logica) de shock niet te groot zou zijn
Ja dat leek me ook het beste idd! Ik heb aardig wat tomaten dus ik ga er vanavond 1 inzetten en kijken wat het doet denk ik!
Of nog even wachten tot morgenavond? Vanaf woensdag zou het iets minder warm worden en ook met wat wolken/iets minder alleen maar felle zon.
Ik ben een complete beginner, en ineens na een week vakantie overvallen voor deze twee tomatenplanten (vlees en Marzano) en aubergine plant.
Ik heb gelezen over dieven, maar ik zie eigenlijk weinig in de ‘oksels’ zitten, het zijn gewoon mega zij takken. Wat moet ik hiermee/ gaat dit tomaten/aubergines geven?
Thanks
Ik was echt in de war wat hier nu stond door “overvallen voor deze planten” en “dieven” na elkaar. Ik dacht even dat je tomaten gestolen waren maar er dan sporen zouden zijn in de oksels ![]()
Ik heb het afharden ook flink ingekort, dit leek me idd ideaal weer om dat even in sneltreinvaart er doorheen te jassen, haha. Ik heb ze eerst 3 dagen overdag buiten gezet op een beschutte plek met oostenzon, gewoon als ik eraan dacht, geen gezeik met elke dag een uurtje meer ofzo. Daarna 1x 24 uur buiten gehouden en eergisteren uitgeplant in de moestuinbakken op het zuiden en daar staan ze tot nu toe prima.
@Poopiesjaakie ik ben geen expert, aubergine geen ervaring mee maar die tomaat lijkt me prima, komen ook al mooi bloemen in! Goed blijven opbinden, ook ivm stevigheid omdat het straks wel zwaar wordt met de tomaten eraan. Ik haal zelf de onderste bladeren/takken eraf, het mag niet op de grond gaan hangen om rot/ziektes te voorkomen heb ik geleerd. En als ‘ie echt too much wordt kan je altijd een tak eraf halen, zo lang je niet persé de hoogste opbreng uit zo’n plant wil persen kan je hem gewoon een beetje snoeien of juist lekker weelderig laten zijn, wat je zelf handig en leuk vindt.
Gewoon er in zetten
Ik heb was 2 weken geleden begonnen met alles afharden, niet volgens een schema maar gewoon overdag buiten en 's avonds naar binnen. En na 2 dagen vergat ik het en stonden ze dag en nacht buiten. Het meeste staat sinds een dag of 4 in de tuin en het gaat prima