Ik heb een stukje groen voor mn balkon met veel gras waar ik bloemenzaafjes in wil strooien en misschien wat plantjes in wil planten. Ik wil het graag verwijderen, maar hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik kan het niet weggraven want ik weet niet waar ik het kwijt moet!?
Je weet niet waar je het gras kwijt moet, bedoel je? In de groenbak of als je die niet hebt gewoon je afvalbak? Gras wortelt niet diep dus je hoeft niet heel diep af te graven, gewoon het gras met kluiten eraf halen en als je onkruid tegenkomt dat wel goed met wortel en al proberen eruit te halen. Dan de bovenste laag grond omspitten met zo’n handharkje, evt de grond wat verrijken met compost voor de zaadjes, dat moet genoeg zijn!
Als ik vaste planten in de grond zet lees ik me altijd even in wat voor grond die nodig hebben en soms schep ik dan een wat groter gat en vul dat met potgrond en zet daar de plant dan in. Dan hebben ze iig alvast wat voeding en ruimte om te wortelen.
Ah ik heb geen groenbak idd, maar een normale zak zou wel moeten lukken! Ik wil idd ook niet heel veel weg graven, omdat je het weer moer aanvullen, maar dit zou wel moeten lukken ja! Oke dan ga ik als experimentje dit maar doen met een deel en dan volgend jaar wil ik een mooie border aanleggen! Ik heb nu ook veel overwoekerende planten, maar ze hebben veel bloemetjes en daardoor zijn hier veel bijen en daardoor wil ik ze niet weghalen ![]()
Bij ons kan je gratis 2 groenbakken aanvragen, misschien in jouw gemeente ook?
Als het toch wat veel is kan je het misschien ook wel wegbrengen naar de stort, in mijn gemeente is dat voor groenafval gratis. Ik vervoer dat soort dingen in van die blauw Ikea-tassen.
En slim om dan nu een deel te doen en later een ander deel, ook voor de bijen. Wat je ook kan doen is überhaupt wachten tot het najaar, voor aanplanten en (inheemse zaden) inzaaien is dat het ideale moment en dan zijn de insecten ook in rust!
Ik vindt dat Cruydt-Hoeck goede info hierover heeft, die verkopen mooie zadenmengsels en bij Tuinen > Aan de slag staat ook veel goede praktische informatie: https://www.cruydthoeck.nl/
Vorig jaar (of jaar daarvoor) had ik pitten van een flespompoen gedroogd, dit jaar heb ik maar getest of er iets op zou komen. Ik had 6 pitten (heb er nog meer hoor) in kweekbakje gedaan en nu zijn er 2 opgekomen, die heb ik nu verspeend en mogen na het weekend naar buiten denk ik.
Het zou wat zijn als ik dit jaar flespompoen heb met dit testje
Wat leuk!
Ik vind het altijd leuk om te doen met de vrucht zelf.
Ik heb al 2 mango planten en een avocado plant.
Ook wel vaker gedaan met knoflook en aardappelen.
Nu ben ik bezig met lychee, niet het ideale klimaat, maar leuk om te doen.
Pompken en paprika werkt bij mij altijd wel
Wil iemand meedenken met mijn tuin?
Ik vind de tuin nu vooral te saai (open) en teveel lelijk hout. Veel van de planten zijn heel jong, dus daardoor oogt het nu ook nog kaal.
Iemand leuke ideeën voor de schutting en tuinhuisje/overkapping? Ik heb tegen de schutting bij border al klimhortensia geplant + klimop maar dat heedt nog wel even tijd nodig.
In de smalle strook tussen het gras en verhoogde terras staat verbena en gele zonnehoed, maar ik mis in dat stuk nog iets van hoogte in dat deel vd tuin.
Ahh leuke tuin al hoor! Zo snel gedacht zou ik iets met hout in de hoogte doen vanaf je overkapping voor meer eenheid. Dat zou een met een houten verbinding (met metalen roosters erin) van je overkapping langs het pad zorgen dat je daar nog wat omhoog kunt laten groeien en ik zou de border met een ronding wat meer doortrekken en daar wat inzetten wat hoger wordt zoals siergras, verbena, een struikroos oid. Heb heel lelijk wat voor je getekend en wat gepinterst
Leuk al! Ik zou nog iets met hoogte doen zoals hierboven wordt aangegeven met een pergola. Met een celamtis montana ertegen aan , of een andere snelle klimmer. Suzanne met de mooie ogen groeit ook snel. Bij mij doet het trilgras het al goed, geeft mooi hoogte en het vingerhoedskruod, maar dat is misschien geen goede combi met je hond.
Wij hebben in december aangeplant en het is al zo erg gegroeid, kan snel gaan!
Ik sluit me aan bij bovenstaande tips! Wat je ook nog zou kunnen overwegen is het verfen beitsen van óf de linkerschutting, óf de overkapping+schuur?
De schutting verven met Rambo Tuin- en steigerhout beits, die is er in verschillende kleuren groen,blauw, beige, antraciet en wit. Heb ik ook net gedaan op een paar schutting delen, en nu wil ik alles verven haha.
Je zou ook nog een hogere bloembak kunnen maken tegen het tuinhuisje aan de kant waar de ramen zitten voor wat meer hoogteverschil. Of een gebruiken die je nu al hebt staan en dan daar de tegels wippen voor meer plantjes
Heb je de pompoen destijds in de supermarkt gekocht? Hou er rekening mee dat je misschien hele andere pompoenen krijgt! Hybride pompoenen geven hele andere pompoenen. Heb ik ook een keer gehad. Die waren helaas niet te eten, maar zagen er wel leuk uit
Je kunt beits in alle kleuren laten mengen. Ik heb het in mn vorige tuin laten mengen in farrow & ball kleuren, was erg mooi
Ik ben heel veel snijbiet aan het kweken, maar nu groeit het groot en is het geen snijbiet
wrs doorgeschote radijs. Echt stom want ik weet nu niet of de zaadjes in de zakjes fout zijn of dat ik het verkeerde zakje heb gepakt.
foto?
Hmmm ziet er niet uit als radijs maar als t zo is, lekker zaadjes oogsten!
En de peultjes van de doorgeschoten radijs kun je ook eten, is heel lekker!
Over radijs gesproken: ik heb 4 radijsjes gekweekt
ik dacht dat elke plant een bosje zou geven ipv letterlijk 1 radijs, er stond ook overal “plant de zaadjes ver genoeg uit elkaar zodat de knolletjes genoeg ruimte hebben om te groeien!!!” dus ik dacht nou ik plant ze een eind uit elkaar!
En nu heb ik dus een grote pot met 4 enkele radijsjes ![]()