Ik weet niet zeker of het radijs is hoor! Maar dat zei google! Mochten jullie iets anders denken, let me know. Ik heb in ieder geval geen knolletjes gespot, dus ik denk dat ik het eruit trek.
Haha ik heb hier ook zoiets, dacht paprika’s te hebben gezaaid dus helemaal 3 planten gegroeid. Vond ze al zoooo lang en dun?? Maar ja goed ze stonden ook lang en warm binnen… blijkt het nu een zonnebloem te zijn
![]()
En de speciale tomaatjes die ik had gekocht laatst en die maar niet opkwamen in mijn bemeste tuinaarde (wat potgrond had moeten zijn) heb ik maar gewoon in mijn moestuinbak gegooid… en nu komen ineens overal tomatenplantjes op?? In andere bakken ook ![]()
Ik ben vorig jaar verhuisd en heb nu een voortuin en achtertuin vol grind en tegels! Ik probeer er dit jaar maar het beste van te maken met wat eenjarig spul en een moestuintje, maar volgend jaar wil ik het wat groter gaan aanpakken!
Heeft er iemand een tip voor een podcast, boek, site, tijdschrift hoe je een tuinontwerp maakt? Het zijn niet enorm grote tuinen beiden, dus een tuinontwerper voelt als wat overkill! Maar aan de andere kant, momenteel voelt het zo groot dat ik niet zo goed weet waar te beginnen.
Pollyanna Wilkinson heeft op haar insta een hele serie er over. Ook over hoe je borders opbouwt, welke keuzes je voor zon kunt maken, welke voor schaduw etc. Ze heeft ook een boek geschreven, vond ik wel leuk om door te lezen maar niet mind blowing, die filmpjes komt ook al veel in terug.
Onze tuin moest worden afgegraven, dus we begonnen echt vanuit 0, dat vond ik wel spannend, want wij moesten alles in 1 keer bedenken. Als je je tuin in stukjes op kunt delen om aan te pakken kun je het ook bedenken terwijl je het doet.
Wij hebben nu een (hier gehate) overkapping in een hoek van de tuin, zodat we in onze tuin op het zuiden savonds buiten kunnen eten in de zomer. Misschien kun je zulk soort dingen al in kaart brengen, of je schaduw moet creëeren?
Ja! Ik heb een heleboel boeken geleend bij de bieb recentelijk over tuin(ontwerp):
Het grote tuinontwerpboek - Frida Ramstedt
Zelf je tuin beplanten - Modeste Herwig
Tuinlogica - Iris Veltman
Handboek voor de bloementuin - Judith van Lent
Plannen en Planten - Piet Oudolf en Noël Kingsbury
Tuinontwerpen - Jeanne van Rijs
En ik zou er eigenlijk gewoon ook hun border pakketten in gooien. Ik heb daar heel goede ervaring mee.
Edit oh hij gaat niet naar de goede pagina maar je kan zoeken op garden design en dan kom je bij hun masterclas die je kan kopen
Deze moestuinbakken hebben we in maart gevuld en ingezaaid en ik heb al zo veel kunnen oogsten! Die oost indische kers doet het ook veel beter dan verwacht, dus die neemt de boel een beetje over
Wat een leuke bakken ook! Waar heb je deze gekocht?
Deze zijn van bol. Bloomod was het merk volgens mij, kan het nog even nazoeken. Heb ook een look a like via vidaxl gekocht en die is echt heel slap en verschrikkelijk om in elkaar te zetten, die zou ik niet adviseren
Wat een leuke bakken! Hebben deze bakken ook een bodem?
Nee dat niet!
Ah jammer, ik ben al een tijdje op zoek naar wat grotere bakken met bodem die geen vermogen kosten. Helaas kan ik op dat stukje geen tegels wippen.
Maar je zult die bakken toch sowieso moeten vullen met aarde, dus dat ze op tegels staan is dan toch niet zo erg?
Ik gebruik mijn moestuinbakken gewoon op tegels, dus zonder bodem. Kan prima! Heb er wel een worteldoek in gedaan maar meer om het zand een beetje bij elkaar te houden haha, nou dat gaat al 2 jaar goed ![]()
Ik wist niet dat je zonder bodem op de tegels kon zetten. Dacht altijd dat het water dan niet goed kon weglopen.
@ciselering Goed om te weten dat het wel mogelijk is!
Beide bedankt! Dat scheelt een hoop.
lol drie weken vakantie en m’n tuin is ontploft:
Maart 2026 (bonus omdat ik dat verschil zo bizar vind):
Drie weken geleden:
Nu:
2026
Love it!! Bij mij ook echt leuk!
Mooi! Die Oost Indische kers gaat inderdaad echt woekeren. Ik vind hem na vier jaar nog steeds her en der terug haha.
Onze kruidenbak is echt ontploft de afgelopen twee weken, kan er niet tegenop gebruiken! De
koriander en peterselie net maar kortgewiekt
Mag ik vragen hoe diep jouw tuin is? Ik vind zo’n paadje heel leuk en vraag me af of ik dit effect kan bereiken haha