11 meter volgens mij (inclusief schuur van twee meter diep geloof ik)! Helemaal niet zo heel groot/diep dus!
Die foto’s zijn allemaal met die 0.5x stand van iPhone gemaakt dus het vertekent een beetje.
Dit is “gewoon”:
11 meter volgens mij (inclusief schuur van twee meter diep geloof ik)! Helemaal niet zo heel groot/diep dus!
Die foto’s zijn allemaal met die 0.5x stand van iPhone gemaakt dus het vertekent een beetje.
Dit is “gewoon”:
Ik vond de before foto eigenlijk wel gezelliger haha. Wat ben je verder mee van plan?
Verkeerde topic denk ik haha hier is het pro planten. Wel bonus voor je hond ![]()
Oh wauw hond had ik niet gespot ![]()
Zijn hier mensen met een volkstuintje en hoeveel tijd zijn jullie daar aan kwijt?
Ik sta ingeschreven voor een complex en sta op de wachtlijst, maar vandaag begon iemand over een andere complex en dat daar nu nog ruimte is en dat ik meteen welkom ben. Dat zou betekenen dat ik meteen erin kan en dat vind ik ineens ook wel spannend
het is iets verder, misschien een kwartier fietsen ipv 5 minuten, maar het klonk wel gemoedelijk met 13 tuintjes. Ik kan altijd eerst kijken, maar ze gaven al aan dat ze bijna elke dag erheen gaan en mijn plan was dat ik er ongeveer 2 keer per week heen wilde gaan.
Edit: iets anders maar ik klaagde laatst over dat mn dahlia’s in pot niet op kwamen maar van de 6 zijn er nu 4 op! Ik weet niet of die laatste 2 ook nog op komen. Daarnaast heb ik 2 jaar geleden in het gras voor mn balkon 3 dahlia’s gepland en nu is 1 ineens best wel groot terwijl die het eerste jaar niet op kwam?
van die andere 2 geen spoor.
Ik postte laatst dat ik heel veel stress had om mijn veel te grote tuin (groot voor mezelf als single en niet-tuinierder) die ook nog compleet overgroeid is en jarenlang niet onderhouden. Ik heb een tuinman gevraagd om eens langs te komen. Hij gaat morgen in ieder geval al het overwoekerde spul kortwieken en een (niet te duur) plannetje maken voor de achtertuin.
Hij is heel erg van natuurlijke vormen, mooie bloeiende planten die goed zijn voor de beestjes en vooral de natuur zoveel mogelijk zichzelf laten regelen. Dus dat klinkt echt heel goed en ik ben wel bereid om daar wat geld tegenaan te gooien. Dan kan ik volgend jaar echt genieten van mijn tuin ipv met stress naar buiten kijken ![]()
nog niks, het was ooit een grindtuin, heb nu een grastrimmer en een onkruidbrander besteld om het bij te houden. Denk dat het weer een grindtuin wordt. M’n tuin achter staan 6 hoge coniferen, verwilderde klimop en verwilderde wingerd en daar heb ik al sinds 2024 niks meer aan gedaan. De voortuin ook sinds 2024 niks meer aan gedaan
Nu de woonkamer klaar is als in verven andere meubels en nieuwe gordijnen was de voortuin aan de beurt. Ben zo blij met het resultaat!
Ik ben sowieso pro planten maat anti wild wilderness zeg maar. Ik vind de tuinen van Piet Oudolf erg pretty maar tuinieren is niet een cheape hobby helaas. Ja de pup keek wat ik ging doen😂
Misschien als je het stukje bij beetje aanpakt? Een begroeide border is veel minder werk dan onkruid tussen tegels en grind uit halen.
Dus bijv eerst in je voortuin een deeltje beplanten en dat eventueel uitbreiden.
Ik heb in december mijn tuin aangeplant en toen waren planten niet zo duur via de kweker, onder andere bij natuurlijk sterker veel grassen gekocht, dat gebruikt Piet Oudolf ook.
Het is heul veul werk maar misschien even verdiepen in de no dig methode, dat scheelt veel. Ik ga volgend jaar paadjes aanleggen met schors in de moestuin zodat ik naast alle groentebedden niet ook nog eens de paden hoef bij te houden. Tuintje dichtbij is trouwens echt veel idealer want water geven is een flinke klus, wij moeten 20min rijden met de auto en dan ga je minder snel dan wanneer je paar minuten moet fietsen. Begin lekker laagdrempelig met niet te ingewikkelde planten!
Het ligt echt aan hoeveel m2 je hebt. Ik had zelf 100m2 op een complex en dat is VEEL werk voor iemand alleen. Ik had er op het eind vooral stress van want klagende tuinburen over onkruid en ik liep altijd achter de feiten aan voor mn gevoel. Nu in mn eigen tuin heb ik een hoekje van ong 30-40m2 denk ik en dat is echt top. Veel beter bij te houden en dan is tuinieren veel leuker ![]()
In de winter heb je er amper werk aan, in deze periode moet je wel een paar uur per week gaan want anders word je overspoeld met onkruid.
Mijn tip is dus: niet te groot beginnen, en iets waar je heel makkelijk naartoe gaat voor even een kort bezoekje. Ik had een tuin die op de route naar de school van mn kinderen lag, dan fietste ik veel sneller even langs om wat fruit of bloemen te plukken.
Met dit icm dat het maar 13 tuinen zijn zou ik wel een beetje stress van krijgen! Hoe reageerden ze toen je zei dat je 2x pw wilde gaan?
Ik heb afgelopen woensdag de sleutel gekregen en ben er tot nu toe elke dag geweest (3 dagen dus haha). Vandaag voor het eerst gekookt en gegeten en dat is zoooo knus. En al 9 zakken vol onkruid/oude composthoop weggehaald! En een reiger, roodborstje en specht in mn tuin gezien 🥹 (en heel veel binnen schoonmaken)
Oh echt zonde zeg. Ik zou zeggen gooi er eens inheemse wilde bloemen in en je hebt er ook geen omkijken meer naar. Ik snap dat je niet van verwilderd houdt maar heb je echt liever een grindtuin dan mooie bloemen??
Bij mijn kind op school hebben ze het schooltuin vergroend en het is zo leuk geworden, helemaal verwilderd en ik zag vandaag heeeel veel hommels en lieveheersbeestjes.
Sowieso vind ik het mooi dat ze in Utrecht waar ze eerst altijd veel maaiden nu heel veel laten verwilderen. Altijd jammer als ze uiteindelijk toch gaan maaien, maar hopelijk doet het iets voor de bijen. Onze betegelde straat staat nu gelukkig nog vol met klaprozen.
Wat zonde, je hebt er nu waarschijnlijk ook vaste planten uitgehaald waar je maar weinig onderhoud aan had gehad. Nu heb je er juist meer werk aan om het onkruidvrij te houden. Je had de vaste planten kunnen behouden, ertussen en eromheen een aantal bodembedekkers kunnen toevoegen en je had een bijna onderhoudsarme tuin gehad. Je kan gewoon googelen naar planten die zichzelf snel uitbreiden, bodembedekkend zijn (waardoor onkruid geen kans krijgt en je er dus 0 werk aan hebt, in tegenstelling tot tegels, grind of whatever waar je voor altijd onkruid tussen uit moet plukken). Vergeet ook niet dat alle beestjes die hier leefden nu grotendeels dood zijn gegaan of van de schrik een nieuwe plek moeten zoeken, en dat als je een onkruidbrander gaat gebruiken je de laatst levenden insecten in je tuin levend gaat verbranden. Je zou kunnen denken om het nu toch anders aan te gaan pakken en ook te denken aan de voordelen van groen in je tuin in plaats van het te zien als iets wat niet goed is of niet mooi is.
Jaa planten als bijv. Vrouwenmantel of Ooievaarsbek groeien hier ook als kool en zijn bodembedekkend. Ken je ook niet iemand met een tuin @Sheepy, ik heb ook veel stekjes van mijn moeder gekregen van o.a. deze planten en die dijen heel makkelijk uit en worden niet zo hoog ![]()
Ja dat is ook slim idd! En op marktplaats kan je ook zoeken naar gratis planten. Soms moet je het er zelf uit scheppen maar als het vaste planten zijn is dat de moeite wel waard.
Snap dat je blij bent dat de wildernis weg is! Het ziet er niet uit alsof daar nog veel bruikbaars in stond. Dit is ook een basis waar je alle kanten mee op kan. Grind onkruidvrij houden is wel heel veel werk inderdaad, hopelijk kun je het stukje bij beetje aanpakken en vergroenen ![]()
Het valt mij soms ook vies tegen hoe duur planten, bomen en grond zijn. Je kunt gewoon niet ontkennen dat tuinieren geen goedkope hobby is
Toen ik even geen geld meer had voor planten in een bepaalde bak van 2m², had mijn schoonmoeder haar campanula gesplitst (werd toch al te groot) en de helft gegeven. 2 jaar later is de bak gevuld, bedekt het de grond tegen poepende katten en heb je wekenlang paarse bloemen.
Sowieso: ok, het is niet het beste voor de biodiversiteit, maar als je maar een paar planten uitkiest voor je tuin en die herhaalt, staat het ook wat rustiger. Dus beperk het tot max 6 soorten ofzo.
Persoonlijk houd ik wel van een wildere tuin, ook om het tegelparadijs/detentieluchtplaats van de buren te compenseren.
Meteen ook een (niche) vraag: zijn hier ook mensen met een warmtepomp, en (overlevende 🫢) planten in de buurt van de buitenunit hebben gezet? Wij krijgen binnenkort onze installatie en ik heb nu wat lavendel en hebe op 2m afstand van de beoogde plek, maar verwacht niet dat die het overleven.
Je hoeft van tuinieren toch niet je hobby te maken en er direct honderden euro’s aan uit te geven?
Het gaat hier om een tuin waar veel planten in stonden die het goed deden, waar veel insecten profijt van hadden en die nu leeggehaald is en met een onkruidbrander nog doder gemaakt wordt. Want stel je voor dat er een onkruidje groeit. Ik vind het persoonlijk echt niet meer van deze tijd om een hele kale tuin te hebben waar niks ‘wilds’ in mag groeien. Er zijn hierboven veel tips gegeven om op een goedkope manier planten en bloemen in je tuin te krijgen die veel voordelen opleveren en waar je niet direct veel tijd in hoeft te stoppen.
Als je trots bent op hoe die voortuin er nu uit ziet verdien je echt geen tuin.
Kan de tuinpolitie ff dimmen? Niet elke wildernis is een heel ecosysteem waar vanalles uit te halen valt en niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten of budget. Beter dan even goed de schaar er in en vanuit daar weer verder bouwen aan iets groens (en wat je met plezier onderhoud), dat dat je hier gaat schreeuwen dat ze insecten vermoord heeft.