(Moes)tuintopic (Deel 2)

Ja ik vind de reacties hier ook wel onnodig en een irritant belerend vingertje hebben. Zo’n overwoekerde tuin kan enorm beklemmend aanvoelen en is ook niet prettig thuiskomen. En als het zo’n chaos is dan weet je ook echt niet waar te beginnen, zeker als dit niet je hobby is. Snap echt de argumenten wel, maar het kost tijd, geld en (mentale) energie om weer met een plannetje te komen en die planten een goede start te geven en te onderhouden.

Snap de keuze goed om het voor nu gewoon even helemaal leeg te trekken voor een schone lei en misschien vind je het over een paar jaar leuk om er wat borders of plantenbakken neer te zetten. Of niet, jouw tuin! @Sheepy

5 likes

Snap ook dat het overweldigde, maar grind is echt veel werk haha. Ik word zelf dan nog blijer van een paar kant en klare graszoden uitrollen en alleen beetje maaien.

Nu het toch over grind gaat. Ik heb een stuk met split (heet dat zo, soort van scherpe stukjes grind) en wil dat weg hebben want is helemaal vol met onkruid, ziet er niet uit en ik wil er eigenlijk gewoon gras in (geen kunstgras). Ik heb zelf geprobeerd het grind weg te scheppen maar doordat het zo vol met onkruid zat was de zak voor tuinafval al na een klein stukje helemaal vol, en loodzwaar. Ik kon er niks mee. Iemand enig idee hoeveel het zou kosten om laten we zeggen 10 m2 weg te laten halen? Wil ook niet iemand op werkspot beledigen met een te lage prijs, heb totaal geen idee hoeveel dat ongeveer zou zijn.

Misschien op marktplaats zetten? Ik ga kijken of ik gratis grind kan scoren voor de grindbak onder mijn warmtepomp, zal vast niet de enige zijn. (Woon je toevallig in Noord-Holland?)

Nee haha in het zuiden. Ik zie bij mij heel veel grind op marketplace staan dat ook nog eens 100x beter uitziet dan mijn grind. Het is echt overwoekerd. De buurman vertelde dat je dat kunt laten schoonmaken met een machine maar ik wil gewoon geen grind meer.

Ja maar zeg dat dan als goedbedoeld advies en niet met duizend oordelen en zo’n neerbuigende toon.

1 like

Idd gratis afhalen op MP of facebook. Ik ben zo van heel veel dakgrind afgekomen toen ik een groen dak ging aanleggen. Had het in zakken klaargezet naast het huis zodat ik niet afspraken moest maken voor ophalen etc. In 2 dagen was het weg

1 like

Dat wil niemand met onkruid er doorheen.

2 likes

Nouja, wel te verwachten, het is ook wel een topic voor groenliefhebbers he. Ik ga ook niet in het fitnesstopic plaatsen dat ik mijn sportschoolabonnement heb opgezegd omdat ik sporten niet leuk vind.

6 likes

De vaste planten bestonden vooral uit berken zaailingen en en gras, mijn moeder is nu planten aan het verzamelen voor me, ik heb al een japanse esdoorn, ik ga eerst alle dode resten wegbranden en dan weer worteldoek erop zodat ik volgend jaar hopelijk gespaard blijf van dat gras. Was ook geen pretty gras maar meer van dat straatgras. Vorig jaar was de tuin wel mooi, toen stond ie vol met vingerhoedskruid maar dit jaar kreeg ik alleen gras en berkenboompjes. Deze tuin was al een grindtuin toen ik hier 8 jaar geleden kwam wonen dus geen vaste planten of iets. Een rotstuin lijkt mij ook heel pretty, maar moet nu eerst weer even sparen dus ik denk dat het pas volgend jaar iets word

2 likes

En nee ik vind planten in de tuin wel leuk maar dit was gewoon een complete wildernis die niet totally uncontrollable was, kreeg ook een brief van wbv of ik miss hulp nodig had😂

3 likes

Ik hoop dat je kan overwegen de resten op een andere manier weg te halen dan te verbranden, dat vind ik wel echt heel zielig voor alle diertjes :sob::heart: als het in 010 is kom ik je helpen!

3 likes

Helaas ik woon in een dorp in Brabant, 010 is ongeveer 1 uur rijden ofzo maar thnx voor het aanbod!

2 likes

Wij hebben achterin de tuin een rozenstruik staan, echt tussen de tegels, doen we nooit wat mee maar altijd leuk als er weer rozen aan zitten, ook al is het niet mijn favoriete plant ofzo. Vorig jaar was hij omgevallen dus hadden we helemaal tot de grond toe gesnoeid, ik dacht echt dat het einde verhaal was. Maar dit jaar is hij gewoon weer in volle glorie aan het bloeien, ik heb hem maar weer opgebonden vandaag want sommige stukken waren alweer twee meter. Echt bizar hoe hardnekkig sommige planten zijn haha, het staat ook echt in een stukje waar de zon nooit komt en ik geef het ook nooit water en het heeft ongeveer dertig vierkante centimeter tussen de tegels :’)

5 likes

Bizar he? Ik weet niks van rozen af en tijdens klussen in de tuin was een grote tak afgebroken. Die heb ik ergens anders in de tuin gezet en zitten nu echt al 10 bloeiende rozen aan, had ik niet verwacht!

3 likes

Ik vind dat echt heel mooi. Mijn buurvrouw heeft een rozenstruik en die komt over de schutting heen. Ik heb hem vorig jaar aan mijn kant iets korter geknipt en het lijkt wel alsof er nu nog meer rozen aan zitten. Hij bloeit sinds 2 weken weer zo mooi

4 likes

Ze zeggen niet voor niets: snoeien doet groeien!

10 likes

Ja ze vertelde dat haar man elke dag wel even langsgaat, maar ook dat ik het miss wel een jaartje kan proberen om aan te kijken. Ze was zelf meteen enthousiast, maar ik wil idd me wel vrij voelen in wat ik doe en ik kan me voorstellen dat met zo weinig tuintjes je dat minder hebt… het id 12 min fietsen trouwens.

Ik twijfel ontzettend omdat ik nu wel de tijd heb, maar vanaf deze week begin ik dus met nieuw vrijwilligerswerk en wat als ik straks wel een baan heb, dan heb ik er natuurlijk minder tijd voor!

Toevallig had ik net wat nieuwe zaadjes en aarde gehaald voor het stukje gras voor mn balkon dat ik wilde aanpakken, maar nu twijfel ik of ik dat maybe moet bewaren voor de volkstuin.

Die was blij met de herinrichting denk ik, normaal scharrelt in m’n achtertuin vandaag zag ik m eindelijk weer eens voor

5 likes

Egels overdag zien is geen goed teken, of was dit rond schemering? In de voortuin zal hij niet veel eten meer aantreffen iig…

13 likes