(Moes)tuintopic (Deel 2)

Haha jongens die tuin is al gedaan en de boodschap is duidelijk. Het heeft meer effect om te inspireren dan negatief te blijven!

Heeft er iemand nog tips voor tegels wippen en gras zaaien? Ik ben een beetje bang wat ik aantref onder de tegels. Heeft iemand wel eens zand weggehaald en dan aarde en gras? Een vriend van zei niet zaaien maar matten leggen, maar dat voelt zo industrieel ofzo?

1 like

Ik heb tegels weggehaald, daarna de laag wit zand weggehaald, nieuwe grond erop gelegd en grasmatten gelegd maar dat stuk bleef wel slechter dan de rest van het gazon wat er al lag, vooral tijdens droge tijden. Ik ben inmiddels verhuisd, maar ik zou wel een flinke laag grond ook weg halen of omspitten. Heb geen ervaring met gras zaaien op zulke plekken, wel om gaten op te vullen en ook daar blijft het nieuwe gras altijd minder mooi dan waar de matten gelegd zijn.

1 like

Mijn ervaring met gras zaaien is dat je echt een laaaaaaange adem moet hebben. Groeit traag, je kunt er lang niet op lopen en altijd kale plekken dus weer bijzaaien etc. Veel gedoe voor matig resultaat. Met een grasmat heb je meteen resultaat en na 2 weken is het beloopbaar. Wel even checken of er geen plastic in de graszoden zit, ik kwam bij het afgraven van een stukje gras plastic net tegen dat in de matten zat

2 likes

Hoeveel had je weggehaald en hoeveel zou je aanraden? Wat voor gras had je gekozen?

@itakepictures ja daar ben ik ook wel een beetje bang voor en niet op lopen is geen optie in dit geval. Stom van dat plastic!! Goede tip om erop te letten.

Ik had de laag wit zand weggehaald, denk zo’n 20cm en daarna de eerste 10-20cm gehark maar ik denk dat je daarna nog wel zo’n 30-40cm moet omspitten om het wat luchtiger en waterdoorlatend te maken. Woon nu in een nieuwbouwhuis en wij kregen het advies om bij nieuw gras zeker 60cm om te spitten, dus dat zou ik dan ook aanhouden als er tegels hebben gelegen. Heb gewoon speelgezon gelegd, dat is volgens mij sterker dan siergazon.

2 likes

Ja, ik heb gezaaid (30m2) en zoden gelegd (45m2). Zaaien was heel veel gedoe, bleef heel zielig, spotty, veel bijzaaien want niet alles sloeg aan of vogels pikten het weg, duurde maanden voor het een beetje serieus groen was. Graszoden was eigenlijk perfect, alleen veel sproeien. Bij qllebei moet je er eigenlijk niet op lopen. Op plekken waar ik móest lopen dat gedaan en later lokaal wat bijgezaaid.
Ik heb wel ook echt veel zand weggehaald en aarde en mest gestort, want er lag eerst een looppad. Toen egaliseren en rollen. Het voorwerk kost wat tijd, maar met die zoden is dat stukje in 1 dag klaar. Het industriele gaat er snel af zodra je wat bloemetjes erin zaait.

2 likes

Er zijn genoeg opties zonder plastic net, ik had destijds geen flauw idee dat er plastic in zat dus gewoon bij de goedkoopste besteld. En even kijken of je zon of schaduwgras nodig hebt (maakt echt verschil). En dat lopen, met graszoden kan dat wel maar je moet het proberen zoveel mogelijk te ontzien in de eerste 2 weken. Daarna is het meteen volop bruikbaar, dat is heel fijn. En het verwilderd echt wel, in de loop van de jaren kwamen er genoeg bloemetjes in. En je kunt er in de herfst ook krokusbolletje in planten

1 like

En @Indigo dit klinkt wel als een mega klus :joy: dus je haalt eerst veel zand weg, dan aarde storten en dan grasmatten leggen. Ik zit vooral met omg hoe ga ik dat zand afvoeren een aarde aanvoeren. Ik denk dat het wel 80m2 is :smiling_face_with_tear:

Fijn dat die matten ook een beetje verwilderen!

Kun je er iemand voor inhuren? Zoveel afgraven met de hand is echt een helse klus. Een tuinman met een kleine graafmachine heeft het zo gedaan. Had ik ook gedaan bij mn nieuwbouwtuin, was echt heel fijn. Als je het zelf wil doen kun je ook een bouwcontainer huren waar je het zand/grond/whatever in doet en die je dan laat ophalen, en dan grond in bigbags laten bezorgen. Zelf met een kar kan ook maar dat is nog meer werk.

In mn huidige huis heb ik vorig jaar een klein stukje terras afgegraven voor mn moestuin. Vond dat geen leuke klus en dat was lang geen 80m2 :sweat_smile:

Snap dat als het je huis is, maar het is een volkstuin! Ik kom wel met een groep vrienden :relaxed: maar moet even een goed plan maken dan haha dat is duidelijk

1 like

Je kan ook een mengsel van gras met klavers/bodembedekers/etc zaaien ofzo, geeft mooier effect en meer diversiteit in de bodem en op klavers kan je ook goed zitten/liggen.

7 likes

Ooohhh ja dat snap ik. Als je een groep hebt die van doorwerken houd moet het te doen zijn :slight_smile: En ook gewoon maar beginnen en zien waar het schip strand. Het is niet een klus die om precisie vraagt en waar je iets fout kunt doen, het is gewoon rammen.

1 like

Maar het is toch geen kritiek op je tuin? Als je een egel overdag ziet kan het zijn dat ‘ie ziek is. Nou ziet deze er zo wel goed uit, maar het is geen gekke vraag. Heeft niks met jouw tuin te maken :slight_smile:

3 likes

Je moet ff hierboven lezen denk ik!

@itakepictures ja precies! Dankje!

1 like

Ja, wel te doen hoor, maar wel ff knallen. Hoe ik het zou doen: Paar vrienden regelen, meerdere kruiwagens, lege container en paar kratten bier. Dan allemaal scheppen en zand kruien naar de container. Via een lokaal grondverzetbedrijf kun je vaak relatief goedkoop hele aanhangers of leveringen met aarde bestellen. Kruien, storten, uitharken en aanstampen. Een grondwals huren bij de bouwmarkt (compleet egaliseren lijkt me onzin voor een volkstuin maar hiermee krijg je het redelijk ok). Dan goede grondverbeteraar met DCM mest aanbrengen en doorharken. Graszoden laten bezorgen en binnen 2 dagen leggen (dus niet te vroeg laten leveren als je nog niet klaar bent met het voorwerk!). En koop een goeie sproeier die het hele gazon bereikt anders ben je heel lang bezig met je tuinslang.

4 likes

Dit helpt mij zo erg, dankjewel!! :hugs:Ik maak het echt even heel groot in m’n hoofd, maar het is gewoon iets nieuws (en ook wel groots) maar niet per se iets complex.

Ja en zo leuk dat je weer iets nieuws hiervan leert! Ik vind tuinnieren en klussen zo leuk omdat je lifeskills zo uitbreiden hierdoor. Als je me dit drie maanden geleden had gevraagd had ik ook geen idee gehad.

6 likes

haha dit is zo waar! Ik help een vriend van me met klussen 1x per week en heb echt dingen gedaan (electra leggen, waterleidingen leggen, stuccen) die echt voelen als een soort level up!

2 likes

Nee dit was rond een uur of 6 vanmorgen, normaal zie ik ze in de achtertuin die trouwens ook een grote puinhoop is maar nu liep die door de voortuin, maar d’r zitten hier heel veel egeltjes. En nee ik maak me geen zorgen dat ze nu zullen verhongeren. Ik woon in een erg groen dorp dus eten zat.

1 like
volkstuin onder glas

Groeit als een tierelier! Sperziebonen ook al bloemen inmiddels links en de babybroccoli groeit rustig:) rechts nog lastminute wat doperwten gezaaid, allemaal niet zo zichtbaar. heb zo veel geleerd van de medetuinders daar echt knus en inderdaad lifeskills. Veel lekkere courgettes gegeten en eerste aubergines groeien nu. Hopelijk ook eindelijk tomaten binnenkort haha heb er veel te veel. Zag net ook een show op netflix ‘this is a gardening show’

12 likes