Ik ben heel benieuwd naar hoe je tuin er nu uitziet! Ben je blij met de gekozen planten, of had je liever iets anders gedaan?
@ iedereen met moestuinbakken: wat doen jullie qua bijvoeding? Is dat nodig of niet per se?
Ik ben heel benieuwd naar hoe je tuin er nu uitziet! Ben je blij met de gekozen planten, of had je liever iets anders gedaan?
@ iedereen met moestuinbakken: wat doen jullie qua bijvoeding? Is dat nodig of niet per se?
Ik ken dit concept helemaal niet, wat vet!
Potverdrie!! Ik heb nu kippengrit om mijn dahlia’s heengelegd, de meesten zijn tot nu toe nog intact ![]()
![]()
Die van mij worden weer opgevreten door oorwormen
heb jij daar geen last van? Ik zette ze telkens op planten met bladluis maar dat hebben ze nu zo goed als opgelost dus nu zijn de dahlia’s aan de beurt
Oei nee nog niet! Een paar zijn er wel aangetast, maar ik zie ook dat slakken alsnog over dat grit heen gaan dus… ik houd mijn hart vast. Vorig jaar had ik 1 karige dahlia dus ik heb echt al mijn hoop op dit jaar gevestigd ![]()
Ik denk dat ik ontdekt heb wat mijn dahlia’s beschermt… Mijn aardbeien, haha! Ik heb een grote moestuinbak met aardbeien en de dahlia’s (in pot) staan daar altijd vlakbij. Het moment dat de dahlia’s opkomen valt samen met de eerste aardbeien die verschijnen, en die aardbeien worden altijd flink aangevroten maar de dahlia’s worden wel met rust gelaten.
Bij mij ontstaat het nu per ongeluk maar in de permacultuur is dit een tactiek die ook bewust wordt ingezet: plant iets wat de dieren die vraat veroorzaken nóg lekkerder vinden, zodat jouw lievelingen met rust worden gelaten.
Ik heb wat foto’s gemaakt net van een deel van de tuin. We hebben 3 weken geleden een grote boom moeten weghalen, dat stukje is pas net aangeplant, dus allemaal nog klein.
De grassen ben ik heel blij mee, ook heel mooi in combinatie met duizendblad, van mij mag het wel lekker vol staan in de borders.
Wat ik anders zou doen? Wat meer geduld hebben, nu had ik allemaal extra planten er tusden gezet omdat ik het kaal vond in het voorjaar, ik denk dat ik die volgend jaar er allemaal uit moet halen omdat er te weinig ruimte is. En heel blij dat je vanuit de woonkamer de trampoline niet ziet door oa de siergrassen. We hebben nu maar 2 bomen, zou er nog wel 1 bij willen.
Ohhh je hebt een zwarte peterselievlier, die zijn zo mooi
ik heb er eentje in mijn geveltuin gezet, is eigenlijk geen goede plek ervoor maar ik kon het niet laten haha
Wow wat een hoeveelheid blauwe bessen!
Je borders zien er niet te vol uit hoor, dat groeit gewoon mooi dicht in het komende jaar ![]()
Ik heb haar (uit mijn borstel gehaald) om mijn dahlia’s heen gedaan (en iedere dag plus extra na regen doe ik een slakkeninspectie en haal ik ze weg) en dat helpt wel. Slakken glijden blijkbaar niet graag over haar.
@sashiko Grappig, de slakken in mijn tuin komen helemaal niet bij mijn aardbeien. Maar zijn blijkbaar wel dol op basilicum.
Haha mijne zijn ook dol op mijn basilicum én aardbeien 🫨
@sashiko oeh dat verklaart waarom de dahlia’s bij mijn aardbeien in de buurt nog heel zijn ![]()
Edit: nou mijn slakken weten nu toch meer dahlia’s te vinden en zelfs mijn courgette is aangeknaagd (ik heb er maar 1
). Klaaaar met die regen nu!!
Heb echt een lading slakken geplukt vanavond ![]()
Moet nu echt snel beter weer worden!!
Ik zie 0 slakken in mn tuin maar er word overduidelijk wel gegeten. Mn zonnebloemen zijn bijna allemaal weg en ik had 8 muismeloen plantjes in de tuin gezet en ik heb er nu nog 1 ![]()
Ik doe elke ochtend een slakkenrondje en soms haal ik er wel 30 weg.
Heb nu ook komkommer neergelegd waar ze massaal naar toe komen.
Bijna al mijn zonnebloemen en afrikaantjes zijn aangegeten.
Wat doen jullie trouwens met de gevonden slakken? Ergens anders in de tuin vrijlaten, of in de gft bak, of?? Ik weet niet zo goed wat ik met de gevangen slakken moet haha
Ik heb de luxe van water achter, dus bij mij krijgen ze zwemles.
Ik zet ze altijd op verschillende plekken in een parkje hier in de buurt uit, maar ik ben een keer in het donker door mijn (sociaal onhandige) buurman achtervolgd omdat hij zich afvroeg wat ik aan het doen was
hij zag mij telkens met een bak vol slakken lopen
Ik gooi ze in de GFT bak en dan houd ik mijn hart vast elke keer als ik die weer open want dan zit er vaak weer ergens een naaktslak aan de deksel geplakt ofzo
![]()