(Moes)tuintopic (Deel 2)

Ik woon aan een sloot dus gooi ze naar de overkant

Ze kruipen hier gewoon uit de gft bak, zelfs als ik de deksel verzwaar met stenen. Dus let goed op of je het niet voor niks doet haha.

Wooow echt!! Goed om in de gaten te houden idd, als het echt zo door blijft gaan ga ik weer over op een bierval (ja sorry zielig maar werkte wel echt heel goed :see_no_evil: ik eet wel vegetarisch!! ben een dierenvriend!! maar er zijn grenzen :rofl:)

1 like

Ja same here, haha. Ik probeer mn hele tuin zo aan te leggen dat die goed is voor alle beestjes maar als die slakken alles opvreten is de lol er wel af haha. We hebben gelukkig wel egels die elke avond een rondje door de tuin maken dus hopelijk zijn de meeste slakken lekker voor de egeltjes. :smiling_face_with_three_hearts: Maar ik check wel bijna elke avond mijn moestuin plantjes en alle kleine opkomende plantjes minitieus want als je niet oplet is alles weg. :sob:

:scissors:

3 likes

Ik verzuip ze ook in bier. Het beste wat ik ze kan bieden.

1 like

Ja zie je!! Ik had al een vage herinnering maar idd knippen was het :sweat_smile:

2 likes

Waarom we juist blij zouden moeten zijn met de vele slakken in de tuin - Omroep Brabant :grin:

3 likes

Nou het grappige is dat ik normaal de huisjesslakken laat zitten omdat ze niet zo erg zijn, maar die zag ik gisteren dus massaal mijn groenteplantjes opeten :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear:

4 likes

Nou ik heb alleeen maar segrijnslakken :sob:

2 likes

Thx, love slakjes in de tuin wilde al naar impopulaire mening topic.

3 likes

Ohhh ja deze heb ik dus ook! Die vreten dus ook al die verse groene blaadjes, echt jammer… vind ze wel cute maar heb ook wel veel geld uitgegeven aan dahlia knollen :rofl:

2 likes

Huisjesslakken laat ik zitten. Ik begreep ook dat ze verzamelen (naakt en segrijnslakken) en dan uitzetten een soort orgi voor ze is en dus het probleem, al dan niet ergens anders, erger maakt. Dus daarom bier.

1 like

Ja goed allemaal leuk en aardig tot ze letterlijk je planten op eten natuurlijk :upside_down_face: Als ik ze niet zou rapen zou er geen plantje meer in de moestuin staan. Volwassen planten vreten ze niet zomaar weg dus die kan ik wel met rust laten maar als ik nieuwe (nog kleine) plantjes koop en in de tuin zet dan hou ik ze echt de eerste weken goed in de gaten haha. Net als wanneer ik bloemenzaadjes strooi. Al die kleine opkomende bloemetjes krijgen geen kans als ik de slakken niet weg haal. En die dure biologische dahlias zijn dan ook weggegooid geld. :sob: + geen bloemen waar de insecten weer blij van zouden worden, denk ik dan ook maar weer.

2 likes

Ja je kunt het nooit perfect doen wat dat betreft. Laat je die slakken hun gang gaan dan zijn je pla ten voor de bijtjes en de biodiversiteit en ladida er niet. In dat horror slakkenjaar van 2 jaar geleden oid heb ik eerst aaltjes ingezet, maar dat hielp matig en het was duur. Daarna korrels. Ik ga nu maar even bier vallen maken, maar als dat niet helpt ga ik weer over op de korrels. Ik vind vangen en in de kliko of knippen ook prima, maar ik zie ze nooit?

1 like

Ik verzuip de naaktslakken ook in bier. Huisjesslakken zie ik nooit en laat ik zitten als ik ze al zie. Maar hier altijd alleen maar een invasie van die vieze bruine naaktslakken.

Dit jaar hebben geen tijd voor een moestuin. Ik had met m’n zoon wat meloen en zonnebloem planten gezaaid. Na het uitplanten buiten waren ze binnen twee dagen weggevroten. Nu nog twee rijtjes bieten. Geen idee wat dat wordt.

Die bruine/oranje naaktslakken zijn juist goed als je ze doodmaakt, zeggen ook ecologen.

Als je ze niet ver genoeg weg uitzet komen ze weer terug. Daarom maar bier, knippen vind ik zielig en goor en zout vind ik zielig. Bij bier gaan ze vrij snel gewoon dood.

Ik las ook dat je een schaaltje met legvoer voor kippen kan neerzetten om slakken te lokken als je ze niet kunt vinden. Dan kan je ze verzamelen, want ze schijnen dat te verkiezen boven de planten. Dat ga ik volgend jaar eens proberen.

Ik gooi de slakken in de kliko. Ik heb 1x een slak doorgeknipt, vond het super naar om te doen en mn kinderen weten het nu nog steeds, die vonden me echt een soort wrede moordenaar.
Ik vond gisteren 3 chillende naaktslakken in een courgettebloem, alsof ze aan het chillen waren

Slakkenterror vanavond!! Moest door de regen fietsen dus heb net ook maar in de stromende regen nog een lading slakken verzameld :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: Wil beter weer, nuuuu

Morgen bier halen: weekend voor de slakken, het is tijd voor de kroeg 🫔

Ik doe afwasmiddel met warm water in een potje en verzamel daar de slakken in, dan gaan ze ook vrijwel meteen dood. :sweat_smile: Lijkt me goedkoper maar ook een stuk duurzamer dan bier (qua verspilling en verpakking). Alleen wat je over houdt is nogal goor. Ik gooi het in een put op straat voor huis. 🫣 Waar laten jullie het bier met slakkenprut?

In zo’n klein biologisch afbreekbaar gft zakje en dan in de groene container

1 like