Ooh wat leuk! Heb je al een beplantingsplan? Met de achtertuin kom ik er wel uit, maar de voortuin vind ik lastig omdat het zo’n klein oppervlakte is…
Thank youuu! Volgend jaar wil ik dat het een grasvrij zomerbloemen festiviteit word, dus er komt wel worteldoek op en ik zit nu na te denken over welke vaste planten ik erin ga zetten en wat ik volgend jaar wil zaaien als eenjarigen. Ooit hield ik wel van in de tuin werken en eenjarige bloemen en groenten kweken maar I lost my spark denk ik. Kreeg vandaag een telefoontje of ik interesse heb om weer een stukje grond te huren voor een tuintje op het volkstuinencomplex. Ik twijfel hard, ik probeer om weer op te pakken wat ik voorheen leuk vond
Ja wil grassen en ereprijs, maar ook pretty dahlia’s en eenjarigen! Maybe zeepkruid en cosmea’s, m’n voortuin is best groot en nu die leeg is zie ik weer mogelijkheden
Nou wat goed!! Wil je je plan delen? Love Piet oudolf tuinen! Ben heel benieuwd wat je er allemaal van gaat maken, idd echt wel een mooi stukje grond waar je iets mee kan!
Vorig jaar verhuist naar een huis met grote tuin (1400m2) en het is echt fantastisch, maar ik ben echt al-tijd mn tuingereedschap kwijt. Mn hori kan ik nu ook al ruim een week niet meer vinden, vanmorgen vond ik na lange tijd mn kniekussentje terug en tuinhandschoenen zijn net als sokken, die lossen gewoon op.
Zooo mijn tuin is op dit moment echt overwoekerd en WILD. Het meeste onkruid is er wel uit maar ik heb vorig jaar een bloemenmix gestrooid onder het mom van “bijenweide” en alles is zoooo hoog geworden? Zelfs mijn moeder zei vol verbazing dat alles bij mij veel groter wordt dan bij haar ![]()
Iemand nog tips voor planten die laag blijven? Geen vrouwenmantel of ooievaarsbek/geranium want daar kom ik in om. Ik ga binnenkort alle uitgebloeide wildbloemen er uit halen. Oh en ik heb nog een grote teil waar ik inspiratie voor zoek! Ik dacht aan purperklokjes maar misschien iets erbij? Schokkende foto’s
hieronder
Samenvatting
Zonnehoed die ik afgelopen herfst heb geplant en nu 1 meter hoog is
Mijn gratis kaasjeskruid gaat eindelijk bloeien!
Overigens staat alles echt te dicht op elkaar, brn al continue dingen aan het verplaatsen!
Weet niet of ik deze al geplaatst had maarrrr een glasvleugelpijlstaartvlinder!! (Zo, lekker galgjewoord
Er staat ook een lading dahlia’s tussendoor en in potten, dus als die de slakken overleven komen er nog meer hoge bloemen aan ![]()
Engels gras, siberisch edelweiss, nieskruid, andoorn, knikkend nagelkruid, purperklokje, koekoeksbloem, pimpernel. Die worden volgens mij allemaal max 50 cm?
Oeh ja leuke tips! Purperklokje staat sowieso al op mijn lijst, nagelkruid heb ik maar werd toch groot maar ik ga eens kijken naar die knikkende variant
Koekoeksbloemen zijn ook geweldig ja, die heb ik er ook in! En de anderen vind ik ook leuk dank dank ![]()
Edit: oh nee kievitsbloem heb ik ![]()
Geen koekoek haha, dank voor de tip!
De eerste batch rode bessen en frambozen ligt in de vriezer!
Zo blij met de eerste oogst van dit jaar! ![]()
Ja ik ga in het najaar beginnen met planten erin te zetten, blauw schapengras komt er sowieso in, zonnehoed ook, verder is er zoveel keuze and so little money
Ja, ik begrijp wel dat het erg frustrerend is als je nieuwe groen direct wordt opgegeten.
De kern van het artikel is volgens mij ook niet dat je slakken maar onbeperkt hun gang moet laten gaan, maar dat je probeert een natuurlijk evenwicht in de tuin te krijgen. Door voldoende biodiversiteit en een tuin die aantrekkelijk is voor vogels, egels, padden en andere natuurlijke vijanden van slakken, kan de overlast op termijn minder groot worden. Maar als je net nieuwe plantjes hebt gezet of iets hebt gezaaid, kan ik me goed voorstellen dat je die in het begin extra beschermt.
Ik zag gisteren een veldmuis in mijn stadstuin. Zo schattig
en volgens mij houdt ie van aardbeien.
Hebben jullie een tip voor een goedkope manier om klimplanten (druiven, kiwi, kamperfoelie, passiflora, clematis) te begeleiden/te laten klimmen? Het gaat om iets van 8 strekkende meters in totaal en zo’n kant en klare trellis is €16 per meter en dat vind ik best duur. M’n vriend wil niet boren in de schutting, alles er tegenaan is wel prima.
Draden spannen, daar kunnen ze ook op klimmen
Steungaas tegen de schutting spannen? Verkopen ze bijvoorbeeld bij plukkers.
Gewoon aan van die houten palen? Of op een andere manier?
@Kusjessoldaat dat ken ik nog niet, ga het uitzoeken dankjewel!
Ik heb dit jaar voor het eerst geplant in een kas, ben echt nog zoekende naar wat goed werkt. Heb véél te veel gezaaid dus het is net een jungle
deze foto is van een week geleden en inmiddels zijn alle planten verdubbeld
Helaas wel iets van schimmel of ziekte in mijn komkommerplant, die lijkt over te slaan op de aubergines
iemand die weet wat dit is of wat ik er het best aan kan doen?
Vandaag konden we voor het eerst echt fatsoenlijke hoeveelheden uit eigen tuin eten: sugarsnaps voor 3 personen en aardbeien bij het toetje.
Ik heb een minimoestuintje, een paar bakken maar, dus als we eens echt wat eten uit de tuin maken we er ook iets feestelijks van met kaarsen en servetjes enzo, haha. Het is nogal worstelen in de tuin dit jaar dus dit was een fijne opsteker. En toen we ons herinnerden dat mijn kleuter dit seizoen bij alles voor de sugarsnaps had meegeholpen - met het planten én met het watergeven én met het oogsten - zat ze te stralen van trots, zo lief.
Ik hoef deze maand ook amper fruit te kopen, zoveel aardbeien! Heb gister een grote hoeveelheid aalbessen ingevroren en heb een siroop gemaakt van cassisbessen met citroentijm. Die zijn echt te zuur om los te eten. Zo’n rijkdom! En zo rabarbertaart maken want die is ook alleen nog maar deze week te oogsten
Bij mij komen er nu eindelijk 2 tomaatjes aan 1 plant. Aardbeien gaan wel als een speer, verder niet zo’n goed jaar hier. Paprika’s bleken zonnebloemen te zijn
En speciale tomaatjes zijn nooit opgekomen ![]()