(Moes)tuintopic (Deel 2)

Volle grond! Misschien slakken rapen of een bierval zetten? Hooi onder de aardbeien leggen kan ook misschien een verschil maken

1 like

Die van mij staan in bakken, maar ze worden alsnog opgegeten door vogels, pissebedden en slakken dus ik krijg nooit de kans om ze zelf op te eten :joy: vind het super schattig hoe kauwen en merels een aardbei van de plant trekken

2 likes

Ik heb overal aardbeien, haha. Een halve moestuinbak met iets van 12/15 planten, daarvan wordt ongeveer een kwart aangevroten door slakken. Als de aardbeien net opkomen meer, maar nu de struikjes voller beginnen te raken is er ook genoeg over voor ons. Dan heb ik nog een paar potten op een tafel staan, die gaan heel goed en daar raken we bijna niks van kwijt. Ik heb wat in de volle grond maar die laat ik daar staan voor de beestjes. En ik heb nog wat in bakken aan een schutting hangen en daar heb ik 0,0 vraat! Dus als ik volgend voorjaar nieuwe planten bij koop hang ik die denk ik ook allemaal aan de schutting. Moet je wel genoeg zon hebben uiteraard.

2 likes

Ik heb veel aan de schutting hangen, dat gaat heel goed! Verder jaloers op jullie, ik heb een late variant aardbeien die nog niet geeft. Gaat wel altijd heel lang door, dus nog even geduld hebben.

De rode besjes beginnen al wel. En kan niet wachten op de Japanse wijnbes.

1 like

Ohh wat vet je kas! En woon je in een bos ofzo, prachtig! Blijven je tomaten een beetje staan?

Voor ziektes: alles afknippen wat ook maar een beetje is aangetast. Een blad met een stipje: weg. De plant herstelt wel weer!

2 likes

Volle grond hier! Ik las ook ergens dat ze in jaar 3 het beste zijn, da’s bij mij nu. Ik wil ze eigenlijk in bakken gaan doen want ze nemen mijn tuin over :joy:

1 like

Thanks! Geen bos maar wel veel volwassen bomen en begroeiing in / rond de tuin. Ik vind mijn tuin ook echt de fijnste plek ter wereld. Alle tomaten zijn opgebonden aan stokken en ik begin nu de eerste bloemen te zien. Vind het zo bijzonder dat je in een paar maanden tijd van een zaadje naar een plant van een meter met vruchten gaat, alleen daarom vind ik moestuinieren al leuk.

Ik ga vanavond alles met een plekje afknippen! Ben benieuwd :crossed_fingers:

6 likes

Heb je ventilatie in je kas? Twee ramen die open kunnen tegen over elkaar of anders vaker de deur open zetten zodat het niet te vochtig wordt. Het lijkt op een schimmelziekte, je tomaten kunnen ook een schimmel krijgen en dan is het snel einde verhaal dus probeer je planten anders wat te trimmen qua blad als er weinig lucht doorheen kan.

2 likes

Een geleidenet van touw.

2 likes

Dit had ik vorig jaar, 2 verschillende merken op 3 plekken. Maar allemaal de winter niet overleefd. En een clematis groeit door op dezelfde plek. Dus je hebt wel meerdere jaren steun nodig. Je kan eventueel wel ijzergaas gebruiken als je liever geen plastic steungaas wil.

3 likes

Hmmm, heb maar 1 raam en niet vaak de deur open dus ga dat doen, thanks voor de tip

Mijn eerste keer stambonen, en de blaadjes gaan niet heel lekker. Wie herkent dit, en wat kan ik hier aan doen?

1 like

Is de grond heel droog of lijkt dat maar zo op de foto?

Dat lijkt zo, is wel vochtig, maar ook niet te nat. Bovenop liggen wel cacaodoppen ivm slakken

Hmm dan weet ik het niet zo snel, enige waar ik dan aan denk is dat het zou kunnen zijn van de vele regen of dat het geen goede grond is qua zuurtegraad en voedingsstoffen, daar zijn bonen ook wel miepig in.

3 likes

Mijn duizendblad ‘terracotta’ bloeit eindelijk. Wel leuk dat de rode variant al eerder bloeide, zo volgen ze elkaar op. Had geen idee dat deze plant zo veel kleur zou brengen, de salvia doet het maar matig op die plek en alle zonnehoed zijn opgegeten door de slakken daar.
Iedere border in de tuin doet het weer anders, leuk om te ontdekken!

10 likes

Ik heb ruim een maand geleden aardbeienzaadjes geplant en ze komen nu eindelijk op. Dat duurde echt lang

1 like

Iemand tips tegen zevenblad en heermoes? Ik dacht aan veel weghalen, bodem verbeteren en bodembedekkers maar kan natuurlijk ook de onkruidbrander erbij pakken (grapje sorry)

1 like

Wow ik was echt helemaal vergeten dat ik dit vorig jaar had geplant!!

19 likes

Voor beide planten vooral zoveel mogelijk van de wortels verwijderen. Zevenblad heeft hele wortel netwerken onder de grond waardoor hij eindeloos op blijft komen. Maar het is ook een plant die je heel goed kan eten en die nog lekker is ook. Je kan hem als spinazie stoven en door allerlei gerechten doen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens börek gemaakt met feta en zevenblad, was super lekker. Dus je zou hem ook nog gewoon als onderdeel van je moestuin kunnen zien.
Heermoes maakt hele lange wortels die heel diep gaan en voedingsstoffen uit diepe grondlagen omhoog brengen. Als je veel heermoes hebt staan kan dat een teken zijn dat de grond arm en verzuurd is. In wezen helpt de plant dus om de grond te verbeteren omdat ie voeding omhoog trekt. Hij concurreert daardoor ook niet met andere planten en kan op zich dus geen kwaad. Maar het kan wel helpen om voldoende voeding aan de grond toe te voegen als je hem weghaalt.

4 likes