(Moes)tuintopic (Deel 2)

Nee zevenblad écht niet zien als onderdeel van je tuin. Als je het niet bijhoud neemt het je hele tuin ove en dat doet je andere planten geen goed. Ik had een volkstuin waar het groeide en dat was echt hels

Maar inderdaad, e kunt er een prima pesto mee maken :smile:

4 likes

Ik ben al jaren bezig tegen heermoes. Ik haal het weg (het licht wegnemen zodat het afsterft) en lavameel. Maar dat doet dus nog niks, want het is weer een mooie haag aan het worden bij onze stoep…

2 likes

Mijn tuin stond echt helemaal vol met zevenblad. Twee weekenden met twee man (en hond) al het zevenblad uitgegraven, zoveel mogelijk wortels verwijderd. Daarna een tijdelijk worteldoek erop gelegd een aantal weken, vervolgens nieuwe planten geplant en gazon aangelegd. Maar het zevenblad blijft komen, is echt geen ontkomen aan. Geen tip maar wens je wel succes haha.

1 like

Bedankt voor de tips!! Ook superleuk dat je zevenblad kan eten wel @Infidel! Dat ga ik dan gewoon veel doen haha het staat echt overal… worteldoek ben ik juist aan het weghalen, ik wil geen plastic in de tuin. Ik ga idd de grond verbeteren en verder moet ik er maar niet teveel van verwachten. Uiteindelijk ook gewoon een plantje.

3 likes

Het helpt wel om de jonge blaadjes zo snel mogelijk weg te halen, dan komt het minder snel terug. Maar verder heb ik de magische oplossing helaas ook nog niet gevonden. Op sommige plekken in de tuin heb ik het nu maar omarmd: het is in ieder geval mooi groen, eetbaar én in deze tijd van het jaar bloeit het best mooi en is het ook nog goed voor insecten en bestuivers

3 likes

Ohhhhh het stormt onweert en giet hier en ik kan al zien dat mn tomatenplanten omver liggen :sob: ik hoop maar dat ze niet geknakt zijn :broken_heart: en ze liggen over mn nog kleine peperplantjes heen dus ik hoop ook maar dat die nog een beetje in tact zijn. Wat een stress hoor moestuinieren :upside_down_face:

1 like

Dit is m’n eerste jaar met een tuin dus ik heb 50 dahlia’s geplant :grimacing: Na 3 weken zijn 47 opgekomen, ondanks de eerste 2 weken super regenachtig en grijs waren.

Ik heb gelezen over het toppen van dahlia’s, ik snap de logica maarrrr sommige dahlia’s hebben meerdere scheuten. Zouden jullie die dan ook allemaal toppen? Of alleen waar er maar 1 scheut op is gekomen?

Dit bedoel ik met 1 scheut (deze kan denk ik ook al getopt worden?):

En meerdere:

3 likes

Yess allemaal toppen!! Krijg je lekker volle planten.

2 likes

Wat een goeie score! Had je biologische dahlia’s? Ik had het meeste bio dahlia’s en een paar niet bio van fluwel. Die biologische hebben het zooo slecht gedaan terwijl die van Fluwel echt de grond uit zijn geknald. Van de bio is 7/8 gewoon niet opgekomen, ik vond de knollen er ook met planten al slecht uitzien (van may and June en plukkers o.a.). Vind dat zo stom want het liefste koop ik biologische dingen voor in m’n tuin maar als het dan niets doet is het ook zonde. Had er ook echt veel dit jaar.

En lekker toppen maar je kan ook een paar niet toppen, dan heb je eerder bloemen. Die planten worden dan alleen niet zo vol.

1 like

Ooh zonde, hoe staat het er vandaag bij? Geknakte stengels kunnen vaak ook nog wel helen als je ze rond die plek stevig vastzet!

Ik heb ook één plant die het zwaar te verduren heeft gehad, geen idee hoe die heet maar het zijn stengels van bijna 2 meter die nu net op z’n hoogst zijn en bijna klaar om te bloeien. Allemaal ingestort :frowning: Heb de bos vanochtend meteen maar opgebonden, hopen dat ze het redden.

2 likes

Ik ben voor ik naar bed ging nog maar even naar buiten gegaan, het regende nog maar niet meer zo ontzettend hard haha. Toen heb ik gauw stokjes en knijpers vastgezet en het leek mee te vallen! Er leek niks geknakt ze waren gewoon gebogen zeg maar. Zo blij mee haha. Als ik vanmiddag thuis ben moet ik het nog even goed checken allemaal.

Oh nee wat vervelend van je planten 🥹 zo herkenbaar. Ik hoop voor je dat ze het redden! :clap:

4 likes

Ik ben een paar dagen niet thuis en bang voor mijn tuin na die storm :sweat_smile: En ik moet mijn dahlia’s ook toppen maar twijfel, vooral die in pot… heb er ook een paar die klein blijven, moeten die ook getopt worden? (dat zijn speciale die in pot kunnen)

1 like

Ik heb mijn dahlia’s vorige week getopt. Dit is de eerste keer dat ik ze heb (en dat ik überhaupt een tuin heb), dus ik ben heel benieuwd hoe ze zich verder gaan ontwikkelen. Had de bollen bij kruidvat gekocht

1 like

Hier gaan de frambozen echt super goed. Al drie van dit soort handjes eraf gehaald de afgelopen dagen. En we gaan ook onwijs veel bramen hebben dit jaar, die zijn nu allemaal aan het groeien :heart_eyes:

13 likes

Oh wat zonde dat de bio het niet zo goed doen, hoeveel had je er geplant?

Ik had het pakket van volgens mij 55 dahlia’s van Plukkers, een paar (5 ofzo) zijn bio. Op 1 na zijn de bio allemaal opgekomen, maar wel echt als laatste. Ik weet niet zo goed hoe goede knollen er uit zien, maar veel leken wel heel erg uitgedroogd.

Bio is wel beter ja, ik koop vrijwel alles voor de tuin ook bio. Maar ik heb bijna 20 meter aan bloembak dat ik wilde vullen met dahlia’s, dat werd me een beetje te duur om alles dan bio te kopen haha.

Rond de 40 bio dus dan hoop je toch op meer dan 5 planten. Gelukkig zijn m’n zinnia’s ontploft na het zaaien en verspenen, doet m’n Cosmea het goed en je ik wortel die in bloei staat dus ik heb alsnog m’n bloemenbed goed gevuld maar ik had toch echt iets anders gehoopt.
Edit: ik had ook wat dahlia’s voorgetrokken van die bio en daar ging het al bij een aantal mis dat ze gewoon niks deden en op een gegeven moment gingen rotten terwijl anderen in dezelfde omstandigheden wel uitliepen. Dus mja maar even kijken voor volgend jaar of ik het nog een kans ga geven of voor andere planten ga.

1 like

Wat jammer dat er maar 5 op komen. Misschien een mailtje sturen naar het bedrijf misschien kunnen ze wat voor je betekenen.

Ik heb dit jaar voor het eerst dahlia’s geplant. Had 5 bio knollen gekocht bij plukkers en 3 doen het goed en nu zag ik 2 dagen geleden dat nummer 4 ook op komt. Staan al 6 weken in de grond, had die andere 2 eigenlijk al opgegeven.

1 like

Wow dat is wel een slechte score ja!

Ik heb er 2 in pot die nog steeds niks doen, maar zoals ik eerder zei heb ik er 2 in de grond die het eerste jaar niks deden en nu ineens wel boven komen!

Mijn klacht: ik heb 2 dahlias eerst in pot gehad en daarna in de grond gezet, maar 1 is daarbij een beetje gevallen en verbogen, maar nu is hij wel sterk, alleen groeit niet echt!? Terwijl die andere wel de hoogte in gaat. Hopelijk trekt hij nog bij!

Edit: oepsieee

Zouden jullie het bij de knak afknippen of zo laten?

1 like

Oh dat geeft me hoop.
Heb 3 bio dahlia’s geplant en er zijn er 2 opgekomen. Weet ook niet meer waar die derde zat, haha. Maar dan blijf ik nog goed opletten (ivm slakken).
De helft van de bio anemonen die ik heb geplant lijkt ook niets te doen.

1 like

Wow, kun je misschien geld terugkrijgen? Dit is wel heel slecht. Vooral ook omdat ze er al slecht uitzagen bij ontvangst.