(Moes)tuintopic (Deel 2)

Tel de naaktslakken

Alles(!!!) wat ik in de grond zet (en dus niet in een bak of pot met koper tape) wordt opgegeten door naaktslakken.

Deze dropplant staat er sinds donderdag en zag elke dag vraat maar heb ze nu ook zien zitten. Mn kruipklokje (die vrij uitgelopen en groot is geworden) zit ook helemaal vol.

3 likes

Wow dat is wel echt enorm veel! Bizar, wat rot zeg

Heb een zonnehoed die denkt dat ‘ie een zonnebloem is :joy: meer dan een meter hoog??

Was een weekend weg maar mijn tuin heeft de hitte én stormen overleefd :pray: Nu wat geurerwtjes geplukt, zooo zoet!

25 likes

Wat een ellende! Echt een plaag…

Ik heb er ook heel veel last van dit jaar, een enkele nieuwe plant overleeft het, maar het meeste nieuws wat ik zaai of uitplant in de volle grond wordt opgevroten en overleeft het niet. Ook planten die helemaal niet bekend staan als geliefd bij slakken, ze hebben bijvoorbeeld ook 6 nieuwe plantjes maagdenpalm helemaal kaalgevroten?

Heb je dan niet ook last van rupsen? Mijn kas wordt helemaal kaalgevreten door rupsen. Ik kan er iedere dag een paar vangen en verplaatsen maar het is een druppel op een gloeiende plaat :sob:

Nee, dat niet ook nog gelukkig! Ze zijn er wel hoor, maar niet zo overheersend. De rupsen/larven in mijn tuin zijn ook vrij specifiek op één waardplant gericht: aardbeienbladwesp op de aardbei, een spinselmot op de appelboom, koolwitjes op de koolsoorten. Het meeste daarvan kan ik ook gewoon laten zitten om de plantjes met insecten te delen. Ik heb dit jaar zelfs oostindisch kers speciaal voor de koolwitjes geplant, haha.

Heb jij een rupsensoort in de kas die niet zo kieskeurig is en gewoon alles opvreet? Kan ook zo snel gaan hè! Zulke kleine beestjes maar ze eten en groeien echt snel.

Hier wordt de bieslook helemaal vermorzeld, ook al zouden slakken daar niet van houden. Als ik de tuin in stap ruik ik al dat ze aan het snacken zijn omg

Ja bij mij vreten ze ook gewoon munt en basilicum
Edit: ah basilicum lusten ze blijkbaar sowieso graag

1 like

Mn tomaten lijken echt centimeters per dag te groeien. Heb de hoogte van vandaag gemarkeerd van een aantal planten, leuk om te zien wat het verschil eind van de week is

5 likes

Wat klote! Hier ook veel slakken, baal er zo van want wil gewoon mn tuintje vol kunnen zetten met planten. Helpt kopertape goed bij jou? Ik lees er wisselende verhalen over

Het werkt bij onze verhoogde plantenbak en bij potten heel goed. Ik dacht eerst dat ik iets fout deed omdat er niks op kwam maar bleek ook dat alles daar gelijk werd opgevroten door slakken. Toen kopertape eromheen gedaan, dingen opnieuw gezaaid en nu groeit alles prima, minimale vraat dus neem aan dat er wel een enkeling misschien nog overheen gaat? Maar het grootste deel wordt tegengehouden.

Maaar heb het ook geprobeerd met mn zonnebloemen in de tuin, soort koper hekje eromheen geknutseld, en daar deed het niks haha

Ja ik denk in ieder geval dat het rupsen zijn die alles opvreten maar wie weet zit ik zelf wel fout :sweat_smile: heb in ieder geval nog geen slakken gezien. Maar vooral de basilicum, paprika en aubergine hebben het zwaar te verduren

3 likes

Zelfde plant 1,5 dag later :hushed:

9 likes

Mijn eerste dahlia’s zijn vandaag open!

9 likes

Jungle update. Vorige foto was 10 dagen geleden en dit is net:

Schimmel lijkt vooralsnog mee te vallen :crossed_fingers: alleen net zeker 20 rupsen verplaatst naar een ander deel van de tuin :scream:

Ik heb elders in de tuin spontaan aangewaaid groot kaasjeskruid staan. Aan een stok gebonden om te kijken of het iets zou worden en dat pakte heel goed uit. Zo’n mooie grote bloemen! Echt een leuke verrassing

Let verder niet op al het onkruid eromheen, ik vind de tuin te groot om het bij te houden

11 likes

Heeeelijk!!!

1 like

Vandaag zoveel geoogst! Bolcourgette, venkel, rucola, 20 bollen knoflook, sugar snaps

En veel bloemen waar ik thee en olie van maak. Calendula en Sint Janskruid voor olie en Malva voor thee die heel fijn is als je verkouden bent. Vind het altijd zo gezellig al die drogende bloemen in huis

20 likes

Wow, zo veel!! Heb je een volkstuin? Echt een goede oogst!

1 like

Ik heb een paar jaar geleden succesvol tatsoi gekweekt maar nu komt het amper op en groeit het ook slecht. Ik snap er niks van!? Volgens mij doe ik allles hetzelfde. Hetzelfde met snijbiet!

1 like

Heb je misschien oude zaden? Kan veel uit maken. Of de grond is te arm of heeft niet de juiste voedingstoffen meer?

@jojo ja een volkstuintje van 25 m2!
Vorig jaar had ik 400 goudsbloemen (calendula) geoogst, dat zaait zich zo enorm uit en laat ik meestal groeien tussen mijn andere planten. Je krijgt er ook enorm luchtige grond van, heeft mijn kleigrond een heel stuk verbeterd

2 likes