Ja de snijbiet zijn idd oude zaden, maar de tatsoi niet! Die heb ik nieuw. Hmm grond kan ik nog naar kijken, maar ik heb al vaker water met wormenthee gegeven, dus weet niet of dat echt de oorzaak is.
Flinke zak compost kan wonderen doen. Ik gooi meerdere keren per jaar flinke ladingen biologische compost op mijn tuin, anders kan het best karig groeien.
Ik google ook altijd even wat een specifiek gewas voor grond nodig heeft, zit best veel verschil tussen. Je kunt ook letten op combinatieteelt, wat goede en slechte buren zijn en daar gebruik van maken door matches bijv door mekaar heen te planten.
Zadenmerken zit ook veel verschil tussen. Bio zaden zijn vaak beter heb ik het idee, vooral de Bolster ben ik groot fan van. Komt altijd in grote getalen op en groeit gegarandeerd. Of koop zaailingen bij een biologische kweker, die hebben plantjes die een hele goede start hebben gehad en het vaak ook echt goed doen.
Ohhh wat goed, hier gaat alles mega langzaam. Er komt wel weer een courgette op (mijne waren kaalgevroten door slakken) dus ik denk dat ik dit jaar 3 courgettes kan oogsten ![]()
De eerste tomaatjes zitten wel aan een plant maar het gaat heeeeeel langzaam. Volgend jaar wil ik wel weer wat meer groentes zaaien, dit jaar weinig gedaan omdat alles zo meh was (bietjes bleven klein, sugar snaps ook, het was het allemaal net niet.)
Het lijkt misschien niet zo veel, maar onze zijtuin was vorig jaar nog kale aarde met een verwaarloosde klimhortensia en rhodondendron. En nu bloeit er vanalles (en komt er een soort terror gras op)
En de moestuinbakken hebben een gezellig lichtsnoertje gekregen!
Nou dit is zeker niet ‘niet zo veel’, wat een superleuk sfeervol stukje!
Zoooo leuk! Wat een mooie variatie van de Oost-Indische Kers heb je
Oh en wat een leuk idee, die boog zo tegen de muur! Ik heb van de week mijn (plastic) kas verwijderd en moet daar nog iets mee doen, met die ruimte… dit geeft ideeën!
Ik heb hier nog steeds slakken, ondanks dat het zo droog is. Geen naaktslakken maar allemaal segrijnslakken grrr.
Ik heb straks heel veel zaadjes van de oi kers, kan er dan wel wat opsturen!
Ohh wat lief, graag ![]()
Ja sowieso misschien leuk om in het najaar in dit topic een zadenruil o.i.d. te doen, voor de geïnteresseerden?
Ja wat een leuk idee!
Ik dacht even ‘waarom reageer je nou op jezelf?’
allebei blauw
Ik maak me echt te druk om die 5 planten die ik heb, maar hoevaak geven jullie nu water? Er is hier zaterdag behoorlijk wat regen gevallen, maar ik heb 1 dahlia net uitgeplant en er groeien wat zaailingen. Ik had net 1 gietertje gegeven maar ik twijfel tussen onnodig of dat ik beter 2 gieters kan geven zodat het dieper in de aarde gaat.
Ik geef meestal maximaal twee keer per week water als het helemaal niet regent. En dan ook flink. Sinds de late regen heb ik niks gegeven. Het is goed de grond ook wat droger te laten worden. Als je teveel water heeft krijgt je plant maar heel oppervlakkig wortels, je wil dat ze diep gaan wortelen want dan hebben ze ook op den duur minder water nodig. Zo heb ik het iig geleerd van een tuinder. En ook altijd vroeg in de ochtend of laat in de avond.
Wat @babushkababy zegt, maarrr het ligt ook aan je planten en ligging van je tuin denk ik. Mijn hortensia’s moeten vaker water, maar die maken sowieso geen lange wortels dus die hebben sneller dorst. Toen het zo heet was gaf ik mijn potten wel elke dag water (zitten veel beginnende dahlia’s enzo in) en de rest van de tuin om de dag (tuin op het zuiden en zandgrond)
Planten in potten mogen altijd wel vaker water!
Oké het past hier denk ik het beste, maar ik twijfel al een tijdje over een sedumdak. Komende week wordt er nog wat onderhoudt aan de dakgoten/afwerkstrips gedaan dus daarna zou het kunnen.
Het zou om een uitbouwstuk gaan van ongeveer 2x5 m. Zijn er hier toevallig tips voor partijen die dat doen; of is zelf doen ook goed te doen? En zijn er ook afraders? Ik moet mijn vriend nog een beetje even overtuigen haha, maar de warmte van afgelopen week helpt wel met de argumenten haha
Mijne is van groendak.nl, heel tevreden over! Wij hebben het laten doen, je krijgt in mijn gemeente subsidie en daardoor werd het verschil zo klein dat ik geen zin had om hoogzwanger op een dak te gaan staan. Het zag er op zich wel uit alsof je het ook makkelijk zelf kon doen, maar zij kunnen het veel sneller en ze hebben zo’n liftje om alle materialen naar boven te brengen.
Ik heb het destijds zelf gedaan op de uitbouw, zelfde oppervlak. Het grind afvoeren en spullen naar boven via de ladder was wel een klus, dus zou even kijken of je daar zin in hebt en of het prijsverschil de moeite waard is. Het is helemaal geen ingewikkeld klus verder, maar wel even doorwerken ![]()
Weet je zeker dat je constructie dit kan hebben? Wij twijfelden hier ook over toen we onze uitbouw aan het plannen waren, en onze aannemer wilde een sterkere constructie neerzetten als we dit echt wilden gaan doen.
Daar zijn we toen niet voor gegaan, omdat alles al duur genoeg was. Nu ging ik pas weer twijfelen en er zijn ook lichtgewicht sedumdaken blijkbaar. Maar wel iets om mee te nemen, je wil ook niet dat het gaat lekken.
Ik wil ook een sedumdak! Al duurt dat waarschijnlijk nog even omdat we eerst het dak opnieuw moeten isoleren. Alleen, moeten jullie nooit op het dak zijn voor bijvoorbeeld de ramen of de dakgoot? Dat lijkt me niet echt meer kunnen als er sedum ligt…
Jawel hoor, je kunt gewoon op de planten staan. Het is ook incidenteel, je moet het 1x per jaar ook bemesten. Het is niet alsof je er dagelijks overheen loopt.