(Moes)tuintopic (Deel 2)

Ohh perfect!

1 like

Ja dat is nog wel een goede, het is een uitbouw die er vanaf de bouw aan zit, dus ik weet het niet precies. Had het tijdens de bouwtechnische keuring wel gevraagd en die man zei dat het kon, buren stuk verderop hebben het ook. Maar wel goede om even mee te nemen, zat nu wel naar de lichtgewicht versie te kijken.

En @Merel thanks, offerte opgevraagd en het valt me mee!

Oké kom ik gelijk nog een vraag stellen hier haha, ik wil ook graag een klimplant tegen zijkant van het huis aan laten groeien. Is op het noorden, maar pakt wel beetje zon mee, dus ook voor wat extra isolatie/warmte tegen houden. Zat te denken aan een wilde wingerd, omdat ik die kleuren zo mooi vind. Toscaanse jasmijn heb ik al in de tuin, is ook nog een optie. Of klimhortensia? En denk geen klimop ivm voegen?

Hier nog goede tips voor? En met klimrek wel aan te raden ook? Ben nog beetje zoekend haha

1 like

Klimhortensia idd! Een wintergroene soort kiezen. Wilde wingerd is idd even heeeeel mooi maar wordt kaal in de winter, vind ik zelf niks.

1 like

Zowel klimhortensia als wingerd klimmen met ‘voetjes’ net als klimop. Als je zorgen maakt over de kwaliteit van je muur kun je beter een slingerplant nemen. Clematis een bijvoorbeeld een goede schaduwplant.

4 likes

Wij hebben een paarse clematis en die doet het heel goed in de schaduw :purple_heart:

2 likes

Wilde wingerd is niet schadelijk voor je gevel. Ik had m bij mn vorige huis tegen de gevel en vond dat echt top, want hij groeit snel en heeft dus geen klimrek nodig (want wel handig was want die gevel was 3 verdiepingenhoog). Hij is alleen wel bladverliezend dus in de winter kaal, maar in de herfst inderdaad zoooo mooi

Een clematis vind ik ook mooi (appleblossom), maar dan moet je zin hebben om een klimconstructie te maken

1 like

Ik heb een clematis winter beauty staan, die bloeit in de winter, en nu in de zomer is her gewoon mooi groen blad.

3 likes

De wingerd haalt geen kalk uit je voegen maar als je die voetjes er af wilt halen blijf je dat wel zien. Daarnaast brengt hij wel echt schade aan houtwerk op je gevel zoals bijvoorbeeld windveren, dakgoot afwerking etc.

2 likes

Ja ik had hem op mijn vorige huis en hij is prachtig, vooral in de herfst maar hij zorgde wel voor schade. Bij de buren kwam ie door het dak en de muren. Die plant groeide bij hun gewoon door de wc. Mijn huurbaas heeft hem toen laten weghalen maar blijkbaar niet grondig genoeg want een paar maanden later was het hele huis weer bedekt.

Een klimplant in de buurt van een dakrand moet je sowieso in de gaten houden, welke het ook is. Want een plant groeit gewoon door waar dat kan, dus als je ergens een scheur hebt of ruimte gaat een plant daar doorheen.

1 like

Ja dat is logisch maar hier taste hij dus echt de voegen aan waardoor hij er doorheen kon. Waren ook wel oude huizen hoor, misschien dat dat ermee te maken heeft.
Plus dat het met een plant die zo snel groeit best lastig is om hem weg te houden van het dak. Maar goed prachtige plant verder maar ik zou er toch wel voorzichtig mee zijn.

Zijn er klimplanten die minder problematisch zijn voor je muren en houtwerk? En zijn dat dan de soorten waarvoor je een klimconstructie moet maken?

1 like

Oh is dat onderste groot kaasjeskruid… weer wat geleerd. Ik vroeg me dit af.
Ik heb dit ook en het groeit zo groot! Ik mag wel spreken van enorm kaasjeskruid. Zie het sindsdien ook vaak in geveltuintjes enzo.
Super mooie bloemen idd.

2 likes

Ik gebruik altijd een herkenapp voor planten, ObsIdentify, en hierbij was hij 100% zeker dat het groot kaasjeskruid is. Werkt best goed vind ik!

1 like

Is het normaal dat een Dahliabloem echt maar heel kort bloeit? Binnen paar dagen nadat ze open zijn zien ze er al zo uit :frowning:

Hmm het zou iets langer moeten kunnen, hebben ze genoeg water of zouden ze dorst gehad kunnen hebben? En hoe groot is de pot, zit er voeding in de grond? Het zijn wel planten die veel voeding en water willen. In ieder geval de bloemen eruit halen, dan komen er weer nieuwe.

1 like

bloemen uit eigen tuin!

Zo bizar dat begin december de tuin nog 1 kale zandvlakte was en het nu al zo vol staat

19 likes

Ja uiteraard. Je wilt niet dat de plant aan je muur hecht dus het moet wel aan iets anders kunnen klimmen dan.
Ik heb zelf een blauwe regen en een Akebia. Beide slingerplant maar dan snoei ik ze wel 4x per jaar bij want ze wurmen zich alsnog wel tussen het houtwerk en de dakpannen.

1 like

Nog een naaktslakken foto voor de liefhebbers. Ik koop alleen nog maar planten die naaktslakken niet lekker vinden want ik ga nooooit van ze af komen als ik het zo zie

Dit was ooit een mooie bos kruipklokjes