Ohhh die ken ik nog niet! Ik volg een paar mensen o.a.:
@marfskitchengarden
@nettlesandpetals
@demoestuinman
@moesmeisje
@uitninonstuin
Een van de weinige Amerikaanse accounts die ik âkanâ volgen. Verder MarisGardenAndKitchen (zij is in New York City begonnen met een voor- en achtertuin, maar woont nu in Upstate New York) en JesiMidwestGarden (die heeft net als ik een achtertuin met bakken - ik doe een soortgelijke challenge waarbij ik genoeg bonen en wortels voor het hele jaar wil groeien).
Verder volg ik vooral Britse accounts die hetzelfde seizoen met bakken hebben als ik (Ewelina.McNamara, HanHomeGrown, FindingOurFeet, _farmer9th)
Allemaal op TikTok, behalve Mari - die op YouTube
Ik ben dit weekend in de tuin aan het werk, en alles waarvan ik tijdens het bezichtigen van het huis dacht âoh dat doen we wel evenâ, is echt zooo veel werk en zo zwaar ook. Leuke lading grind in de voortuin, een strookje met woekerende bamboe, echt top.
Nu mis ik mijn huis met balkon ![]()
Dingen uitgraven of grind/zand/aarde/whatever wegscheppen zijn ook wel echt zware klussen. Succes!
Ahhh dat is zwaar werk maar het uiteindelijk wel zo waard!! Ik mis mijn balkon absoluut nooit meer maar de tuin is soms wel overweldigend ja. Stapje bij stapje!
Jaa en het is ook meer werk dan we van te voren dachten, die bamboewortels zitten overal. Wordt een complete tuinverbouwing op deze manier⊠Achteraf had ik het in een andere volgorde moeten aanpakken maar goed, we zijn nu hier
Oh wat balen, dit hadden wij ook bij ons eerste huis met tuin. In de zomer bezichtigd en zag er hartstikke mooi groen uit, maar met mijn ongetrainde oog had ik de woekerende bamboe helemaal niet herkend
Is echt een rotklus inderdaad, maar als het eenmaal gedaan is en de basis is zoals je wilt is tuinieren een heel stuk makkelijker haha.
Ik ben mijn tuin aan het aanpakken. Hiervoor had ik in het grootste gedeelte van mijn tuin boomschors. Dat liep alleen niet zo lekker. Nu overweeg ik het te vervangen met grind, maar ik vraag me af of dat comfortabeler loopt. Wie heeft er in de tuin grind in een looppad en kan je daar dan met blote voeten lopen?
Nee, dat loopt echt vervelend. Ik weet niet hoe fijn je het grind wil hebben, maar in mijn vorige tuin had ik redelijk grof grind en dat liep met sneakers of slippers aan al kut. Heb nu boomschors in mijn voortuin en dat is veel fijner! Ook qua warmte trouwens, grind wordt veel warmer dan boomschors.
Haha jij bent dus eigenlijk team boomschors? Waar heb jij je boomschors vandaan? Ik zie veel prijsverschillen maar de kwaliteitsverschillen zijn me onduidelijk. Toen ik boomschors koos heb ik gewoon de goedkoopste gepakt maar nu heb ik wat meer budget.
Ja, ik vind boomschors echt zoveel fijner dan grind. Het in de tuin scheppen was ook een wereld van verschil trouwens
. Ik heb vooral gekeken naar de grootte van de schors en toen de prijs vergeleken. Heb een big bag van de hornbach laten komen, dat was incl bezorging goedkoper dan losse zakken.
Ik vind grind echt zo kut, het is lelijk (althans, wat er bij mij ligt), loopt kut, wordt bloedheet in de zon, en onkruid groeit er alsnog doorheen. Boomschors vergaat toch na twee jaar? Is padvast (oid) niet een optie?
Ik had in mn vorige tuin grind (castle grind 5-8mm) en dat loopt prima (als je grindmatten gebruikt) en er komt geen onkruid tussendoor (als je worteldoek gebruikt) en het werd niet heet, maar echt lekker met mn blote voeten vond ik het niet. Gras en tegels lopen dan fijner. Alleen nooit donkergrijze tegels icm tuin op het zuiden, dat hadden mn buren en dat word echt gloeiend heet.
Wij hebben kokos als bodembedekker bij ons speeltoestel. Echt een tip, is lekker zacht. Op blote voeten eroverheen gaat prima.
Kleinere boomschors kiezen? Grind is echt vreselijk pijnlijk haha
Ik heb een terras (aka kattenbak ![]()
) gehad met fijn grind en dat vond ik al best pijnlijk om eventjes op te lopen om bij mân stoel te komen.
Is iets van stepping stones oid geen optie? Ik heb zelf twee paadjes en een klein terras van een combi van stepping stones met klinkers die nog over waren. Loopt uiteraard prima en ik vond het ook leuk om te maken, gewoon wat stenen ingraven.
Wij hebben juist alle schors verwijderd omdat ik elke avond splinters uit onze voeten aan het halen was. Ook met slippers aan, die stukjes schieten er gewoon in. We hebben toen toch maar gras gelegd. Voor een pad zou ik nu kiezer voor cacao doppen al heb ik gehoord dat die wel snel wegwaaien dus niet iedere buur daar blij mee is.
Ik zie echt zoveel vlindersoorten deze zomer
Vandaag zat ik gefascineerd te bekijken hoe een koolwitje haar eitjes legde op de Oost-Indische kers, toen ik deze mooie minivlinder bij mijn kruidentuintje zag rondvliegen. Hij zit hier op de pepermunt, helemaal op zân plek want het heet een muntvlindertje đ„č
Bedankt voor alle reacties!
Ik neig nu toch weer naar boomschors of een alternatief zoals kokos (ik lees net online dat kokos langer zou meegaan dan boomschors). Cacaodoppen schijnen ook niet fijn te voelen dus die vallen af.