(Moes)tuintopic (Deel 2)

Poeh mijn tuin is zoooo droog. En het heeft ook echt voeding nodig. Ik geef wel eens compost tussendoor (als in, bemeste tuinaarde die ik een beetje door de tuin spreid of er bij poot als ik een nieuwe plant poot) maar hoe verrijken jullie de tuingrond? Ik merk het nu vooral bij mijn dahlia’s: diegene die in een pot zitten (met redelijk verse potgrond) gaan echt zooooveel beter dan die ik direct in de grond heb gezet, die zijn veel kleiner! En ze krijgen bijna allemaal veel zon. Denk echt dat het de bodem is.

Goed heel dagboekverhaal. Mijn vraag: hoe voeden jullie de tuin? En misschien hebben jullie nog tips voor planten op plekken waar weinig zon en water komt (want onder een boom)? Ik merk nu dat alles wat ik onder mijn boom zet uitdroogt, ook als ik sterke planten er neer zet (bijv. lavendel of vrouwenmantel, die thriven verder overal). Alleen de sedum die er al stond doet het er :sweat_smile:

3 likes

Heb je geen biologische kweker in de buurt? https://biotuinwijzer.nl/overzicht/

En ik voed eigenlijk alleen alles in potten, in de volle grond niet, krijgen alleen wanneer ik compost heb wat compost.

3 likes

Onder de boom accepteer ik gewoon dat het matig is allemaal, hoort er nou eenmaal bij! Vrolijke bodembedekkers als wilde aardbei en dovenetel doen het er wel redelijk en ik heb nu ook wat duizendknoop die UIT ZICHZELF naar die gortdroge plaats is gegaan en nog bloeit ook haha badass. Dus dat kan je proberen. Oh en misschien is het een goede vogelplek? Ik heb er een voederhuisje en 2 badjes staan en ook nog wat dingen in de boom hangen, zo is het wel een levendige plek ondanks gebrek aan bloei.

Cruydt Hoeck heeft ook zaaimixen voor onder de boom, je kan proberen wat dat doet als je dat dit najaar uitzaait. Zat ik ook aan te denken maar combi vogelvoederplaats + dure zaden zaaien is misschien een matig idee haha.

En ten slotte, kan je misschien kleine alternatieve plantenkwekers in de buurt vinden? Rondom mijn stad ken ik bijvoorbeeld een sociale werkplaats en een stichting voor ontmoeting die ook een (moes)tuin hebben en plantjes opkweken en verkopen. Is niet erkend biologisch maar ze kweken wel zonder gifstoffen, gewoon zoals ik het thuis zelf ook doe zegmaar.

2 likes

Nee niet echt, maar het helpt ook niet dat ik geen auto heb en alles op de fiets doe. Dus als ik dan bijv. 30 min moet fietsen (enkel) voor een plek die meestal alleen op afspraak open is, dan raak ik de motivatie gauw kwijt :sweat_smile: Maar wel altijd een kraam op de biologische markt dus daar ga ik deze week sowieso eens kijken!

@sashiko jaaa dat is ook zo, ik vind het alleen zo lelijk, zo dor en droog. Heb er wel een vogelhuisje hangen idd en waterbakjes in de buurt staan.

Ja dat hebben we dus niet echt hier,
Mensen die zelf dingen kweken. Of het zijn alleen groentes, maar daar heb ik meer dan genoeg zaadjes zelf voor. Ben echt op zoek naar bloemen/vaste planten :slight_smile: Desnoods weer eens online bestellen dan maar!

Zit er nog een locatie van de zadenbibliotheek in de buurt?

3 likes

Dank voor je tip! Zaden heb ik echt meer dan genoeg, ook biologisch, dus dat is het probleem niet :slight_smile: Ik wil juist graag al planten die een beetje ‘groot’ zijn, want het wordt nu telkens zo’n rommeltje met al die zaadjes die dan toch weer op een andere plek eindigen etc. :sweat_smile:

Wel een goede trouwens voor in mijn verdomhoekje in de tuin, ik zal daar als de tijd er voor is wat dingen weer zaaien!

1 like

Waarom niet online bestellen bij sprinklr of plantwerk? Dan heb je toch gewoon wat je zoekt?

Ja maar dat vind ik niet leuk :sweat_smile: Plus duur, plus ik heb eens biologische plantjes besteld en dat was echt een vreselijke domper (de helft was al dood) en nu wil ik ze liever eigenlijk ‘echt’ zien. Dus als het moet bestel ik ze wel online maar liever niet.

Maar dat was eigenlijk helemaal niet mijn vraag, mijn vraag was hoe maken jullie de tuin vruchtbaarder? Daar ben ik benieuwd naar, niet zo zeer naar suggesties voor biologische plantjes, die ken ik allemaal wel :slight_smile: (Dat was meer een frustratiestukje over mijzelf haha dus die haal ik even uit mijn post!)

4 likes

Ik heb een wormenhotel en die produceren zoveel mest dat ik dat gebruik als bodemverrijker.

3 likes

Ohh dat klinkt wel interessant! Ik ga eens op onderzoek uit :smiley:

Voor biologisch vind ik Natuurlijk Sterker het best (tip van hier): altijd hele grote, goed gewortelde planten voor dezelfde prijzen als niet biologische planten en ze worden fijn verpakt in stro, niet die vreselijke plastic verpakkingen waar sommige bedrijven mee werken.

En qua voeding @ciselering ik geef elk voorjaar of najaar een laag Bio-kultura en dat vinden mijn planten heel fijn, je ziet ook echt op welke plekken ik het wel en niet doe.

3 likes

Ik gebruik naast compost en lavagruis ook graag biologische koemest korrels om te voeden. Stinkt alleen wel.

2 likes

Hier ook Natuurlijk Sterker en bio kultura fan. Sprinklr is helaas niet alles van opgekomen (kan ook toeval zijn, maar wel heel jammer), van natuurlijk sterker wel alles, heb zeker meer dan 50 planten daarvan aangeplant.

2 likes

Hoe voelt de aarde? Wat voor grond is het?

1 like

Dank voor de tip :smiley:

@Kauai zandgrond, het voelt als de Sahara (denk ik, nooit geweest :sweat_smile:). Het is droog en schraal.

1 like

Veel gemeenten die groen afval apart inzamelen hebben in het voorjaar vaak een dag dat je gratis een zak compost mag ophalen. Misschien eens kijken of dat in jouw omgeving ook is? En soms zijn er boeren die ook natuurgebieden onderhouden en zelf compost maken en voor weinig verkopen. Dat om je grond een beetje te verbeteren.

Met zandgrond is het uiteindelijk best moeilijk om het vocht erin te houden, maar mulched (je grind bedekt houden zodat het vocht er moeilijker uit kan helpt ook!

1 like

Klopt, bij ons is dat niet elk jaar. Maar ik zit dan weer met het fietsprobleem (de milieustraat is een eind fietsen en zo’n zak soms te groot). Mijn ouders nemen het wel eens voor me mee van hun gemeente.

Ik heb houtsnippers als mulch idd. Het gaat me nu niet zozeer om het vocht maar meer om de voedingswaarde. Heb het idee dat er gewoon niks meer in de bodem zit. Ik zie het ook wel terug in sommige planten, die het in een pot (met potgrond) het een stuk beter doen :slight_smile:

1 like

Misschien met buren met een auto? Bij ons moet je zelf scheppen en een oude buurvrouw kan dat niet goed meer. Gaan we samen gezellig compost scheppen… :smiley:

Nee helaas ook niet :sweat_smile: Heb wel een vriendin met auto dus dat is wel een optie, maar bij ons ging het vorig jaar niet door en is het maar 1x per jaar (in het najaar) dus voor nu geen optie :slight_smile:

1 like

Zet je je jonge plantjes met aanplanten ook in wat extra potgrond? Dat doe ik vaak en helpt wel met aanslaan! Dus dan graaf ik een gat ongeveer dubbel zo groot als het potje van de plant, vul dat op met potgrond en zet het plantje daar in uit. Ik tuinier zelf op kleigrond, dat wordt heel hard in de droge zomer dus niet echt geschikt voor jonge aanplant. Bij het aanplanten meng ik soms wat zand door een deel van de aarde om de grond in dat gebied wat luchtiger te maken, jij zou dat dan kunnen doen met iets voedend en compacts als compost of betoniet ofzo.

Dat is wel heel plaatselijk natuurlijk, voor échte bodemverbetering zal wel verder komen met flinke hoeveelheden die niet gemakkelijk op de fiets te vervoeren zijn. Grote hoeveelheden kan je ook bestellen en laten bezorgen natuurlijk, doe ik in het voorjaar wel eens samen met buren. Of idd een keer iemand regelen met een auto. En misschien kan je zelf een composthoop starten, als je nu start heb je komend voorjaar waarschijnlijk wel aardig wat!

2 likes