(Moes)tuintopic (Deel 2)

Ja dat doe ik idd met aanplanten! Ik gebruik meestal compost/bemeste tuinaarde :slight_smile: Ik heb ook wel eens begrepen dat je planten vloeibare voeding kunt geven, dus daar wil ik nu ook nog even naar kijken. (Dat zal minder voor de grond doen, maar dan gaan mijn dahlia’s wellicht wat beter groeien)

Ik mis een auto totaal niet behalve met tuindingen, man wat is dat onhandig om allemaal op de fiets te doen. Als ik soms een auto tot mijn beschikking heb sla ik altijd compost en potgrond in :sweat_smile:

Heb ook nog een grote teil staan waar plantjes in moeten maar kom er nog niet helemaal uit welke er leuk in zouden staan :sweat_smile:

In dat geval: bentoniet licht inwerken samen compost. Bentoniet zorgt ervoor dat de grond een betere structuur krijgt en voedingsstoffen langer vast worden gehouden. Met zand spoelen die zo weg namelijk. Ik heb ook een wormentoren zoals hier is genoemd en zij maken zulke fantastische mest. Ik heb ze (de wormen) ooit besteld bij https://wormenkwekerijwasse.nl/, die hebben ook wormenmest en bentoniet te koop. Echt een superschattig bedrijf met een man die helemaal gek is van wormen en daar maar een kwekerij omheen heeft gestart haha. Ik zag dat je liever niet online wilt bestellen, maar als je geen auto hebt, geen vrienden met auto en ook niet op de fiets wilt is dat de enige optie denk ik? Wellicht heb je er wat aan!

Oh en het belangrijkste denk ik: je plantkeuze aanpassen aan je grond! Dahlia houdt veel meer van kleigrond, echt dat zware. Er zijn wel heel veel andere leuke planten voor zand. Zonnehoed, astersoorten, dropplant, salvia’s natuurlijk.

2 likes

Ja superleuk zo’n wormenhotel, lijkt me top!
Ik heb wel vrienden met een auto hoor, zoals ik hierboven ook al zeg! En als mijn ouders langskomen vragen ze standaard of ik nog potgrond moet halen :wink: En ik heb ook regelmatig zakken compost met de fiets meegenomen (al vind ik dat wat spannend omdat ik bang ben dat de zak onderweg knapt haha). Alleen als ik veel plantjes mee moet nemen vind ik het lastig op de fiets, omdat ik ze ook niet wil beschadigen. Maar ik heb al heel veel op de fiets meegenomen, anders zou mijn tuin niet zo vol staan! Maar als het echt een eind fietsen is, zoals zo’n biologische kweker die ook nog alleen op afspraak werkt, dan werkt dat niet zo voor me want ik werk impulsief en moet op dat moment iets met de tuin kunnen doen haha. Online bestellen vind ik qua plantjes niet zo fijn omdat ik ze liever zelf zie maar een lading potgrond o.i.d. kan prima :slight_smile:

Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga ook kijken naar bentoniet en zo’n wormenhotel :smiley: Ja de dahlia’s blijven volgend jaar wellicht enkel in pot, wie weet. Ik vind ze te mooi om niet te proberen! (en ja ik heb de andere planten die je noemt er al in staan! zonnehoed is echt een favoriet van me, ik heb er alleen 1 die nu een meter hoog is hahaha!)

1 like

Ohh ja plantjes houd ik ook niet van online bestellen!

Ik heb zelf heel eenvoudig een wormenhotel gemaakt van een aantal bakken trouwens, misschien staat dat nog wel ergens op het forum met foto’s. Je tuin klinkt leuk!! Heb je foto’s die je wilt delen?

1 like

Leuk, ik ga op onderzoek uit! Een egelhuisje maken staat ook nog op mijn lijstje.

Een groot deel van mijn dagelijks leven is foto’s maken van mijn tuin haha dus jazeker! Het is nogal rommelig op dit moment maar een paar vage foto’s:

Samenvatting

Heb heel veel stekjes van mijn moeder, zoals de guldenroede, verbena en daglelies.

Deze plantenbak heeft mijn vader vorig jaar gemaakt voor me!

Mijn beste potgrondlifehack :joy: bij de lidl om de hoek

Dorre hoek onder boom :sweat_smile:

En de tuin 2 jaar geleden! Ik heb er ook een zoetsappige reel over gemaakt hahaha

zie hier reel

OKEE EINDE SPAM

12 likes

cute, leuk! Wat een verbetering zeg. Jij hebt ook die gaura zie ik, die doet het ook zo goed op zand he! Jammer dat de bijtjes 'm niet zo interessant vinden.

1 like

Oh echt? Bij mij zitten er altijd veel hommels in (die dan te zwaar zijn waardoor die plant de hele tijd aan het zwiepen is). Ik heb die ooit gekregen bij een tegelwipactie en die is met een jaar al helemaal ontploft!

1 like

Ah nee bij mij vliegen ze door naar de ijzerhard of de kaardebol. Die zijn inheems, misschien is dat het?

Geen idee, ik heb ook veel verbena staan en daar zitten ze ook veel op. En ook de zonnehoed is favoriet. Kaardebol wil ik ook nog graag maar die is toen niet aangegaan vorig jaar. Hopelijk dit jaar nog eens :slight_smile:

2 likes

Kaardebol kan je super goed zaaien en zaait zichzelf ook mega uit. Ik kan wel zaadjes voor je op de post doen als je wil. Edit oh lees nu goed, waarschijnlijk heb je nog zaad :slight_smile:

3 likes

Ohhh superlief, maar ik denk idd dat ik nog zaad heb, toch bedankt :smile:

1 like

Dit jaar ga ik bladeren verzamelen om te composteren (?) in een jute zak, als het goed is krijg je daar bladaarde van. Duurt denk ik wel een poosje, maar dat is voor jou misschien ook interessant? Daar heb je geen auto voor nodig

5 likes

Oeh dat is ook interessant ja, ik heb een boom sowieso dus daar komt wel veel blad vanaf. Dat laat ik altijd liggen in de winter, maar ik zal eens kijken hoe dat met composteren zit :smiley: Dank!

2 likes

@ciselering wat heb je er een heerlijke plek van gemaakt zeg!

De laatste weken heeft dit topic mijn interesse en ik leer van alles. Ik zaai eigenlijk al jaren, maar dit jaar heb ik er echt eens aandacht, tijd en geld in kunnen steken. Het stelt met anderen niks voor hoor, maar dit jaar zelfs iets kunnen eten uit mn tuin :relaxed:. Frambozen, aardbeien en heb veel munt! En er staat een potje te trekken om calendulazalf mee te maken. Ik heb gisteren een stekje vanuit een moeder aardbeienplant gemaakt ben benieuwd of dat wat wordt. Iedere ochtend ga ik even lekker in mn tuintje alles staan bekijken en dan komt mn zoontje er ook vaak bij staan: hoe gaat het met jouw plantjes? Vraagt ie dan :blush:

6 likes

Dit vind ik trouwens ook echt zo’n leuk DIY project, als ik ooit tijd over heb ga ik zoiets proberen :heart_eyes: (linkje naar reel, mozaiek op tegels)

5 likes

Dit jaar heb ik voor het eerst pompoenen aan een houten rek omhoog laten groeien. Ziet er erg leuk uit vind ik en handig voor als je niet heel veel ruimte hebt!

Ik wilde ze gaan ondersteunen met panty’s, want ze worden erg zwaar, maar toen brak er helaas één af. Ik lees dat je ze nog even kunt laten doorrijpen en dat ze onrijp ook eetbaar zijn, maar minder smakelijk. Iemand hier al eens een onrijpe pompoen gegeten?

28 likes

Wooooow!! Vet haha

2 likes

Wauw zo leuk! :smiling_face_with_three_hearts: je kan ze beter ondersteunen met van die groentenetjes van ah bijvoorbeeld, die zijn een stuk sterker!

3 likes

Ik heb er geen ervaring mee maar veel onrijpe fruit/groente kun je beter verteren/eten na inmaken of fermenteren. Dus misschien in plakjes in het zuur bv?

En supervet trouwens deze opstelling. Werkt heel goed zo te zien!

2 likes

Wat een gezellig uitzicht heb je zo, mooi!

2 likes