(Moes)tuintopic (Deel 2)

Wauw wat heerlijk dit, volgens mij heb je een geweldige tuin! :heart_eyes:

1 like

Wooow, wat cool!!! Dit zou ik ook zo graag willen :heart_eyes:

Ik ben net terug van 2 weken vakantie en de planten in mijn kas zijn ONTPLOFT. Maar echt. Ik was bang dat alles dood zou zijn als ik weer thuis kwam maar in plaats daarvan zijn de tomaten- en paprikaplanten nog eens verdriedubbeld. En ze waren al zo groot :sweat_smile: Wel de eerste tomaten kunnen oogsten dus dat is leuk!

7 likes

Goeie, hoe zocht je? Specifiek op een naam van een plant die je wilde bv?

Je vroeg het niet aan mij haha, maar ik heb een zoekopdracht ingesteld op ‘gratis planten’ binnen 15 km ofzo, dus als iemand dan een advertentie plaatst krijg ik daar een melding van. Soms is het niks maar er zit ook geregeld wat leuks tussen!

1 like

Ik vertrek binnenkort naar Frankrijk. In welke winkelketens moet ik echt op zoek naar zaden die je hier niet snel ziet? Alvast voorpret voor volgend seizoen.

1 like

Ja precies wat @Gatenplant zegt inderdaad!

2 likes

Wat gedroogde borlotti bonen van de ekoplaza geplant, daar komen de peulen! Hoop dat ze nog paars worden als ze groeien, wat denken jullie? Zin in, lekker! 🫘🫛

13 likes

Ik vind het zo grappig dat de planten waarvan ik niet zoveel had verwacht dit jaar het echt mega goed doen, zoals mijn gaura en verbena, die zijn echt ontploft (en zijn ook veel te dicht op elkaar gepland oeps). En mijn salvias, die het in een pot op het balkon altijd fantastisch deden staan er al het hele jaar vrij treurig bij.

Ik heb trouwens mijn eerste oogst uit de tuin, een courgette!

11 likes

De eerste pompoen is er klaar voor vandaag!:honeybee:

12 likes

Help ik heb weer een nieuwe plaag (?) op m’n balkon.
Herkent iemand dit beestje? Sorry voor de wazige foto’s, duidelijker lukt me niet.

Foto's

Ze zijn 1-2 mm groot, wit met een grote zwarte vlek op de rug, hebben pootjes en antennes. Ze zitten in de aarde en klimmen ook de plant op. Ze springen niet maar lopen wel.

Google en AI (sorry :frowning: ) geven steeds suggesties maar als die dan opzoek lijkt het er helemaal niet op.

1 like

Dit zegt obsidentify. Ik vind die app sowieso fijner voor analyseren dan Google.

2 likes

JA dat is hem, dank je! Hoera, weer een bladluis :woozy_face:

Ik kende die app niet maar ga hem gelijk downloaden!

Powdery mildew op delen van mn courgette, pompoen, kommer :frowning:

Verder zo mooi!!! Trots

22 likes

Wauwwwe! :heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Oh jaloers op je artisjok! Heb het al een aantal keer geprobeerd maar groeit voor geen meter bij mij.

Mijn Gaura is ondertussen net zo lang als ik :sweat_smile: 1,75 woow. Mijn Ginkgo baby verdwijnt er in :sweat_smile:

7 likes

Welke o-i kers variant is dat op je foto? Echt prachtig :heart:

1 like

Het kwam goed :smiling_face_with_three_hearts:

Ik heb ook een schaal water op mijn balkon staan, die wordt echt heel druk bezocht door met name badderende eksters! Zo cute

19 likes

Omdat het hier laatst over geknakte tomaten ging wil ik even mijn geslaagde spalk delen. Vorige week bij harde wind waren er 2 toppen geknakt, helemaal gespleten bij de knak. Eentje heb ik afgeknipt en deze gespalkt omdat er al een trosje tomaten boven hing. Gewoon 2 latjes gepakt, dit zijn plantenlabels haha, vastgezet met een stukje schilderstape en erboven goed vastgebonden aan de stok en voila! De blaadjes hingen al helemaal slap boven de knak, maar een dag later deed de plant het weer als vanouds!

12 likes

Mijn wortelen lijken wel verdampt?

3 weken geleden had ik een prachtig wortelvak, waar wel duidelijk wat onkruid uit gehaald moest worden.Vanwege vakantie niet aan toe gekomen.
Gisteren heb ik bijna het hele wortelvak leeg gemaakt en tot mijn verbazing heb ik 2x 5 centimeter wortel gevonden en dat was het? Meeste uien uit dat vak kon ik overigens ook niet meer vinden.
Dus waar alles heen is?