(Moes)tuintopic (Deel 2)

Omg de verbazing spat door je post heen, wat erg dat alles is opgelost in het niets :sob: Heb je dieren in je tuin? Mollen of zo? Of zeg ik nou iets geks?

@sashiko Bedoel je dat je de afgeknipte tak weer aan de originele tak is gegroeid? Zo ja, wow de natuur is echt magisch :scream:

1 like

Ik denk dat het tip top apricot is, maar kan die niet meer vinden op de site van May and June om het te checken helaas.

1 like

Nee hij was geknakt, niet helemaal afgebroken! De top hing recht naar beneden te bungelen, maar er was nog wel wat verbinding.

Mijn tuin is op een complex, dus er zitten muizen, konijnen, ratten, poezen en zwijnen.

Maar dan is het wel heel erg netjes opgegeten, geen sporen te zien.

Volgend jaar probeer ik het opnieuw!

Niet gestolen? Dat gebeurd bij ons in de stad veel :smiling_face_with_tear:… met tassen vol vetrekken ze in de nacht…

1 like

Hoe gaat jullie moestuin? Hier worden eindelijk de eerste tomaatjes rijp :relaxed:

Ondertussen ben ik mentaal alvast een beetje de balans aan het opmaken. Dit was na 20 jaar mijn eerste jaar moestuinieren, zoals te zien in growbags ipv op vaste plekken omdat; 1. ik was de tuin nog aan het renoveren en 2. ik wilde kijken of ik het leuk zou vinden, voor ik er veel tijd/moeite/geld in zou investeren.

M’n oordeel voor nu is dat ik het volgend jaar zeker weer wil doen! In het najaar wil ik het volgende gedeelte van m’n tuin aanpakken, en daar moestuinbakken maken van palletranden. Qua groenten wil ik vooral focussen op meer tomaten, komkommers en courgettes, en dan verschillende soorten daarvan. De kolen (bloemkool, rode kool, broccoli, spruitjes heb ik dit jaar gedaan) vind ik lastig, want die trekken zó veel slakken aan! Hetzelfde met sla, maar die wil ik volgend jaar wel weer proberen, omdat die toch sneller klaar zijn en minder ruimte innemen. Minder “zonde” als ze worden opgevreten. Maar sowieso; ik had het aantal slakken echt onderschat, dus ik zou daar volgende keer eerder actie op ondernemen.

Ook wil ik wat meer vaste borders maken om vaste planten, eenjarigen en bloembollen te planten. Daar heb ik dit jaar een begin in gemaakt, dus hopelijk overleven die vaste planten de winter. Van de eenjarigen heb ik nog veel zaden, dus die kan ik dan her en der strooien. In zo’n growbag is dat namelijk toch een beetje gek…

En tot slot qua bloemen… Ik heb verschillende variëteiten zonnebloemen geprobeerd, en had daar wat meer van verwacht qua gevoel? De zaden die ik nog heb ga ik volgend jaar zeker weer gebruiken, maar wat minder de focus op. Dahlia’s daarentegen…. :heart_eyes: Ik snap de hype nu. Wat een prachtige bloemen zijn dat, en hoe leuk om te zien hoe ze groeien, en om die eerste verzorging te doen.

Oh en kruiden doen het dus wel super in growbags, dus daar ga ik volgend jaar weer lekker verder mee! En ik wil gaan kijken naar pootgoed, want daar heb ik me dit jaar helemaal niet mee bezig gehouden.

12 likes

Mijn tomaten gaan ook eindelijk rijpen :smiley: Ik heb ze helemaal niet meer gediefd na een paar weken en nu is het een zooitje haha.

Ik heb een vraag en van Google word ik niet echt wijzer… ik heb 2 grote hortensia’s die zijn uitgebloeid en die krengen willen veel water. Ik ben alleen nieuwe plantjes/mijn dahlia’s water aan het geven zodat er nog iets overblijft. Mijn hortensia’s geef ik liever niks meer, maar als ze nu helemaal uitdrogen, sterven ze dan af? Ze staan er denk ik al tientallen jaren…

2 likes

In my experience zijn hortensia’s echt harde planten die tegen een stootje kunnen. Volgend jaar (of dit jaar nog?) snoeien en dan komt het wel weer terug. Hopelijk weet iemand wanneer je het beste kunt snoeien

3 likes

In het voorjaar moet je ze snoeien (althans diegene die ik heb) :slight_smile:

Hortensia’s kunnen wel afsterven door droogte, ik denk waarschijnlijk niet in 1x de hele plant maar eerder delen ervan. Je kan hem proberen zo goed mogelijk de droogte door te krijgen door te sproeien en de slechte delen af te knippen zodat de plant iets minder energie/water nodig heeft. Maar droogte zal wel steeds meer gaan voorkomen, hortensia’s doen nauwelijks iets voor de omgeving, dus je kunt je ook afvragen wat het je waard is om hem in leven te houden. Ik heb er eentje die hier al stond en die moet het lekker zelf uitzoeken, zo lang ‘ie leeft mag ‘ie blijven maar ik ga hem niet redden. Hij wordt wel steeds kariger, haha.

2 likes

Jaaa dat is precies mijn gedachte hoor: die hortensia’s zijn niks waard in deze zomers. Maar ze stonden er al en ze zijn mooi groot en staan achterin. Ik vind het dus wel mooi dat het daar lekker hoog is (ik heb een lange/diepe tuin), maar in de toekomst moet er wel iets anders komen te staan. Voor nu maakt het achter wat “bossiger” (en mijn egel Harry scharrelt er graag onder haha).

Maar het is echt een woestijn daar nu in die hoek, vreselijk. Ik heb er ook 1 van de achtertuin in de voortuin gezet, gewoon in een kuip, en die gaat veeeeel beter (voortuin is op het noorden). Ik hecht niet zoveel waarde aan hortensia’s maar het duurt natuurlijk ook lang voordat er iets ook weer zo groot is daar… Goed vandaag krijgen ze geen water en dan ga ik morgen weer nadenken of ik 'm ga redden of niet :wink: Dank!

3 likes

Als je egel onder de hortensia’s woont zou ik ze wel water geven.

3 likes

Maar als ze beschutting op de route van je egel zijn, dan zijn ze dus wel íéts waard voor het leven in je tuin!

3 likes

Nee hij woont er niet helaas, het is meer zijn bordeel :rofl:
Hij komt klokslag 22.30 door het poortje gewandeld om brokjes te komen eten (ik voer 'm nu bij omdat het zo droog is, dan kunnen ze lastig beestjes uit de grond halen las ik).
@sashiko ja daar zit wat in! Hij zit er alleen nu dus dan sproei ik morgen weer (voordat het beestje een hartverzakking krijgt haha)

5 likes

Oh goeie, ik voer meestal pas bij richting de herfst maar dan ga ik dat vanaf morgen ook weer doen!

Mocht je voor de toekomst nog ideeën voor een nieuw bebossingsplan voor achterin willen: ik heb achterin kruisbessenstruiken en frambozen door elkaar staan, als je dat niet zo ijverig snoeit wordt dat ook vrij snel aardig vol. Daar scharrelen de egels bij ons doorheen. Is wel ietsje minder mooi dan hortensia’s, haha.

2 likes

Oh ja leuk! Ik heb alleen mijn frambozen er dit jaar uitgehaald omdat ze het niet zo goed deden, dus weet niet of dat helemaal iets is in mijn tuin (droooooooge zandgrond), maar er zal vast wel iets moois zijn :smiley: zelfs mijn boom heeft het zwaar, maar ja, dat bijsproeien is geen beginnen aan natuurlijk :sweat_smile: :smiling_face_with_tear:

1 like

Haha nouja een goede plek voor de romantiek / het nageslacht is ook belangrijk :joy::sparkles:

4 likes

Jaa daarom voer ik 'm ook bij want ze hebben deze maand ook nog wat extra kracht nodig om te :sparkles: paren :sparkles: en we hebben al zo weinig egels dus go Harry gooo!

(Het is echt hilarisch om een hitsige egel te zien, het vrouwtje leek niet onder de indruk :sweat_smile:)

1 like

Groetjes van gulzige Harry, dat geknabbel is zooo lief 🥹 (dat is geen flits maar een sensorlamp die aanspringt :sweat_smile:)

36 likes

Na 2 weken vakantie mn tomaten weer eens gesnoeid. Blijf me er over verbazen wat ze in korte tijd kunnen woekeren :smile:

5 likes