Hoe gaat jullie moestuin? Hier worden eindelijk de eerste tomaatjes rijp 
Ondertussen ben ik mentaal alvast een beetje de balans aan het opmaken. Dit was na 20 jaar mijn eerste jaar moestuinieren, zoals te zien in growbags ipv op vaste plekken omdat; 1. ik was de tuin nog aan het renoveren en 2. ik wilde kijken of ik het leuk zou vinden, voor ik er veel tijd/moeite/geld in zou investeren.
M’n oordeel voor nu is dat ik het volgend jaar zeker weer wil doen! In het najaar wil ik het volgende gedeelte van m’n tuin aanpakken, en daar moestuinbakken maken van palletranden. Qua groenten wil ik vooral focussen op meer tomaten, komkommers en courgettes, en dan verschillende soorten daarvan. De kolen (bloemkool, rode kool, broccoli, spruitjes heb ik dit jaar gedaan) vind ik lastig, want die trekken zó veel slakken aan! Hetzelfde met sla, maar die wil ik volgend jaar wel weer proberen, omdat die toch sneller klaar zijn en minder ruimte innemen. Minder “zonde” als ze worden opgevreten. Maar sowieso; ik had het aantal slakken echt onderschat, dus ik zou daar volgende keer eerder actie op ondernemen.
Ook wil ik wat meer vaste borders maken om vaste planten, eenjarigen en bloembollen te planten. Daar heb ik dit jaar een begin in gemaakt, dus hopelijk overleven die vaste planten de winter. Van de eenjarigen heb ik nog veel zaden, dus die kan ik dan her en der strooien. In zo’n growbag is dat namelijk toch een beetje gek…
En tot slot qua bloemen… Ik heb verschillende variëteiten zonnebloemen geprobeerd, en had daar wat meer van verwacht qua gevoel? De zaden die ik nog heb ga ik volgend jaar zeker weer gebruiken, maar wat minder de focus op. Dahlia’s daarentegen….
Ik snap de hype nu. Wat een prachtige bloemen zijn dat, en hoe leuk om te zien hoe ze groeien, en om die eerste verzorging te doen.
Oh en kruiden doen het dus wel super in growbags, dus daar ga ik volgend jaar weer lekker verder mee! En ik wil gaan kijken naar pootgoed, want daar heb ik me dit jaar helemaal niet mee bezig gehouden.