(Moes)tuintopic (Deel 2)

@Willy Gaura doet het hier ook geweldig!

@boonie ja heel herkenbaar, probeer ook zo min mogelijk water te geven maar heb ook veel nieuw aangeplant dit jaar dus die planten help ik iets meer de zomer door.

@ciselering Dankjewel! Ja was een lucky shot, inderdaad gewoon met mijn telefoon!

2 likes

Ja hier ook fan van mijn Gaura! Heb ‘m wel vastgebonden want hij is zo groot geworden dat ‘ie al meteen omviel. En zat helemaal vol met luis maar bloeit nu al maanden :smiling_face_with_three_hearts:

Ik zou toch echt (vooral) als je nieuwe planten hebt gewoon goed water geven. Zeker bij meerjarige planten is het ook echt zonde van alle moeite, energie en grondstoffen die er in gestopt zijn als je ze niet goed laat aanslaan voor de winter en daar is gewoon water voor nodig. Dan kan je beter een keer korter douchen en wel je tuin water geven als je geen regenwater kan geven. En los van de insecten mag je eigen tuingeluk er ook zijn. Natuurlijk hoef je geen water te verspillen maar ik zou zelf echt geen planten laten verpieteren, het is juist zo fijn als tuinen groen zijn en blijven.

7 likes

Zijn jullie ook bezig met najaarsteelt? Ik probeer mijn tuin nog helemaal vol te zetten voor de winter. Nu met meiraap, winter spinazie en postelein en veel kolen. Planten jullie nu nog dingen uit/wat zaaien jullie nog?

2 likes

Ik heb m’n planten na het aanplanten in het najaar en vroege voorjaar idd wel goed water gegeven! Maar ze leken het nu prima vol te houden een hele tijd en dan leek het mij niet perse beter om ze ook perse in top-sierconditie te houden. Van een beetje wennen aan droogte en diep wortelen worden ze juist ook sterker en beter op de toekomst voorbereid toch?

1 like

Ja ik snap die gedachte ook wel. Ik ben zelf altijd van het eerste jaar verwennen bij vaste planten zodat ze alle kans hebben om het te redden.

Ik vind dat hele water geven ook maar lastig. Ik probeer ze in deze hitte om de dag ofzo water te geven (ik heb een bloedhete tuin op het zuiden met zandgrond, het is een soort sahara). Maar heb ook heel veel nieuwe plantjes en zelfs de eeuwenoude hortensia’s van de vorige bewoner hangen er weeeer slap bij. Nou hebben die natuurlijk ook niet echt diepe wortels, maar ik vind het echt lastig (om ze dus niet te verwennen).

Ik heb trouwens, na aardig wat mailen toch wat geld teruggekregen van Yarinde. Maar liefst 13 euro lol. Maar ik zie wel dat er een paar van die dode planten toch aan lijken te slaan (ik had ze maar gewoon geplant, zonder enkele hoop, maar vond het ook stom ze direct weg te gooien). Fingers crossed!

3 likes

Eerste drie jaar goed water geven. Daarna juist minder om te zorgen dat ze diep gaan wortelen. Verder kun je er rekening mee houden bij de keuze van je beplanting. Hortensia’s staan er inderdaad om bekend dat ze slecht tegen droogte kunnen.

1 like

Mijn gladiolen vallen ook allemaal om, die beginnen net te bloeien maar liggen nu allemaal plat, zo jammer! Denk ook door de droogte, ik geef normaal wel water (allemaal nieuwe planten, woon hier nog maar kort) maar was op vakantie toen het hier warm was. Mijn pompoen- en courgette planten hebben ook allemaal verdorde bladeren, ze waren enorm maar er blijft maar weinig van over zo. Mijn aardbeienplantjes daarentegen doen het wel heel goed, die verstekken als een malle.

Hopelijk trekt het bij jou nog wat bij! Soms knapt het ook wel snel weer op.

2 likes

Ik ga nog een ronde bieten en wortels proberen, wil ze dit weekend zaaien. Verder ook wat kool en bladgroenten zoals jij.

Ik heb net zonnebloemzaden geoogst, alleen heb ik niet goed in de gaten gehouden welke zaden van welke soort zonnebloem komen. Kunnen jullie eens meedenken?

Ik weet dat ik gewone huis tuin en keuken zonnebloemen heb gehad, maar ook pro cut White Nite en pro cut Plum. Hebben jullie enig idee welke zaden bij welke bloem horen?

1 like

Nou als leek zou ik zeggen pro cut white, pro cut plum en die meest rechter de huis tuin en keuken pitten haha.

3 likes

Dat is ook mijn vermoeden. Heb me al een slag in de rondte gegooglet, maar nergens plaatjes van zaden.

Van wat ik zie is het hart van die plum super donker en van de white licht dus dat verschil is duidelijk en die rechter is echt de klassieke pit.

3 likes

De white nite heeft ook een donker hart dus daarom ben ik daar niet helemaal zeker over.

2 likes

Volgens mij kan je 't niet per se zien aan het zaad. Ik heb allemaal zonnebloemen die niet op elkaar lijken maar wel allemaal witte zaden geven. Je kan eventueel nog vragen op een facebookgroep of reddit of iemand foto’s van de zaadjes wil delen. Maar met kruisbestuiving weet je sowieso niet zeker of je dezelfde bloem terugkrijgt.

3 likes

Sowieso is die zwarte pro cut plum. Ik heb daar ook eens zaad van verzameld en die waren zwart.
Die witte zou ik even kunnen checken in mn zaadvoorraad

2 likes

Oke ik heb gekeken en zowel de white nite, plum en white lite zijn allemaal zwart :joy::joy: ik denk dat je volgend jaar moet afwachten…

2 likes

Dank voor het kijken, wordt heel interessant volgend jaar :rofl:

Iemand enig idee wat dit voor plant is? Ik kom er niet uit met Google lens.
Ik dacht eerst vingerhoedskruid dus liet ik hem maar groeien, inmiddels zijn de bladeren echt enorm, veel groter dan die van mijn andere vingerhoedskruid en ze zien er ook wel anders uit.