(Moes)tuintopic (Deel 2)

En woekeren enorm. In de schooltuin van mn kind staan ze, en we komen er niet vanaf haha. Maar in een pot lijken ze me heel leuk

Ben het met je eens, maar liever een plastic huisje dan geen huisje

1 like

Ja, maar een stenen bloempot omgekeerd met een scheur/gat is ook een huis, of wat dakpannen goed gestapeld. Het is niet dat plastic de oplossing maar moet zijn als je weet hoe slecht (micro)plastic in de natuur is.

5 likes

Mijn dahlia’s komen eindelijk uit.

11 likes

Is dit de orfeo? Ik heb die ook maar die heeft echt niet zo mooi gebloeid.

1 like

Echt geeeeen idee, tijdje terug gekocht toen ze met 50% korting te koop waren.

1 like

Oh dit is zo out of the box dat ik het nu heel graag wil :joy:

@vitaminwater oh ja goeie, heb één keer eerder bij Sprinklr besteld en dat was inderdaad heel handig en duidelijk

Daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niet over nagedacht, heel goed punt en ook goede voorbeelden dankjewel! Ik ga een huisje van bij elkaar geraapt tuinspul knutselen

1 like

Wie vindt het leuk om mee te denken? Onze tuin wordt in november afgegraven en de hovenier maakt 2 terrassen en een pad voor ons naar de achterom. 1 terras komt vlakbij het huis, met een pergola erover. Nu is dat nog een soort verzameling van stenen waar ik om dat te verbergen maar courgettes heb neergezet. Nu is er op het moment ook een heel stuk bestraat bij onze achterdeur, en eigenlijk wil ik niet zo veel bestrating daar. Wat zouden jullie doen, tot hoe ver bestrating bij de achterdeur?
Ik heb foto’s gemaakt vanaf het balkon, en snel even getekent wat er ongeveer komt. Ik zou het liefst ook wat organische vormen in de bestrating hebben, vandaar het pad wat ronder loopt, dan kunnen er ook nog wat planten bij de gevel ipv nu het pad er strak langs.

• foto’s even weggehaald

(Natuurlijk kan ik de hovenier ook vragen, maar jullie input vind ii fijn. Jullie zijn wat meer van de eco en groene tuinen dan onze hovenier)

Gewoon het pad doortrekken en dan een heel klein terrasje bij de achterdeur? Even breed als de deur in een halve cirkel bijvoorbeeld. Of het pad vervangen voor een pad van steppingstones vanaf de deur. Is er nog meer ruimte voor beplanting en het oogt heel natuurlijk/organisch.

2 likes

Voor je tuindeur is iets wat net zo breed/diep/whatever is als je deur die opengaat echt prima. Je kunt dan gewoon je deuren opdoen zonder dat je beplanting in de weg zit, en als je een goede border aanlegt heb je een super groen uitzicht vanuit je huis.

Ik had in mn vorige tuin de fout gemaakt om het terras meteen bij de tuindeur te doen (net zoals 90% van de NL tuinen denk ik) maar dan zit je dus altijd naar terras en tuinmeubels te kijken. Met de tuinverbouwing dat dus veranderd naar alleen een pad van 90/100 cm diep bij de tuindeur en meteen een grote border daar achter, en dat was echt een enorme upgrade.

6 likes

Ohh het egeltje zat weer in mijn tuin! Ik heb zo’n ‘bouwlamp’ op sensor want heb best wel een diepe tuin, dus die zit bij de schuur. Maar de hele lamp staat naar beneden gericht en de sensor ook, die kan niet los bewegen, dus die gaat steeds af of katten en dus ook de egel. Maar die schrikt zich natuurlijk het hoedje :smiling_face_with_tear: zag nog net z’n kontje terwijl hij weer wegrende. Ga morgen kijken of ik ‘m toch anders in kan stellen :smiling_face_with_tear:

5 likes

Haha, hier ook nog maar net beginnen bloeien, dacht al dat het aan mij lag.

6 likes