Ah dat stelt me al gerust! Ik had het opgezocht voor de grasmatten, en dat wordt afgeraden zag ik en dacht dat dat dan dus voor veel meer gold. Dan ga ik toch mn bestellijstjes maken!
Voor gras, kruiden en vaste planten idd beter wacht tot april. Heester, bomen en bloembollen moeten juist in de winter.
He bah, ja ik wil juist vaste planten erin zetten… maar ik moet me er dus duidelijk even wat meer in gaan verdiepen. Dank je wel!
Wat is jullie favoriete klimroos? Hij komt op een zonnige muur.
(En yes ik ben tuinplanten aan het bestellen, volgende week aanplanten!)
In mijn thuiswerk-pauze begonnen met de bloembollen in de tuin stoppen. Zag zelfs al weer wat bollen van vorig jaar terug opkomen. Miste het werken in de tuin de afgelopen weken zo, ik geniet hier echt van. Krijg er helemaal voorjaarskriebels van!
Zo cool, een sperwer!
Oh cool!
Ja hè! Hij of zij leek ook echt op zoek naar kleine vogeltjes die normaal gesproken in de hortensia zitten ![]()
Wauw, wat gaaf!
De vogel hoeft niet klein te zijn, bij ons is eens een duif opgegeten in de tuin ![]()
Hebben jullie al een plan / wensenlijstje voor het komende groeiseizoen?
Ik ben een lijstje aan het maken van wat ik komend jaar wil zaaien zodat ik nog wat dingen kan bestellen. En pepers, paprika’s en aubergine moet ik al bijna gaan zaaien. Ik wil het dit jaar overzichtelijk houden om het ook nog een beetje haalbaar te houden met drukte thuis en te kunnen eten / koken wat lukt te groeien haha.
Ik heb een onverwarmde kas (en gewoon bedden) en volwassen appel, peren en pruimen bomen. En ook een aardbeien veldje en groene aspergeplanten voor het 3e jaar.
Dit is mijn plan om te zaaien / planten:
Kas en buiten:
Bosui
Sla
Biet
Snijbiet
Kas:
Tomaat
Paprika
Peper
Komkommer
Aubergine
Groenten niet in kas:
Boerenkool
Palmkool
Wortels
Rode kool
Prei (ik koop kleine plantjes)
Pompoenen
Courgettes
Snij en sperziebonen
Sugarsnaps
Groene asperges (meerjarig)
Bloemen:
Cosmea
Strobloemen
Dahlia’s
Wilde peen
Groot akkerscherm
Fruit:
Aardbeien
Appel
Peren
Pruimen
Leuk om te lezen!
Ik ben 2 moestuinbakken/metalen borderbakken in elkaar aan het zetten. Die ga ik samen met mn kinderen bijhouden komend jaar. Ons lijstje is tot nu toe: frambozen, rabarber, snijbiet (meer omdat het mooi is, niet voor de lekker) palmkool, radijzen en worteltjes. En dahlia’s en als het nog past wat cosmea.
Leuk! Ik heb ook een onverwarmde kas. Daar zet ik eigenlijk alleen tomaten in en ondanks dat ze afraden tomaten het volgende jaar op dezelfde plek te planten, gaat dat al jaren goed ![]()
Ik hou gewoon heel veel van tomaten, dus vind het ‘zonde’ andere planten in de kas te planten.
Die kas staat in de tuin van mijn ouders.
Zelf heb ik geen ruimte om in de grond te moestuineren, en al helemaal niet voor een kas, dus ik wil dit jaar met een of twee kweekbakken gaan werken.
Ik heb nog niet helemaal bedacht wat ik daarin wil planten, maar ik dacht aan: struiktomaatje, pepertjes, mini komkommer laten klimmen, wat pluksla en kruiden of iets dergelijks
Leuk!!! En ja snijbiet is voor kinderen super mooi om te groeien maar ik denk inderdaad een beetje matig om te eten. Ik eet het graag in een gele curry of Dahl. En zo makkelijk om te groeien, echt top.
Wat leuk!
Ik heb een paar bakken en potten in de tuin en houd het komend seizoen simpel en doe gewoon wat ik al ken en blij mee was. Maar dan iets meer van alles:
Klimtomaatjes
Wortels in alle kleuren
Bieten (rood en chiogga)
Aardbeien (afgelopen voorjaar al aangeplant dus ik hoop dat ik ze goed de winter door krijg)
Sugar snaps
Boterboontjes
Broccoli
En dan wat verschillende groene bladgroentes, ik heb allerlei soorten dus ik zaai gewoon uit wat ik heb. In oktober heb ik nog veldsla uitgezaaid en daar tot vorige week nog van gegeten, een tip voor het naseizoen dus! Nu vriest het laatste restje dood.
Verder hebben we veel bessenstruiken en elk jaar plant ik er 1 of 2 bij. Ik heb ook wat zaden gewonnen bij vrienden of in gewoon openbaar die ik ga uitzaaien. Oa van de dropplant, dat vond ik zo’n leuke plant! Mooie bloem en blad lekker als thee. En ik wil in het vroege voorjaar zadenmixen bij Cruydthoeck bestellen om nog wat meer bloemen in de tuin de krijgen, dat was wat karig afgelopen jaar.
Haha ja ik was ook eerst helemaal pro tomaat en niks anders maar eigenlijk is het net zoals met tomaat dat die andere groenten ook zo lekker zijn als je ze rijp kan plukken. Dus nu iiiieeets minder tomaten haha.
Ohh ja leuk! En dropplant is ook echt fantastisch, misschien dat die nog wel op de lijst komt. Ik was zinnia’s vergeten op de lijst te zetten, die vind ik ook zo leuk en heel makkelijk.
Kas:
Tomatentomatentomaten. En proberen om komkommer en meloenen te kweken dit jaar
Tuin eetbaar:
Aardbeien
Frambozen
Tayberries
Loganberries
Kruisbessen
Bramen
Japanse wijnbes
Kiwibes
Munt & verveine voor thee
Cucameloen
Courgette
Als ik plek heb: pompoen
Tuin pluk:
Veeeeeel dahlias
Strobloemen
Cosmea
Zonnebloemen
Leeuwenbekjes
Zinnia
Scabiosa
Daucus
Ammi
Rudbeckia
En ik vergeet vast iets ![]()
Leuk!!! Heb je al eens kiwibessen kunnen oogsten?