(Moes)tuintopic (Deel 2)

Nee, heb m pas net geplant dus ben benieuwd of er komend jaar al wat te oogsten valt

2 likes

Ah okƩ ik ben benieuwd! :smile:

Ik heb gister eindelijk m’n vogelbeschermingbestelling binnengekregen en naast regulier (ik bedoel bio premium) vogelzaad nu dus ook pinda’s en vetbollen aangeboden, en nu zitten er heel de tijd wel 15 tot 20 vogels van 7 verschillende soorten in mn kleine stadstuin :heart_eyes:

Ik heb mussen, koolmezen, pimpelmezen, vinken, Turkse tortels, een roodborstje en kauwtjes

Moet zeggen dat ik de mussen niet zo gemist heb die maken er zo’n bende van :joy:

20 likes

Wat leuk! Ik heb nu met de sneeuw ook wat opgehangen (ik had al een tijdje een schattig voederhuisje liggen, oepsie). Ik ben niet naar de winkel geweest maar heb mijn eigen ongezouten notenmix en chiazaad aan ze gedoneerd :joy: Echt leuk om te zien hoe snel die vogeltjes er dan ineens zijn :smiley: En er zaten al koolmeesjes in mijn vogelhuisje!! Dus ik hoop dat ze dat gaan onthouden als het tijd is om een nestje te bouwen :heart_eyes:

Ik heb trouwens hier vooral veel eksters, maar die kunnen niet bij dat voederhuisje gelukkig. (ik gun ze ook wat, maar ze zijn zo gulzig!). Heb ook een ekster die telkens dingen verstopt in 1 van mijn plantenbakken, dat vind ik ook zo leuk om te zien.

6 likes

Oh zo jaloers als ik dit zie/lees!
Zou heel graag het vogelvoer weer ophangen, vind dat zo gezellig in de winter (en goed voor de vogels).

Helaas trekt het hier in eerste instantie koolmezen, maar heel snel daarna komen die ratten en die vreten alles weg. Dus hier geen vogelvoer meer in de tuin.

1 like

Hier ook veel eksters! Wat voor huisje heb je waar ze niet bij kunnen?

1 like

Ik heb iets willekeurigs van de AH, maar hij hangt in een boom dus daardoor zwiept ā€˜ie teveel voor een grote vogel.

Het valt me op dat ze ook steeds alleen de nootjes eten en het chiazaad laten liggen, kieskeurig zijn ze :joy:

5 likes

Weet niet of dit het juiste topic is, maar wie heeft kippen? Hoeveel werk heb je er aan qua schoonmaken? En stinkt het als het bijv warm weer is? Ik heb een grote tuin en genoeg plek voor een ruime buitenren, ze zullen niet vrij rondlopen in de tuin.
Ik heb 2 mensen met kippen in mijn omgeving en de ene zegt dat ze er dagelijks schoonmaakwerk aan heeft en de ander zegt dat ze het hok 2x per jaar oid schoonmaakt. Ik word er niet veel wijzer van

Ik heb een kleine tuin en 4 kleine/krielkippen. Het hok maak ik 1x per week schoon en tussendoor schep ik er wat poepjes uit. Het overdekte stuk ren ongeveer 1x per 1 of 2 maanden. Het niet overdekte gedeelte nooit, daar gooi ik alleen af en toe wat extra aarde of bladeren op. Ze mogen soms los in de tuin, en dan zet ik daarna even de tuinslang op de tegels (of nu laat ik het gewoon wegregenen, want we zitten toch niet buiten).

Kippen zijn echt megagezellig, kan het niet genoeg aanbevelen :heart_eyes:

3 likes

Mijn vriend is chef kippen, hij doet het stuk onder de stok elke twee weken en het hele hok elke twee maanden. Dat eerste is een kwartiertje werk, tweede een uur-anderhalf. Verder dagelijks even langs en water in de gaten houden.

1 like

Ahhh wat leuk dat het een aanrader is :smile: het lijkt mij ook echt heel leuk! Vind het alleen wel spannend dat er af en toe een steenmarter op bezoek komt :grimacing:

Wat doe je qua schoonmaak in het overdekte stuk ren? Even leegscheppen en ook nieuwe bodembedekking?

1 like

Oh zo’n steenmarter zou ik ook eng vinden :grimacing:

Ja daar ververs ik de bodembedekking! Ik kijk wel een beetje wat er nodig is. Soms hebben ze een deel vrij schoon gelaten, en dan doe ik dat een keertje niet.

2 likes

Kippen lijken mij ook heel leuk, maar ik ben bang voor ratten die afkomen op het eten en dan de kippen verscheuren, maar misschien gebeurd dat helemaal niet?

Wat voor bodembedekking heb je daar?

2 likes

Fijne houtsnippers (echt snippers, niet van dat zaagsel). In het hok zelf gebruiken we hennepvezel.

@Venkel we hebben wel af en toe ratten in de omgeving (ook al voordat we kippen hadden), maar er is nooit iets gebeurd, en volgens mij komen ze niet bij de kippen in de buurt. Ik denk ook niet dat Truus dat zou accepteren :joy:

2 likes

Ik heb echt prachtige zaailingen van m’n gezaaide paprika, pepers en aubergine. De vensterbank met verwarming eronder die ik normaal hiervoor gebruikte is weg door een verbouwing dus ik had mijzelf getrakteerd op een warmte bak met lampen van plukkers. Nou dat werkt echt fantastisch (wel echt duur, ik moet denk ik 60 jaar kweken om het eruit te halen haha maar ik doe het voor de leuk, niet de ā€˜winst’).

Ik wil ergens deze weken weekend Bosui gaan voorzaaien en direct in de grond peultjes en sugersnaps. En ik heb mulch gekocht van olifnatengras voor oa op de groende asperges. Ik ben heel benieuwd daarnaar.

3 likes

Heb echt zin in de lente en plantjes die weer gaan bloeien!
Daarover gesproken, ik moet echt mijn sering snoeien. Mijn sering is geen struik maar echt een BOOM van meters hoog. Vorig jaar niet gesnoeid en hij groeit als kool dus ik moet 'm wel eigenlijk echt snoeien dit jaar, maar vind het ook spannend. Hij zit ook al vol met knoppen… kan het dan kwaad om te snoeien? Wat denken jullie? Het internet zegt dat oude bomen ergens in november - maart gesnoeid moeten worden, dus heb niet lang meer…

3 likes

Hebben jullie gisteren op insta gezien dat er tussen de groene muts en angelo dorny gedoe was? Zij beschuldigd hem van het kopieren van May en June. Ik vind zelf de borderpakketten en verpakking er ook wel flink op lijken, maar had zo’n openlijke Welles Nietes niet verwacht

2 likes

Op basis van alleen die dozen vind ik het echt wat overdreven? Zijn wel meer bedrijven die zoiets doen en ik vind het ook zeker niet letterlijk gekopieerd. Geen idee hoe het met die andere beschuldigingen zit…

4 likes

Ik volg Merel graag en vind het goed dat ze zich uitspreekt, maar in hoeverre is inderdaad kopieren? Zoals Angelo zegt, ze zitten allemaal in dezelfde sector. Je kan onmogelijk gelijkenissen voorkomen? Het is ook niet alsof May and June de uitvinders van die pakketten zijn? Alsof je dan nooit zo’n doos zou mogen inkopen omdat iemand anders daar al in verzendt?

Ze beschuldigde overigens laatst ook Baktotaal oid ook van het jatten van hun content.

3 likes