(Moes)tuintopic

3x raden wat ik net op het balkon vond :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face:

Die 4 soorten tulpen die ik in potten had waren allemaal al voordat ze uitkwamen dood of dood aan het gaan, waarschijnlijk heb ik ze over de winter te weinig water gegeven. En nu zaten de laatste paar helemaal onder luizen :cry:

1 like

Dat is zooo zuur.

Weet je ook waar het van komt?

2 likes

Ik zoek een vaste klimmer die vrij rap groeit voor in onze pergola. De kamperfoelie die we vorig jaar gepland hebben heeft het helaas niet overleefd door een constructiefoutje. Bloeiend, maar hoeft niet wintergroen te zijn. Iemand tips?

Passiflora? Is mijn favoriet

2 likes

@anon50301661 @Crusti_Croc ik ben vorig jaar het hele seizoen bezig geweest met doodmaken en wegknippen en sprayen en lieveheersbeestjeslarven uitzetten… Heb er zoveel last van gehad dat ik vanalles heb kunnen proberen :thumbsup:

Het hielp wel, maar altijd tijdelijk, ze kwamen steeds terug, ook als ik bleef doorsprayen nadat ik op het oog niks meer zag.
Daarom ben ik ook zo chagrijnig dat ze wéér had!

Ik heb nu de bollen waar ze op zaten helemaal weggedaan en ik ga het maar weer in de gaten houden.

Ik had dat middel wat je post nog niet gevonden maar ik sla het op voor als ze weer zie @Crusti_Croc !

@Lulu_danger ik heb geen idee, ik denk door de wind meegekomen en dat ze steeds nog ergens wat eitjes hebben die overleven?

Kan een merel m’n hele tuin worm vrij maken?

Vorig jaar heb ik 1 kg wormen gekocht en uitgezet in onze tuin. We wonen in een nieuwbouwwijk waardoor er bijna geen bodemleven was en het water erg slecht weg liep.
3 weken terug zag ik bij het planten van aarbeien dat we heel veel wormen hadden. :raised_hands:t2: Ze deden het dus nog steeds goed.
In onze voortuin en bij de buren zaten bijna geen wormen dus ze zijn ook echt ‘bij ons gebleven’.

Alleen nu hebben we een merel in de tuin die zo’n 20 keer per dag langs komt en ontzettend veel wormen eet. Die heeft nu gewoon een paradijs gevonden in vergelijking met andere tuinen.

Ik vind het totaal niet erg, ben juist blij dat ik hierdoor de natuur kan helpen. Maar ik vraag me wel af of ik binnenkort nieuwe wormen moet uitzetten omdat die van ons allemaal zijn opgevreten. :joy:

6 likes

Haha dit is misschien een hele domme vraag maar hoe weet je dat het iedere keer dezelfde merel is?

1 like

Geen idee, daar ga ik vanuit. Het is een vrouwtje en ze landt altijd op dezelfde plek voordat ze de tuin door hupst.
Inmiddels heb ik ook een schaal gekocht waar water in kan zodat ze kan badderen. :smiling_face_with_three_hearts:

Ik heb nog bevalverlof en zit uren op een stoel met een baby die ligt te slapen. Dus ik vind het dan zooo leuk dat al die vogeltjes enzo het leuk hebben in onze tuin zodat ik wat te kijken heb.

12 likes

Wij hebben ook een merelpaartje dat op gezette tijden de wormen uit de grond komt trekken. Ik hoor ze ook altijd omdat het vrouwtje echt een typische roep doet zodra ze is geland.

Als het zo doorgaat moet ik ook wat uit gaan zetten haha

1 like

Weet iemand wat voor planten dit zijn? Heb app geprobeerd, maar werd er niet wijzer van

4 likes

De roze/paarse idd. Heel apart dat de app ze niet kende :thinking:

3 likes

Weet iemand wat dat witte is? Het lijken geen beestjes te zijn maar soort schimmel?

Misschien meeldauw?

2 likes

Ik kan hier echt naar blijven kijken :heart_eyes:

27 likes

Denk ik ook ja

1 like

Prachtig! Ruiken ze ook lekker?

Ik ben er nog even voor gaan staan maar ik ruik het niet! De hommels wel want die vliegen echt af en aan

1 like

Ik luisterde net julius voorraadkast en die zei in de aflevering over sambal dat dit helpt tegen luizen. Geen idee hoe en wat, maar misschien werkt het wel!

2 likes

Lief! Gaat de merel al badderen? Wij hebben ook een mereltje die 10x ofzo de tuin in komt om wormen te eten. Helaas denkt de hond als ie buiten is er anders over en jaagt ‘m uit de tuin :frowning:

1 like

Nee, helaas. :frowning: Onze tuin wordt alleen nog gebruikt als wegrestaurant.

1 like