Ik heb een soortgelijke vraag. Ik zoek een soort boompje (of iets anders) dat snel groeit. Van de week begon de buurman ineens door de schutting tegen me te praten omdat ie zag dat ik in m’n zwembadje zat. Daar zit ik dus niet op te wachten. Ik zoek dus iets wat ik voor de schutting kan planten, wat sowieso ooghoogte bedekt en snel groeit😅
Zeker! Die gaan er komen in de vakken die op tijd leeg zijn. De meeste moet je al vrij vroeg planten naar mijn gevoel (medio nu zegmaar).
Bamboe
(Wel een niet-woekerende soort anders word je gek)
Dit is wel een goede! Of zet ze gewoon in potten, thanks
Ik had een zaadzakje van Pollinators gehaald, er staan echt iets van 20 soorten bij de inhoud op de achterkant, en ik heb:
heel veel korenbloem!

Ik heb het dus in een pot gezaaid en best veel zaadjes erin gedaan, dus ik denk dat deze het eerst uitkwam en de rest verdrukt heeft?
Alsnog leuk hoor, maar er zijn nog een paar andere plantjes aan het groeien, dus hopelijk komen er nog 1 of 2 andere soorten bloemen uit!
@anon50301661, jij hebt ook alleen een balkon toch (en misschien anderen die dit gezaaid hebben), is het bij jullie gevarieerder uitgekomen?
Wat grappig om de uitkomst bij anderen te zien! In mijn bak wisselt het af, het begon met veel herik (denk ik?) maar daarna kwamen de korenbloemen en bolderik op
Had geen geelblauwe bak verwacht maar vind het heel gezellig
Dit is echt fantastisch, wat leuk zeg. Ik heb ook weinig ruimte dus dit lijkt me eigenlijk superchill om te proberen. Wat heb je allemaal gezaaid? Ik zie goudsbloem en korenbloem in elk geval of vergis ik me?
Heb je verder nog tips? Heb je de flessen opengemaakt aan de onderkant? Of hoe heb je de plantjes eruit gehaald later? En hoe zorgde je dat het niet te nat werd? En waar moet ik nog meer op letten?
Lees heel wisselende gidsen op internet heb je een specifieke leestip?
Wat leuk al die vragen!! Zou het heel erg gezellig vinden om volgend jaar ervaringen uit te wisselen
Ik heb gezaaid: afrikaantjes, gevlekt bosliefje, kamille, bolderik, zinnia, viooltjes, zonnehoed, goudsbloem, korenbloem, ridderspoor, klaproos, salie, dropplant, bijenbrood, juffertje-in-het-groen, cosmea en zonnehoed. Je kunt het beste planten kiezen die kou goed kunnen verdragen, maar als de temperaturen zacht zijn en je wat later begint kun je ook met andere planten experimenteren.
De flessen heb ik ongeveer in het midden gesneden, dichtgeplakt en daar later weer geopend. Het is inderdaad belangrijk om onderin de fles gaatjes te maken om te voorkomen dat de grond te vochtig blijft.
Een aandachtspunt is de plaatsing van de flessen. Online las ik er wisselende berichten over, maar voor mij werkt het beter als de flessen in de zon staan. Het is dan wel belangrijk dat de grond niet uitdroogt dus dat moet je af en toe checken. Als je de dop eraf laat regent er als het goed is voldoende water binnen.
Het is verstandig om niet te veel zaadjes in een fles te zaaien, de planten gaan elkaar dan verdringen en verstikken. Zo kun je ze bij het verpotten ook makkelijker van elkaar scheiden.
Een ander aandachtspunt waar ik tegenaan liep is dat de zaailingen soms nogal slap waren nadat ze uit de fles kwamen. Ze leunden te veel op de zijkanten van de fles en omdat er vrijwel geen wind in de fles waait bouwen ze geen spierkracht op. Na het verpotten is het daarom belangrijk dat je ze voldoende ondersteuning geeft. Een paar cocktailprikkers volstaan meestal wel.
Dit is een hele handige video, al woont deze vrouw wel in een ander klimaat dan wij:
Zij gebruikt geloof ik vermiculiet om de groei van algen/mossen tegen te gaan en de grond vochtig te houden, maar dat heb ik weggelaten
Oooh dankjewel!! Echt tof, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ben er helemaal enthousiast over nu, laat januari maar komen hahaha
Maar eerst nog even bedenken waar ik van die grote flessen vandaan ga halen, ik drink nooit meer melk lol misschien een oproepje op fb hahahaaa
Oh zowel m’n tuinier- als recycle-hart wordt hier blij van
Wat interessant! Ik ga het eens testen deze winter/voorjaar, voorzaaien in vensterbank+koude kas en in die flessen.
Mn pluktuin is nu behoorlijk op stoom heel veel bloeit ook nog niet(juffertje in t groen, cosmea, amaranthus, veel zonnebloemen, craspedia, rudbeckia, strobloemen, violier, veel scabiosa moet allemaal nog gaan bloeien) maar ik kon er toch al wel een emmer bloemen + nog een hand vol uithalen (en dat was de 2e keer plukken die week)
Wauw wat tof! Had geen idee dat ze zo goed groeien in een kas in NL. Hoe smaakt de meloen?
Leuk zeg! Ik wil van m’n moestuin ook een deel pluktuin gaan maken (ik heb maar 25m2).
Ja, wist ik eerst ook niet. Wist überhaupt niet hoe meloenen groeien. Het bizarre vind ik nog wel dat ik deze meloenen plant/struik 0 water geef. Enkel in het begin toen hij jong was. Maar hij haalt nu dus alles uit de grond.
Volgend jaar is het plan om ook watermeloen te gaan doen en oogmeloen wil ik toch ook wel.
Hij was erg lekker! Wel warm omdat hij uit de kas komt, de andere helft ligt nu in de koelkast om vanavond lekker koud te eten!
Wow, zo mooi!
Wat zijn die blauwpaarse lange stelen zeg maar?
Mijn voortuin was helemaal betegeld toen ik hier kwam wonen. Ivm de kosten en een gebrek aan groene vingers haal ik ieder jaar een stukje met wat tegels eruit waar ik dan iets plant. De border die ik volgend voorjaar ga aanleggen wil ik vol zetten met bloemen, o.a. dahlia’s en deze blauwe vind ik ook prachtig, dus die ga ik dan opschrijven voor volgend jaar.
Thanks! Het is Ridderspoor
Dank je! Heb het genoteerd
Daar kun je al enorm veel in kwijt! Ik heb 90 m2 met 75% bloemen gok ik, en ik merk dat ik nu echt te veel pluk om zelf in huis te zetten.