(Moes)tuintopic

Ik heb een klein kauwtje in mijn tuin die niet lijkt te vliegen, hier vraag ik er meer over maar ik kan niet dubbelposten helaas! Misschien weten jullie wat te doen :slight_smile: (Als ik Google lijkt het er op dat het wel goed komt en dat mijn gevoel klopt en 'ie gewoon nog aan het stuntelen is!)

Als je echt denkt dat hij gewond is of echt uit het nest gevallen is etc dan mag je hier als het goed is de dierenambulance voor bellen. Als je hem kan vangen probeer hem op een donkere en warme plek te houden.
Als je denkt dat hij gewoon nog moet oefenen is het niet nodig om te bellen. Ziet hij er verder gewoon ontwikkeld uit?

2 likes

Ja hij ziet er verder gezond uit! Mooi verenpak ook, gewoon glad ook zeg maar. Als ik in de buurt kom dan huppelt 'ie heel snel weg. Zoals ik het lees moet ik er vooral op letten dat zijn ouders 'm nog bijvoeren (ik zag daarvoor ook 2 andere kauwen schreeuwen op de poort dus wellicht zijn ze dat). Ik ga 'm gewoon in de gaten houden vandaag :slight_smile:

1 like

Heb even gevraagd aan mn vriend die bij de dierenambulance heeft gewerkt.

Je kan ze altijd even bellen voor advies (dat raadde hij sowieso aan ipv op een forum vragen). Maar niet iedere dierenambulance heeft een vogelopvang dus het is geen gegeven dat ze je kunnen helpen, helaas.

Het goede nieuws (hij werkte bij 1 met vogelopvang) is dat hij zegt dat het hoogstwaarschijnlijk een jonkie is die leert vliegen.

3 likes

Ja mijn gevoel zegt dat het een jonkie is die leert vliegen, dus daarom vond ik meteen bellen wel heftig. Maar ik zag 'm ook niet meer toen ik nog eens ging kijken, dus ik weet ook niet meer zeker of 'ie er nu nog zit. Ik ga het in de gaten houden vandaag! Hij ziet er in ieder geval gezond uit. Mocht ik 'm weer zien vandaag dan bel ik even :slight_smile:
Dankjewel voor het vragen :smiley:

5 likes

Niets doen inderdaad, beter met rust laten zodat je de ouders niet afschrikt. Veel jonge vogels leven nadat ze het nest verlaten nog een tijdje op de grond en worden dan nog verzorgd door de ouders, ze leren dan vliegen en zelf eten vinden. Is gewoon een normale fase in het opgroeien dus. Bij merels en koolmeesjes zie je dit bijvoorbeeld ook, die heb ik zelf wel eens in een hoekje van de tuin onder hagen en struiken zitten.

Ze zijn die periode heel kwetsbaar voor katten, dus je kan eventueel eigenaars van katten die in jouw tuin komen vragen om de kat een weekje binnen te houden. Op z’n minst ‘s nachts maar liefst gewoon compleet. Bijvoeren is niet nodig, maar mag altijd. Kauwtjes houden wel van meelwormen.

(Ik werk als vrijwilliger voor de vogelbescherming.)

7 likes

Ah top, goed om te weten! Ik dacht idd om ‘m gewoon te laten dus dan doe ik dat :slight_smile: Dankjewel!

1 like

1 maand en wat warm weer en regen later :scream::

Onze tuin is op het noord-oosten, en je ziet wel waar het meer schaduwrijk is haha. Het zonnige stuk is echt ontploft, de schaduwstukken zien er ook wel beter uit en er is veel gegroeid, maar daar is het nog wel zoeken naar wat werkt.

36 likes

Wat heerlijk! En dat kronkelende paadje, dat is echt mijn droom haha :heart_eyes: En een boog (hoe heet zoiets ook alweer lol) met rozen :heart_eyes:

2 likes

Ja zo mooi dat paadje!

2 likes

Een… rozenboog? :joy: Lol zo noem ik het in elk geval, maar misschien is het niet de officiële naam.

Ik vind het echt zooooo leuk om te zien wat er allemaal kan in een stadstuintje van 40m2 op het noordoosten :heart_eyes: en ook echt heel heel heel leuk om het verschil te zien tussen levenloze zandvlakte vorig jaar en dit!

5 likes

Na 8 weken is er nog geen teken van leven bij mijn dahlia’s. Hoe is dit bij jullie?

Ik las net dat ze zo rond de 18 dagen al boven komen? In dat geval vrees ik dat de slakken veel dure maaltijden hebben gehad :sob:

Mijne bloeien haast allemaal, maar ik had ze echt heel vroeg voorgetrokken al

2 likes

Geen enkele dahlia met een scheut? Ik zou er eens een uitgraven en kijken of er ergens een oog zit.

3 likes

Hier na 3/4 weken ook niks maar volgens mij zijn die van mij dood. Eéntje was zacht en verrot, de anderen niet maar doen echt niksssss.

Hoe bewaren jullie je dahliaknollen? Ik heb ze losjes in papier gewikkeld in een kartonnen doos in de schuur gelegd. Misschien toch te vochtig bewaard?

2 likes

Neeee maar 1 van de 10 voorgetrokken knollen is opgekomen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

3 likes

Een pergola bedoel je denk ik haha?

1 like

Wat ik doe: zodra je ze uit de grond haalt goed laten drogen, daarna schoon borstelen en een beetje bijknippen. (Ik knip die lange slierten van de knollen en erg beschadigde delen van de knol af ) Ik bewaar ze in houtvezel (van dat spul dat je in een cavia of konijnenhok doet) in een kartonnen verhuisdoos waar ik gaten in prik. Die dozen bewaar ik in de schuur. Gaat goed tot zover

2 likes

Het groeit zo goed in de kantoortuin! We hebben munt, sla, pompoen en tomaat plantjes. Helaas mogen we van de verhuurder niets in de grond doen, dus in potten it is.

9 likes

Ik heb maar één dahlia (café au lait) en vorig jaar heb ik de knol vermeerderd omdat ik wilde testen of dat zou werken. Uiteindelijk kwam ik ruimte tekort dus ik heb de grote originele knol en één kleine knol geplant. Die grote deed lang niks en bij het opgraven zag ik dat hij helemaal verrot was. De kleine knol doet het wel goed en is gek genoeg veel groter dan de originele plant ooit is geweest :sweat_smile:

4 likes