(Moes)tuintopic

Ja! Ben er echt blij :smile: we mochten uit 5 tuinen kiezen en dit was de mooiste! Krijgt ook lekker veel zon en er zijn al paadjes en een schuurtje

3 likes

Wanneer gaan jullie beginnen met planten /zaaien?

Eerst maar eens uitvogelen hoe die shit werkt :sweat_smile:

1 like

Hahaha ja goed inlezen! Ik ken nog een goed boek, hmm moet ik even opzoeken

1 like

Omg door jouw post ben ik eens gaan kijken hoeveel het kost waar ik over een paar maanden (hopelijk) ga wonen:

image
Dit is de droom

1 like

Wooolw nice! Wat een prijzen :smile:

Ik zat er wel over te denken om misschien ergens een kip te redden :sweat_smile:

1 like

https://www.bol.com/nl/p/de-makkelijke-moestuin/9200000038361501/?Referrer=ADVNLGOO002008P-G-46925282366-S-293946777986-9200000038361501&gclid=EAIaIQobChMIo86_5ML63wIVBM-yCh3ffAw_EAQYAiABEgKUW_D_BwE

Dit boek heb ik een keer geleend bij de bieb. Heel duidelijk beschreven en met een handige overzicht. Dus moet deze ook gewoon weer gaan halen.

Haha die knul op de cover ook echt met zn gitaar :joy:

Hij zingt liedjes voor z’n blommen

1 like

Ik zit er al een tijdje over na te denken om zelf wat groente en fruit te gaan verbouwen en gisteravond ben ik begonnen in het boek ‘De moestuin’ van Floor Korte. Leuk om te lezen hoe je zou kunnen starten en waar je aan moet denken.

Ik woon in een buitengebied. Mijn tuin is momenteel een oerwoud en overwoekerd door onkruid. Daarnaast lopen er megagelukkig muizen, slakken, maar ook vogels, mollen en konijnen (en waarschijnlijk nog veel meer ongedierte dat ik niet eens zie). En tot slot loopt er ook een hond rond die prima in het zand van de tuin zijn botten begraaft. Ik wil best aan 1 kant de plantjes en het onkruid weghalen, maar ik betwijfel of dat gaat lukken. Plus dat wij over een jaar (of 2) weer eillen verhuizen… is het dan de moeite wel waard?

Ik neig er nu naar om een soort bak(?) te bouwen waar ik mijn moestuin in kan plaatsen. Iemand daar ervaringen mee. Of werkt het toch het beste als je het in de grond doet?

Helemaal afhankelijk van wat je er in stopt en wat voor bak je bakt.
Ik heb zo’n 4 jaar in potten en bakken gekweekt en het gaat prima. Let wel op dat je voldoende bijmest en uiteindelijk kan het zijn dat je iets minder oogst hebt dan in volle grond.

Tomaten, paprika’s en courgetten doen het prima in wat grotere potten.

Maar je hebt bijvoorbeeld ook zo’n vierkante meter moestuinbak, dat werkt ook prima!

Weten jullie al wat/wanneer je gaat zaaien? Ik twijfel nog over wat ik zal doen. Ik vond de tomaten afgelopen jaar heel erg leuk maar heb weinig ruimte en wil mss iets anders proberen. Misschien weer eens chili pepers, en eens courgette proberen? Heeft iemand daar ervaring mee in pot?

Chilli pepers kan je al beginnen met binnen. Ze moeten vooral zonnig en uit de wind staan buiten.

Die van ons kreeg helaas luizen :frowning: maar toch groeien er nog pepers haha.

Maar je kan courgette beginnen in pot of kweekkastje. En daarna alsnog in een plantenbak buiten.

2 likes

Mijn vorige chilipepers heb ik ook binnen voor een zonnig raam gedaan ja! Toen had ik alleen nog geen stoute kat die denkt dat alle planten zijn snacks zijn :disappointed:

1 like

Ik heb een tijd een volkstuin gehad, en er is nog nooit bij me gejat. Tenminste, niet dat ik het gemerkt heb. Mijn ervaring was juist dat we in ieder geval onderling heel behulpzaam waren en af en toe zelfs oogst deelden/ruilden onderling, maar jatten heb ik nooit meegemaakt.
Inmiddels moestuinier ik lekker in de achtertuin, ik had geen tijd meer om zo’n lap grond bij te houden dus ik ben gestopt met de volkstuin.

Ik heb nu zo’n kweekbak gekocht bij de Action, een mooie hoge zodat de konijnen mijn oogst niet kunnen opeten. Ben benieuwd!

1 like

Wij hebben dit jaar weinig tijd voor het zaaien, dus ik denk dat we wat voorgekweekte planten kopen.

Ik heb de oude kas van mijn opa en oma gekregen :), deze kunnen we mooi in onze nieuwe achtertuin plaatsen. Het is nog even zoeken naar een goede indeling.
Maar ik denk dat de kas rechtsachterin op een verhoging komt (dan pakt de punt/het dak wat meer zon), daarvoor 2 fruitbomen en in een border daarvoor nog wat kruiden en iets van wortelen.

Onze huidige kas slaan we dan op, dan kunnen we hem volgend jaar opzetten op een volkstuin.

1 like

Wij hebben een vrij grote tuin dus er gaat een hoop inkomen, oa mais, lupine, pompoenen, sla, augurken/komkommers, radijs, kruiden, wortels, courgette, ui, knoflook

Ook hebben we van de week gecheckt wat er nog van de vorige tuinders in staat en dat zijn heel veel soorten bessen, een perenboom en 2 bedden voor aardbeien :grin:
En een hortensia -_-. Ik haat hortensias maar de vriendin met wie ik et doe is er wel blij mee ^^

3 likes

Ahh leuk!! En lupine, ga je zelf nepvlees maken?

ik wil het in vegan kaas gaan proberen te verwerken!

2 likes