(Moes)tuintopic

De indeling laat ik afhangen van de zon. Hoge planten achteraan, lage planten vooraan.

Daarnaast ook handig om te kijken wat wel bij elkaar geplant kan worden en wat niet. Op Pinterest vind je daar veel plaatjes van.

Grond haal ik meestal bij de Intratuin. Rond maart/april heb je altijd acties met potgrond. Bij voorkeur haal ik de biologische moestuingrond (ik kweekte altijd in potten), als dat niet kan dan is potgrond ook prima.

Jammer geen moestuintjes dit jaar! Gelukkig zelf al zaden gekocht.

1 like

Ik ben binnen pepers aan het opkweken en begin in april denk ik met tomaten ook binnen opkweken. Zoveel zin in!! Heb er echt heel veel plezier aan beleefd vorige zomer.

Pfoe guys, ik heb gisteren de tuin omgespit en nu heb ik ffing spierpijn joh

:sweat_smile:

Maar de vorige eigenaren hebben het heel goed achtergelaten dus er hoefde alleen maar compost ingewerkt te worden en gesnoeid te worden. Ook hebben ze een aantal dingen achtergelaten zoals een perenboom, 2 aardbeienbedden ( die pas 2 jaar erin ziiten en nog 2 jaar goed zijn) 4 grote aalbessenstruiken, 1 frambozenstruik, 1x bramen en nog een paar mystery bessen :smile:

8 likes

Veldsla en spinazie doen het hier goed, gewoon zaaien en mag op een donker stukje. Lenteui kan je afknippen en de het stukje met wortel zó in de grond zetten.
Wortel en broccoli heb ik binnen gezaaid, gewoon met potgrond in een bakje. Ook een plakje tomaat :joy: kijken wat daar uitkomt.
De makkelijke Moestuin van Jelle, dat boek /zijn site is een aanrader

1 like

Het is echt een heel duidelijk boek, met een goed zaaikalender. Ook met een overzicht wat je wel en niet naast elkaar kan planten.

1 like

Makkelijke planten: tomaten, komkommer (wel opbinden en goed water geven), paprika en kruiden. Wortelen zijn ook goed te doen.

Munt is een sterke plant, maar als je geen munttuin wil, dan zou ik hem in een pot zetten :wink:

2 likes

Vanochtend plant-aardappelen gekocht en wat aardbeienplantjes. Dan kan er alvast iets in onze lege nieuwbouw-tuin!

2 likes


Gaat goed hier, op zonnebloemen links en pompoen rechts na weet ik niet meer wat het is alleen. Volgend jaar maar opschrijven :joy:

3 likes

Weet je nog wel wat je gezaaid hebt?
Bedoel kan altijd een gokje doen of ik het herken :smile:

1 like

Ons nectarine boompje :heart_eyes:

11 likes

Niet helemaal, denk ui, komkommer en tomaat. Moet eigenlijk weer even kijken bij de Lidl wat ik had :joy:

Ui - die dunne sprietjes aan de rechterkant
Tomaat - linkerkant - hebben nu 2 lange smalle blaadjes
Komkommer - dikke bladen in het midden

Maar het doet het wel allemaal goed bij jou! Je kunt ze al bijna gaan verpotten.

2 likes

Dank je! Denk voordeel van de kas en in de zon staan. Heb ook nog een schaal staan met groentes en bakjes waar bloemen uit moeten komen. Die lijken alleen niet goed te gaan.
Heb jij al wat staan?

Groeien ze niet zo snel in die andere bak of zien ze er gewoon zielig uit?

Ik heb dit jaar helemaal niets staan, beetje onwennig na jaren in januari al bakken vol te hebben.
Nu we een nieuw huis hebben, gaat de prioriteit even naar de inrichting en het aanleggen van een nieuwe tuin. Zaaien ga ik denk ik dat jaar ook niet doen, als het straks warm genoeg is haal ik een paar plantjes (denk tomaat en paprika) bij de intratuin.

1 like

Mijn chilipepertjes komen ineens heel hard op!! Binnenkort verpotten, ik denk over een week of twee. Dan ga ik ook mijn cherrytomaten en gewone tomaten opkweken, en plant ik mijn kruiden. Hihihihihi zin in.

1 like

Ohh nu ik jullie zo zie ga ik ook snel zaaien!! Hebben jullie nog tips voor schaduwgroentes?

2 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar! Ik heb namelijk een tweede balkon waar echt nooit zon komt, maar ik zou het wel leuk en mooi vinden om daar iets te planten. Misschien een soort kruiden ofzo?

Moeten we nu alweer zaaien voor groentes?! Ik wil ook weer, heb nog wel wat kweekbakjes staan!

Jammer maar plaatjes zijn ook fijn. Dan weet je dat het iig groot genoeg is.
Nee raar genoeg komt dat nog niet op, verschillende zaden en potten.