(Moes)tuintopic

Tomaten water geven blijkt lastig te zijn :sweat_smile:

Hier in één oogst zowel (als ik goed gegoogeld heb):
-neusrot - te weinig water
-gespleten tomaat - te veel water (ineens)

Ik vind ze helaas niet zo heel lekker, gewoon prima wel, maar niet echt lekkerder dan de gewone tomaten van de supermarkt.

1 like

Voor onze tuin ben ik op zoek naar dit soort plantenpotten voor aan de muur, iemand een idee?

Edit: ik ken de site muc.hoscolorors al

Voor mensen die ook fan zijn van bv Fairyland Cottage: deze vrouw met haar supertoffe balkonmoestuin is verhuisd naar het platteland met haar gezin. Hopelijk post ze binnenkort ook meer (moestuin)video’s!

3 likes

Ik ben helemaal fan van deze man. Heerlijke video’s

5 likes

Handig dit! Scrollde er net snel doorheen en hoorde alleen maar “PAK GEWOON JE ZAAD”. hahaha

1 like

Hahaha ja ik ga zo hardlopen en random stokrozen oogsten :roll_eyes: moest van Jurgen!

1 like

Komkommer en cherrytomaat. Niet zo “mooi” als andere jaren, waarschijnlijk door het rare weer? Staan niet in een kas.

Reuzencourgette van mijn ouders, cherrytomaat for scale

Ik krijg mijn vleestomaten niet rood helaas, te weinig zon? Ze worden wel steeds groter :joy:

4 likes

Ik heb sinds kort een geveltuin en zou graag een paar vaste planten planten die er het hele jaar door een beetje leuk uitzien. Zit nu aan begonia te denken, maar hebben jullie nog tips? Ik heb al wat rond gekeken maar weet niet zo goed waar te beginnen. Een beetje weelderig en niet te plat lijkt me leuk.

1 like

Misschien een groenblijvende clematis? Of kamperfoelie?

1 like

Oh die zijn superleuk allebei, dankjewel!

Dit jaar de achtertuin vernieuwd & nu eindelijk tijd voor plantjes!! Inmiddels staan er: 2x clematis (paars), winterheide, viburnum wit, maagdenpalm en heb roze/paarse sieruien gepland.
Nu wil ik nog graag als grote plant/boom een Japanse Sierkers en een appelboompje. Iemand toevallig nog tips waar ik op moet letten bij een appelboom?

1 like

Van @moestuin.advies op Instagram (Ruud van Merel, @groenemuts) leerde ik dat fruitbomen vrijwel allemaal ge-ent worden, en dat je dus de stam kiest die bij je grondsoort hoort, en daarop ent de soort die je lekker vindt. En bij appelboompjes te kiezen voor minder vaak gebruikte soorten, zodat als er ziektes rondgaan, dat jouw boompje minder bevattelijk ervoor is. Hij raadt ook altijd https://www.natuurlijkebomen.nl aan. Je kunt daar ook goed mee overleggen. In de herfst schijnt hij ook wel eens ‘proefdagen’ te organiseren, dan kun je het fruit proeven dat de bomen geven.

5 likes

Het spreekwoord is niet voor niets ‘zo rot als een mispel’ :wink:

Nog nooit van gehoord :smile:

1 like

Dat gaat vooral om de looks, als ze rijp zijn zien ze er niet mooi meer uit. Ik vind het zelf niks maar ken wel wat mensen die mispels erg lekker vinden! Er is dus nog hoop :wink:

@itakepictures

Deze uitleg vond ik:

Mispels zijn te plukken in oktober of november na een nachtvorst. Vervolgens moeten ze twee of drie weken gisten of rotten en dan zijn deze lekker en eetbaar met veel suiker, tannine en zuren. Van de vruchten werd vroeger stroop gekookt tegen darmontstekingen en diarree. De thee van de bladeren zou helpen bij keelontsteking en mondzweren. De mispel bevat veel vitamine en is goed voor de spijsvertering en de maag. De mispels worden gebruikt in desserts en zogeheten Medlar cheese (soort lemon curd). Ook kan van de mispels een heerlijke jam worden gemaakt. Grappig is de uitdrukking: “Zo rot als een mispel”. Na dit verhaal is het duidelijk dat alleen rotte mispels gegeten worden!

2 likes

Ik was zo blij om een groter balkon te hebben en wat meer te kunnen tuinieren, maar ik heb zoveel frustratie van ongedierte gehad…
Ik ben de hele lente en zomer niet bladluisvrij geweest, zowel bruine als later ook gele. Elke keer als ik stop met bestrijden omdat het weg lijkt zijn ze even later weer exponentieel terug aan het komen. Ik heb een tijd rouwvlieg gehad (gelukkig wel weg kunnen krijgen). En nu weer witte vlieg op mijn tomatenplanten :cry:

Als ik een grote tuin had gehad was het op z’n beloop laten misschien oké geweest, maar als ik dat op deze paar m2 doe dan zitten binnen de kortste keren àlle planten onder de bladluis, of ik word omringd door vliegen als ik even buiten zit.

Ik heb echt ook wel plezier gehad van de planten en bloemen, maar keer op keer is de lol me weer vergaan door al die kutbeesten.
Ik ben zowat blij dat het herfst wordt zodat alles dood gaat gaan?! :pensive:

Ik heb het zelfde probleem, heb er dit jaar ook minder van genoten omdat overal luizen of kutbeesten op zaten. Denk echt dat het door de slechte zomer komt, bij mij op mijn balkon veel wind nu daardoor en denk dat ze daardoor in grote getallen zijn. Echt balen.
Ook mijn blauwe regen is niet eens uitgekomen dit jaar :sweat_smile:

Hopelijk volgend jaar een beter jaar!

Oh ik had er niet aan gedacht dat het zou kunnen komen door de slechte zomer… Ik had alleen wel gevonden dat die witte vlieg nu inderdaad een plaag is.
Ik hoop het maar dan, en inderdaad hopen op minder last volgend jaar :frowning_face:

Ben nu ook wel benieuwd hoe jij blauwe regen op je balkon hebt, om de reling?

Ja ik nam aan door dit weer dat het kwam, vorige 2 jaren heb ik hier niet zoveel last van gehad!

Mijn blauwe regen zit om de reling inderdaad. Hij groeit alleen al 4 jaar niet groter meer :sweat_smile: mochten mensen daar tips voor hebben?
Ik wilde een blauwe regen altijd als ik een volwassen huis had en op gegeven moment dacht ik ach ja waarom niet. Hij staat enkel in een pot, dat is iets minder. Ik hoop dat hij gewoon lekker door groeit en dat ik hem ooit in een tuin kan gaan zetten :wink:

1 like