(Moes)tuintopic

Ja he! Ik krijg ook een klein beetje stress van de mensen om me heen. Het zijn voornamelijk bejaarden die schijnbaar meerdere keren per dag komen om een beetje aan te rommelen. Zo veel tijd hebben wij helaas niet. Achja, zal vast wel goed komen. Heb jij een kas? We willen die nog graag een aanschaffen. Voor een paar honderd euro heb je er al een bij de Praxis, maar weet niet of dat iets is…

Ja haha op mijn complex ook veel bejaarden en gepensioneerden en die zijn er echt heel vaak. Ik heb geen kas, mag het ook niet vanwege het regelement volgens mij (iets met een max aantal kassen en alleen bepaalde tuinen waar het mag oid) . Ik overwoog een kleine kas in mijn tuin bij huis voor voorzaaien, maar hebt dit jaar ondervonden dat met veel soorten ter plekke zaaien eigenlijk veel gedoe bespaarde en net zo goed of beter werkte. Nu zou ik het alleen nog voor tomaten willen.

Oh balen! Wij mogen het wel en er werd inderdaad meteen gezegd dat je het voor tomaten echt nodig hebt. Twijfel nu een beetje of we 1x investeren in een goede (met glas, maar die zijn mega duur) of kijken of dat van de Praxis wat is. Ik zat ook even te denken aan Marktplaats, maar geen idee hoe je een kas uit elkaar moet halen en moet verhuizen… Dan weet je bijna zeker dat er wel wat ruiten sneuvelen.

1 like

Tomaten gaan in de kas wel beter ja. Ik heb ze ook met veel en goede oogst in de open lucht gehad, maar dat waren in de afgelopen 2 droge zomers. Dit jaar was het mislukt met alle regen icm vergeten stokjes te plaatsen waardoor de planten waren omgevallen. Je kunt voor dit jaar ook gewoon een ‘afdakje’ maken. Een paar palen in de grond en daar bijv. doorzichtige spaanplaat of doorzichtig zeil op. Hebben veel mensen op mijn complex ook en dat werkt heel goed. Als je googled op tomaten afdakje vind je veel voorbeelden. Scheelt je weer de aanschaf van veel dure spullen in je eerste jaar.

2 likes

Ah thanks voor de tip! Misschien goed om mee te beginnen inderdaad. We zijn sowieso van plan om deze winter goed te gaan uitdenken hoe we de indeling precies willen hebben. Wel mega veel zin in. Jouw pluktuin is echt goals!

1 like

Ja superleuk! De voorpret met alle zaden uitzoeken is al leuk, en het gaat jullie sowieso lukken! En ook gewoon maar beginnen, je ontdekt vanzelf wat wel en niet werkt :slight_smile:

Mocht je deze nog niet kennen, Vreeken in Dordecht (ook online) heeft heeel veel bijzondere soorten groentezaden. Bestellen duurt alleen wel echt lang (6 weken ofzo hahaha).

1 like

Wauw :heart_eyes: hoe houdt jij in godsnaam de slakken tegen?!

Thanks voor de tip! Ik ga meteen kijken.

Bij de dahlias? Ik had ze dit jaar voorgetrokken binnen dus ze gingen al als plantjes de grond in. Ik begreep dat slakken vooral de jonge scheuten willen? En verder geen idee, er zijn er genoeg maar blijkbaar eten ze dit niet? Of ze hadden al genoeg aan al het onkruid :zipper_mouth_face:

Gisteren toen het hier geregend had kwam ik het meer dan 50 slakken tegen op het stuk voor mijn huis. Moest ze gewoon onwijken met lopen. Snap meteen waarom mijn plantjes allemaal opgegeten waren.

@itakepictures zooo mooi!! Echt goals. Zo wil ik mijn eigen tuin volgend jaar ook, met zo veel dahlia’s :heart_eyes:

Als je voor een kas gaat, dan zou ik zeker voor glas gaan.
De goedkopere van de praxis zijn grotendeels van plastic/plastic achtig materiaal en zijn erg licht. Als het in de herfst gaat stormen, is er weinig beschutting op zo’n complex en waait jouw kas zo kapot.
Dat is dan ook weer zuur van de investering.

Wij hebben onze kas via marktplaats gekocht. Het glas in van dat bubbeltjesfolie gedraaid, ging prima! Het kan op zich best wat hebben :slight_smile:
Nu is het wel weer het einde van het zomerseizoen, misschien dat er nu weer kassen online komen?

2 likes

Ahhh dankjewel voor de tip! Heb je inderdaad een goed punt. Ik ga marktplaats in de gaten houden.

1 like

Wat leuk! Ik zit sinds juli ook op een volkstuin. 200m2. Maar wel met een tuinhuis met overkapping en 2 kassen. Ben er super blij mee. Dit najaar gaan we alles van de vorige eigenaren omgooien en aan de slag het eigen te maken.

2 likes

Maar ze smaken er niet minder om, toch? Jam, worteltjes uit eigen tuin. Bij ons op de tuin zien de worteltjes er soms ook zo uit, kleigrond, dus ze gaan niet makkelijk de diepte in.

2 likes

Oke misschien ben ik gek maar ik vind dit de aller leukste wortels :heart:

1 like

Haha snap ook wel dat ze in dat aspect iets minder ideaal zijn maar ze zijn zo leuk!

1 like

Ik ga ook een pruimenboom planten dit najaar! Ik kreeg de tip dat een Reine Victoria heel lekker schijnt te zijn. En ik wil gaan voor bramen en frambozenstruiken, misschien nog blauwe bessen.

1 like

Ik heb een reine victoria pruimenboom staan in m’n moestuin, vind die soort erg lekker. Staat er nu een half jaar en had uiteraard nog geen oogst dit jaar. En verder vooral veel klein fruit wat aan struiken groeit: bramen, frambozen, kruisbessen en blauwe bessen. In onze eigen tuin staan meerdere appel en perenbomen.
We hebben sinds dit jaar ook een mispel in de tuin maar heb nog geen idee wat dat gaat opleveren qua vrucht, en of het te eten is.

1 like

Heeft jullie tuinman /architect ook aangegeven wanneer hij verwacht dat deze op voorraad komt bij zijn vaste leverancier? Want als hij goede kwaliteit heeft, waarom dan niet even wachten? Het duurt een jaar voor jullie tuin er uit zal zien zoals gepland, dan is een maand of 2 wachten toch niet zo erg?

1 like