(Moes)tuintopic

Wil je alleen groenblijvende planten in de tuin of ook met bloemen? Misschien een kleine boom of wil je geen schaduw voor je raam?

2 likes

Ah Thanks! @Random ik denk dat we idd zo’n trilplaat gaan huren, heb geen zin in verzakkingen.

@Zoeva nee mag vanalles zijn! Je ziet het niet op de foto maar aan de voorkant zit een heg van ongeveer 1,5 meter hoog en de boom van de buren hangt een stukje over in onze tuin. We hebben in onze moestuin een notenboompje die we willen overzetten (is nog heel klein) en daarnaast willen we nog iets hoogs voor de schaduw maar we weten nog niet wat.

Is er iets wat je kan doen met vijgen die onrijp zijn?90% van de vijgen in de tuin zijn nog groen en ik wil ze gewoon kunnen eten.

Ai dat wist ik niet. Het is vooral dat we dat boompje hebben en hij op de moestuin in de weg staat en dachten laten we hem in de kale voortuin zetten. Een magnolia is prachtig inderdaad, goeie optie!

Of een krentenboompje! Hele mooie bloesem in de lente, besjes waar vogels op afkomen in de zomer en prachtige herfstkleuren in het najaar :smiley:

3 likes

Zou ik nu nog dingen in de kas kunnen zaaien?
De kas in onze achtertuin is nu weer helemaal leeg, alle tomatenplanten zijn er uit.
Vind het nu zo kaal :stuck_out_tongue:

1 like

Volgens mij zijn er in een kas wel wat mogelijkheden! Ik las op mooiemoestuin weleens over een winterkas, wellicht kun je daar inspiratie opdoen?

2 likes

Ja, de dahlia’s doen het super goed. Ik heb ze toevallig wel afgelopen weekend de dahlia’s gerooid en winterklaar gemaakt om opgeslagen te worden.

Ik heb gisteren ook voorjaarsbloembollen binnen gekregen! Ga ze dit weekend planten. Ik ben zo benieuwd hoe het er van het voorjaar uit komt te zien. Dit zijn ze: narcissen, 2 verschillende soorten tulpen en anemonen.

4 likes

Hallo!! Zojuist heb ik even door het topic gescrolld en ik schaam mij bijna voor mijn vraag. :rofl: Ik las zoveel gevorderde tuinier dingen :grimacing:

Maar goed, hier komt ie. Ik heb de laatste tijd veel van die brievenbuscadeautjes gekregen met te zaaien zaadjes en te planten bolletjes. Meer specifiek zaden voor bij-vriendelijke bloemen en kruiden en bolletjes voor een klavertje 4.

Ik heb keurig gewacht tot het najaar. Naar het tuincentrum gefietst, potten en potgrond gekocht, eenmaal thuis lekker aan de slag gegaan…

Nu blijkt dat ik juist tot en met september had moeten zaaien.

Wat gebeurt er als ik ze nu toch zaai/plant?

Ik ga mijn tomatenplanten nu pas uit de kas halen. Echt zo’n vies klusje dat ik altijd uitstel.

In de winter gebruik ik de kas om de planten die 's winters ingepakt moeten worden in te zetten, hebben ze nog minder last van de kou hoop ik.

Waarom zou je het nu willen planten? Er gaat niks groeien dus dan kun je net zo goed wachten tot het voorjaar toch?

Wachten met zaaien tot april/mei (als je buiten gaat zaaien) of maart(als je binnen voorzaait). Voor buiten wacht je tot na de laatste nachtvorst. Veruit de meeste eenjarigen hebben zon en warmte nodig en dat gaan ze de komende maanden niet genoeg krijgen.

Heeft iemand hier tuintips? Of foto’s van andere soortgelijke tuinen. We hebben straks een kleine (7x5)) achtertuin en voortuin (3x5). Willen enerzijds echt ruimte voor een loungeplek, eetplek en mini buitenkeuken. Anderzijds: we willen het ook echt groen houden. Ben dus op zoek naar inspiratie.

Misschien een wand of pergola met klimplanten, zodat het wel groen oogt maar je niet te veel ruimte verliest

1 like

Wij hebben afgelopen weken de voortuin gedaan maar dat was een bestaande tuin (of Nouja grindbak van de vorige bewoner waar we weer een tuin van met planten van gemaakt hebben). Het gaat bij jou om een nieuwbouwhuis met nog aan te leggen tuin denk ik?

In ons vorige huis heb ik veel inspiratie uit het boek: “een kleine eetbare tuin” (Een kleine eetbare tuin met vaste planten, Madelon Oostwoud | 9789050116244 | Boeken | bol.com) gehaald. Daar staan ook een aantal ontwerpen in met ruimte voor terras en is niet al te moeilijk geschreven qua plantensoorten.

Vrienden van ons zijn ter inspiratie naar de tuinen van appeltern geweest maar ik heb geen idee of dat wat is hoor, ook alleen in de zomer nuttig denk ik. En verder tv programma’s zoals binnenstebuiten? Daar hebben ze vaak wel leuke tuinverbouwingen vind ik.

2 likes

En @denver thanks! Het gaat inderdaad om nieuwbouw. Er is wel al een begin van een aanleg. Grond is al afgestort en er ligt een pad met standaard tegels. Dus we kunnen in het voorjaar al direct goed aan de slag. De schutting staat ook al, daar komt een klimplantenmix tegenaan (is allemaal vanuit project). Ik ga de tips even nakijken. En mocht iemand meer hebben: graag!

Studio May & June verkoopt kant en klare tuinontwerpen met veel groen gebaseerd op de formaten van standaard NL achtertuinen, inclusief beplantingsplan. Kun je zo kant en klaar aan een tuinman doorgeven

2 likes

Oeh thanks! Ga ik even naar kijken

1 like

Er is ook een fijn Youtube kanaal, die heet Tuinmanieren en ze hebben ook een serie over tuinontwerp.

Als je een heg wilt, zou ik die pas in de winter gaan regelen, dan kan je wortelgoed kopen en dat scheelt ontzettend in de prijs. Waarschijnlijk heb je ook voldoende te doen tot de winter in en rondom het huis :smiley:

In een voortuin vind ik krentenboompjes altijd heel mooi, die zijn als struik te houden en drie seizoenen leuk. In het voorjaar mooie bloesem, in de zomer besjes en veel vogeltjes en in het najaar mooi rood blad.

4 likes

Deze winter ga ik voor het eerst winterzaaien in plastic flessen buiten. Zijn er meer mensen die dat doen? Het lijkt me wel leuk om een beetje bij te houden welke zaailingen het goed doen/met welke methode de planten het beste groeien