Ik ben bamboe aan het uitgraven. Ongeveer een kwart gedaan vandaag, 2 uur mee bezig geweest. Morgen spierpijn
Ohnee dat spul is zo verschrikkelijk! Bij ons groeide het zelfs 5 meter verderop tussen de tegels door de schuur in - stond er opeens zo’n blije scheut van 50 cm hoog naast m’n fiets 🥲 Succes!
Nou, het tuinseizoen is weer bijna begonnen
Ik heb een tuintje van ongeveer 10-15m2, met een deel in de schaduw door bebouwing. Heb nu bedacht om het kleine stukje gras wat ik had, ook te gaan beplanten. Zoiets, met groenten, bloemen , planten, siergras en fruit door elkaar. En dan een smal paadje van snippers:
Nu ben ik alleen in dubio wanneer ik dit moet aanleggen. Kan ik daar nu al mee beginnen, of is het beter om tot het voorjaar te wachten? Dus siergrassen, varens, vaste planten nu. En dan van het voorjaar bloemen etc. zaaien.
Ik zou het niet nu doen. Bij ons in de tuin is de grond of mega nat of het is heel hard door de kou en ik vraag me af of tuincentra nu alle planten die je wil hebben al verkoopt? Wij hebben laatst wel wat in de uitverkoop gekocht voor buiten maar ik twijfel eerlijk gezegd of we niet gewoon een aantal dode planten gekocht hebben, hoop dat ze goed aanslaan volgende lente.
Daarnaast lijkt het me voor jezelf ook makkelijker als je al een echte plant kan planten in plaats van een half verdord hoopje omdat je dan beter kan inschatten hoe de tuin er uiteindelijk uit komt te zien.
De kweker heeft al wel alles wat ik wilde. Staat ook op de website dat het wel kan, maar denk dat ik toch nog maar 2 maanden wacht!
Ahh oke! Ik vond het zelf erg lastig om te bepalen of de planten er goed uit komen te zien in de tuin omdat het nu een verdorde bedoeling is. Alleen daarom al zou ik wachten.
Ja dat is ook zo hoor! Ik ben gewoon super ongeduldig en dit weer (en m’n tuin nu) zat haha. Maar dan ga ik maar beginnen met een ontwerp en een plantenlijst. En gelukkig kan ik al wel langzaam beginnen met voorzaaien.
Je kunt al wel aan de slag met het aanleggen van het paadje, alle voorbereidingswerk, onnodige planten eruit halen, etc. De hele outlay doen is juist nu een heel goed moment. Overigens kun je veel vaste planten wel planten nu, maar de vraag is of je ze kunt krijgen. Maar winterharde vaste planten kunnen het prima hebben, als je ze maar plant, wanneer het niet vriest.
Heeft iemand ervaring met Bokashi (compost). Ik ben me aan het inlezen en vroeg me af hoe praktisch het eigenlijk is.
En zijn jullie al begonnen met groente zaaien? Ik ga dit weekend met pepers beginnen. Zin in 2022 moestuinseizoen.
Ik heb bokashi, maar gebruik het nog niet zo lang dat ik er heel veel over kan zeggen. Je ruikt in ieder geval niks, dus dat is positief. Maar het is bij mij nu wel gaan schimmelen, dus er is iets mis gegaan
Ik heb mezelf voorgenomen niet te veel te gaan voorzaaien dit jaar. Vorig jaar had ik veel slappe lange slungels na het voorzaaien die snel doodgingen in de tuin, en veel bloemen die ik ter plekke zaaide (lathyrus, alle zonnebloemen, korenbloemen, amaranthus etc) deden het supergoed.
Ik heb vandaag mn dahliaknollen opgeborgen voor de winter, ben zo benieuwd of dat gaat lukken.
Doe je er alles in? Incl theezakjes en zuivel?
Ik kan het via mijn gemeente best goedkoop krijgen en dan is het goedkoper dan zelf compost(grond) kopen. Maar aan de andere kant zou ik het alleen een paar maanden voor de tuin zelf nodig hebben. Twijfel twijfel.
Kan ik nu nog bloembollen planten of ben ik echt maanden te laat (ik wil krokussen en sneeuwklokjes)
Je kunt het altijd proberen, maar ik denk niet dat ze nog gaan bloeien dit jaar. Het is nu al tijd voor sneeuwklokjes en krokussen. Zeker met deze milde temperaturen.
Maar beter is wel als je de bolletjes al hebt, om ze in ieder geval in de grond te zetten. Bollen blijven niet goed uit de grond, dus wachten tot volgend najaar is te lang. Dan ben je in ieder geval op tijd voor volgend jaar!
Late tulpen kun je nog wel proberen. Ik moet zeggen dat mijn bollen voor een groot deel ook pas sinds een week of 3 in de grond zitten, eerder kwam ik er gewoon niet aan toe.
Hoe zijn jullie ervaringen met sugarsnaps? Ik heb nog nooit een moestuin gehad en wij hebben sindskort een tuin. Ik wil graag een paar padrón peperplantjes en tomaten in de kas en sugarsnaps + palmkool buiten.
Erwten en peultjes etc lukte bij mij echt altijd de afgelopen jaren. Ik heb ze direct gezaaid ipv voorzaaien.
Niet alles mag er in, uit m’n hoofd mogen gebakken dingen en botten enzo niet. Ik doe er ook theezakjes in ja! Zuivel eet ik niet.
Ik had binnen voorgezaaid in kasjes, ging mega goed. Maar na het uitplanten is alles opgevreten door de slakken Ik heb niets zien bloeien uiteindelijk.
Zo frustrerend is dat!