(Moes)tuintopic

Groeien ook goed in potten! Maar ik heb idd ook last van vogels / slakken, dus ik plant er altijd extra.

1 like

Maar is dat te voorkomen door direct buiten te laten groeien of gewoon pech?

Ik denk dat mn zaailingen dan meteen waren opgevreten! Het was een erg natte “zomer” en we hebben best een groene omgeving met veel plantsoenen, dus we hadden een mega slakkenplaag. Mn moeder (zelfde dorp) ging ze vaak vangen savonds en dan had ze een halve emmer vol. Wij vonden ze afgelopen jaar ook vaak in huis sochtends, dat was andere jaren ook niet. Dus gewoon echt pech qua tuinseizoen afgelopen jaar.

1 like

Ik vind het best makkelijke planten en ze klimmen niet hoog (het ras dat ik heb in ieder geval en volgens mij is dat wel de meest gangbare) dus een laag rek is voldoende voor ze. Vogels vinden ze ook heel interessant dus ik draai vaak wat zilverfolie om het rek.

En verder raad ik aan iedereen die nog veel kan/wil leren de site mooiemoestuin.nl aan.

3 likes

Ik had ze voorgezaaid (en voorgeweekt) en de helft kwam maar uit. Wel lekkere oogst van gehad, maar zou er dus meer planten voor de zekerheid.

@Lulu_danger ik ga binnenkort beginnen met bokashi! Hier geen ruimte om te composteren dus hoop dat dit iet of wat compenseert. Keep you posted!

1 like

Goede username voor het onderwerp! Hele fijne website, die had ik nog niet ontdekt! We doen zeker dit jaar nog rustig aan maar dit is fantastisch naslagwerk!

En ook bedankt voor het advies @itakepictures @WhereTheLightIs @Lulu_danger en @bonfire ik ga ze dan direct in de grond zetten en wat voorzaaien voor het geval dat!

2 likes

Ik heb vandaag zaden gekocht voor dit nieuwe moestuin seizoen, Ik ben er bijna klaar voor en ga over een week al wat zaden opkweken voor het raam(probeersel)

4 likes

Ik heb bij peulen en erwten een laag cacaodoppen op en rond de plek waar ik gezaaid had gestrooid. Het werd niet opgegeten, maar heb verder ook niet veel last van slakken in de tuin dus dat zal zeker ook schelen

1 like

Zitten er in de middelste al knopen? Ziet eruit als een rododendron.

Ik denk net als @TanteBetje dat het een rhododendron is.

Zijn er al mensen aan het voorzaaien? Die blog die hierboven wordt genoemd, mooie moestuin, heeft al de pepers en paprika’s voorgezaaid. Haar blog is zo leuk en informatief om te lezen trouwens. Op fb post ze vaak nog kleine updates (zo wist ik dat ze had voorgezaaid).

Ik zag dat m’n tulpen als een klein beetje boven beginnen te komen!

4 likes

@pinguin Ik denk dat die bovenste met een “make shift” touw in de vorm van een plastic zak vast zit, omdat het een hele oude heester is, die anders omvalt. Het is lelijk, maar als je 'm weghaalt, heb je kans dat’ie omvalt nu of met een storm. Het beste draai je een haakje in de schutting en spant’m op met opbinddraad.

Als je foto’s neemt van de bladeren kunnen die apps beter determineren. Dus voor de laatste even wachten tot de blaadjes komen. Zit ook al mooi in de knop, dus kans dat je mooie bloemetjes krijgt in maart. Bij beter kijken op de computer ipv telefoon, zou het wel eens een forsythia kunnen zijn. En geen onkruid… haha. Onkruid is trouwens ook maar een betrekkelijke term.

@Eendagsvlieg Ik ben nog niet aan het voorzaaien, want ik heb te weinig licht. En mid mei is nog zover weg. Ik ga de Lathyrus eind februari/begin maart zaaien en de zinnia’s en cosmea nog iets later. (klein dakterrasje in Amsterdam, geen moestuin)

Ik heb een hele lading bloemzaden binnen gekregen, en twijfel of ik ga voorzaaien of niet… lathyrus moet sowieso wel denk ik. Want vorig jaar niet gedaan en toen had ik 1 bloem…
Ik heb maar een klein kasje, en heb ook geen zin dat er teveel binnen staat. Twijfel echt nog!

1 like

Lathyrus kan vrij snel naar buiten hoor! Kan redelijk goed tegen nachtvorst. Ik heb ze maar 3/4 weken binnen staan, voornamelijk vanwege licht, want achter komt later licht. Met zo’n bak met groeikap zijn ze in het begin behoorlijk beschermd. En als ze te groot worden, kunnen ze verder goed afharden. Mijn dakterras staat noordwest, met goed zon vanaf 2 uur, en daar doet de lathyrus het prima als ik 'm voorzaai.

2 likes

In januari ben ik begonnen met buiten winterzaaien. De zaadjes zijn door de milde temperaturen veel te vroeg opgekomen dus ik denk dat ik misschien een nieuwe ronde moet doen :sweat_smile: Halverwege maart ga ik trouwens binnen beginnen

Een deel van mijn lentebollen stond ook al in november boven dus ik denk dat ik telkens te enthousiast vroeg zaai/plant

2 likes

Bij mij was Lathyrus voorzaaien echt een mislukking, ze stonden iets te warm denk ik en waren snel gegroeid, buiten gingen ze meteen dood. Direct zaaien deed het juist heel goed.

1 like

Vorig jaar kwamen mijn bollen ook al ruim voor het nieuwe jaar op en vond dat ook wat vroeg, zeker met al die sneeuw in feb dacht ik dat het alsnog mis ging. Maar alles heeft gebloeid in het voorjaar.

1 like

Ah, dat is een hele geruststelling! Heb jij ze toen wel nog beschermd tegen de vorst/sneeuw in de tussentijd? Bij mij gaan ze dan naar een warmer overdekt stuk in de tuin, maar ik weet eigenlijk niet of dat echt nodig is

2 likes

Nee eenmaal ingegraven bollen ga ik niet meer opgraven en verplaatsen. Heb er ook geen laag bladeren of zeil over gedaan oid, ging gewoon allemaal goed. En voor dit jaar word er volgens mij geen serieuze vorst of sneeuw meer voorspeld.

2 likes

Ja, dat is dat ding dat vol in beeld staat op de 3e foto. Misschien anders een duidelijke foto maken van wat je wilt weten?

Hebben jullie aan beide zijde van je tuin dezelfde schutting? Onze buren willen aan de ene zijde echt iets heel anders en dus besloten dat ze de schutting op eigen grond willen plaatsen, helemaal prima maar ik twijfel of ik niet misschien toch met hen mee wil doen waardoor wij dan aan beide zijde een andere schutting hebben en hoe storend is dat qua beleving?