Ik heb net weer een aantal dingen voorgezaaid en de moestuin leeg getrokken (stonden nog resten in van oost Indische kers). Vorig jaar had ik enorm veel last van slakken dus ik hoop dat dat meevalt dit jaar. Heb ze vorig jaar op een diervriendelijke manier willen weren, maar als het weer zo erg is dit jaar ga ik toch slakkenvallen maken denk ik.
Ik kom net via YouTube op dit kanaal en deze vrouw leeft echt m’n droom haha
https://youtube.com/channel/UCCY7ZtDa-4B1YTQIpV_bCbw
Vind haar sowieso gezellig kletsen en ik leer ook nog wat nieuwe dingen.
Ja Ini
heel gezellig en ook wel handig dat ze wat voor loopt op ons
Die vind je straks gewoon weer terug haha
Ja daar ben ik me van bewust haha🙈 Ik heb de hoop dat ik het dit jaar beter kan bijhouden dus wil ze er zo snel mogelijk uittrekken als ze opkomen
Hoe gaat het met jouw Bokashi compost? Ik heb de eerste batch met grond nu klaar en ga dit weekend de eerste potten vullen.
De tweede emmer lekte heel de tijd, ben benieuwd of die goed blijft.
Zwarte poep kan ook van een egel zijn. Katten begraven meestal hun ontlasting en laten het niet in het zicht liggen.
@Meka @Lulu_danger ook heel benieuwd naar jullie bokashi! Ik heb hier een pot staan maar moet er nog mee aan de slag haha, moet ook nog dat spul kopen dat erbij moet. Zometeen maar eens werk van maken.
Hier dit weekend 6 soorten tomaten en wat kruiden (tijm, basilicum en oregano) gezaaid. Wou eigenlijk ook nog sla en wortels zaaien (buiten al) maar dat zal voor volgende week ergens worden. De sugar snaps zijn al goed opgekomen en ook de paprika’s en pepers beginnen net op te komen
Misschien nog een leuke boekentip voor als je een kleine tuin, balkon of geen tuin hebt. Kan ook handig zijn als je geen kas hebt maar wel een huis dat warm wordt.
Heel veel handige tips en mooi vormgegeven.
Heb vandaag oude containers met bokashi en grondmix bijgevuld. De groente en fruit stukken vallen uit elkaar als je ze mixt of aanraakt en je ruikt er niks van.
De grote test voor mij is of de vossen erop afkomen, heb een rooster en baksteen op elke pot gezet, maar ze vinden vaak een manier op het op te graven.
Zal binnenkort weer een update geven
Ik wil graag een compastbak in de tuin, maar zie ze online van een paar tientjes tot honderden euro’s. Iemand hier toevallig eigen ervaring daarmee?
De border is vanaf het gras tot het einde van de tuin zo’n 5 meter diep gok ik, dus we zetten hem daar ergens achterin denk ik, staatie ook uit het zicht. Dus stank hebben we dan (denk ik?) niet zo snel last van.
Ik ga een haag planten in de voortuin en ik heb voor Japanse hulst gekozen. Iemand nog tips voor slim aanplanten? Ik heb nu planten besteld bij een kweker van 40-60cm hoog en 5 planten per meter, wat ze adviseerden.
Heeft iemand een tip waar je palletkussens voor een redelijke prijs kan kopen? Ik schrik echt een beetje van de prijzen die ik zo zie. Of iemand die ze zelf gemaakt heeft? Ik had dit setje bij kwantum gezien, maar dan ben je (in de aanbieding) alsnog 100 euro verder
Bij welke kweker heb je ze gekocht? Ik ben ook nog op zoek maar ik kom er niet uit en ik hoop dat de kweker er zelf iets over kan vertellen
Ik heb ze gekocht bij japansehulst.nl. Stuk goedkoper dan het tuincentrum en ik kon het gelijk de volgende dag ophalen. Leveren kan ook, maar het was maar een half uurtje rijden, dus ik heb de leveringskosten bij lange na niet opgereden.
Ik heb tijdens het planten ook nog allemaal vragen gesteld via de chat op hun site haha, had ook gelijk antwoord. Dus als je iets wil weten gewoon daar ff je vraag stellen!
Super, thanks! Zou toch zonde zijn als er net wat fout gaat in het aanplanten en ik ben nou ook niet bepaald een haagkenner haha
Nee ik ook niet, maar daarom was dit fijn zo. Kon al mijn vragen meteen kwijt haha.
Het is blijkbaar wel een hele makkelijke plant die qua standplaats niet zoveel eist en ook snel aanslaat. Ben benieuwd! Heb het zo netjes mogelijk neergezet en nu hopen dat het snel een beetje dicht groeit.
Ah, als ik zie hoe goed jullie bezig zijn in het huis (en de tuin) heb ik er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!
De gemeente had een project, steen eruit planten erin. Als je mee deed kreeg je van de gemeente planten aangeleverd. Heb er zo’n 100 ontvangen inclusief appelboom. Dag grind en hallo bloemetjes enzo! Ben echt benieuwd hoe het er over een tijdje uitziet!
Heel divers! Kattenkruid, akelei, asters, vlinderstruik, geraniums, lampepoetser, bruidsbloem, lavendel, zonnehoedjes, duizendknoop, bergsteentijm en salie…
Tuin op het zuiden, daar hielden ze wel rekening mee.
Heb het zelf lekker dwars door elkaar gezet dus hoop op eens speelse bloementuin zo…