(Moes)tuintopic

Wat een super initiatief van de gemeente!! Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

10 likes

Ja echt tof! Ze kwamen van te voren de tuin bekijken en voor foto’s maken. Toen mocht ik de planten uitzoeken. Maand later alles geleverd en dan komen ze over een maand weer langs voor een na foto.

17 likes

Eerlijk gezegd vind ikhet echt ondingen. Die wij hadden waren zo zwaar en lomp en hebben we snel verkocht. We hebben nu een ledikant matras van Ikea (een van de goedkoopste, 30-40 euro dacht ik?), 2 ledikant hoeslakens er om heen (kunnen ook in.de was!) En tegen de rugleuning losse kussentjes. Bevalt heel goed! Die matrasjes zijn nogsteeds groot, maar licht en makkelijker op te bergen. En de hoezen zijn wasbaar, dat is echt heeeeeel chill. En als ik een ander leuk kleurtje wil is dat zo gekocht voor een paar euro

3 likes

Niet om te pochen maar ter info: in Leeuwarden kun je gratis een geveltuin aan laten leggen door de gemeente (excl bloemetjes haha maar dan heb je wel een vet mooi aangelegd tuintje). Ik heb dat toen laten doen en ze kwamen ook al echt 2 week later ofzo.

Edit: voor de tuinkenners, ik zoek een bodembedekker met roze bloemetjes, die lang bloeit, groen én laag blijft en in de volle zon kan staan. Ik zie door de bomen het bos niet meer :smiling_face_with_tear:

5 likes

Phlox?

1 like

@Chicago ja dit! Ik heb phlox candy stripe staan. Blijft mooi groen en heeft in het voorjaar en een beetje in de zomer leuke roze bloemetjes. Groeit best snel en heeft verder weinig eisen.

2 likes

Heel leuk initiatief! Asters zijn zulke lieve makkelijke bloemen, geniet daar elk jaar van.
Pas wel op met de (Japans?) duizendknoop, dat is een woekeraar en best wel slecht voor de biodiversiteit.

2 likes

Duizendknoop is inderdaad niet meer weg te krijgen als het er eenmaal zit. De buren van mijn ouders hadden het ooit
 20 jaar geleden
 en het zit er nu nog. Je krijgt het niet verwijderd.

1 like

Alleen de Japanse toch? Volgens mij heb je ook ‘gewoon’ de Nederlandse duizend knoop en is daar niks mis mee.

3 likes

Ik zie ze wel eens voorbijkomen bij de Xenos / Casa! Weet niet of ze nu in het assortiment zitten hoor.

Tuinmeubelen zijn sowieso zo’n dure aangelegenheid :cry:

Ben op op zoek naar een tuintafel van max 160 lang maar jemig wat is het duur. En vis op marktplaats vaak net achter het net.

1 like

Ik schrok even! Gelijk op de papieren gekeken, het gaat om Persicaria amplexicaulis ‘Rosea’. Dat is gelukkig een andere soort dan de Japanse. Blijkbaar zijn er in Nederland 2 soorten die duizendknoop heetten en dit is de gewone tuinplant die niet woekert.

3 likes

Ah dat is mooi!
Ennn weer wat geleerd :hugs:

4 likes

Helllo hellllooo, ik meld me hier voor mijn favo hobby! :smiling_face_with_three_hearts:
Ik heb al aardig wat voor gezaaid, tomaat (cherry en gewone trostomaat), paprika in 3 kleuren en lente-ui en basilicum.
Van eerdere jaren heb ik nog 2 fambozen struiken, een bramenplant, een olijfboom, een perenboompje en een kersenboompje. En heel veel aardbeienplanten, haha.

Nu woon ik sinds oktober in dit huis met tuin (Oja toen ook direct knoflook in de grond gedaan) dus ik weet eigenlijk nog niet zo heel goed wat de zon in het voorjaar doet hier in de tuin.

Ik weet dat ik vanaf de middag, tot einde dag zon in de voortuin heb, dus ik denk dat dat de beste plek is voor m’n moestuintje. Dat wordt dan ook m’n grote project dit jaar.

Hij ziet er nu niet uit, maar daar ga ik de komende weken lekker mee aan de slag. Samen met schoonmoeder, die weet alles van de permacultuur, dus dat is altijd leuk meegenomen!

10 likes

Wat een mooi initiatief van je gemeente!
Ik wil geen ongevraagd advies geven, maar op je foto lijkt het of je gaat aanplanten in zand. Planten halen hier helaas geen voeding uit. Je kunt beter 20-30cm zand afgraven en (bemeste) tuinaarde storten en daarin aanplanten. Misschien zie ik het wel verkeerd hoor, maar het zou zonde zijn als de plantjes het niet overleven

3 likes

Ohh dat is echt een goede tip, dankjewel! Ik geloof dat ik bijna alle winkels nu gehad heb, maar je blijft op minstens 100 euro uitkomen, voor niet super lekker zittende kussens. En idd, opbergen zat ik ook al mee

1 like

Ja die kussens zijn zo duur! Wij hadden ze van karwei maar die zijn gewoon erg lomp en zwaar en wij hadden nooit zin om ze te pakken of op te bergen. En geen afneembare hoezen. Die matrasjes zijn heel chill, kun je ook goed staand opbergen of onder de bank/bed oid. En aangezien wij graag buiten op de bank eten en kleine kinderen hebben is het ook geen ramp als er geknoeid word, want dan gooi ik die hoezen gewoon in de was. Jollein en meyco hebben hoezen in leuke kleuren en zijn goed betaalbaar.

1 like

Nee lijkt zo, tis gewoon kurk droge aarde. De tuinman die de plantjes kwam brengen zei dat de aarde ook goed was, kon later keertje bemeste tuinaarde erbij doen maar was voor nu niet nodig.

2 likes

In dat geval zou ik ze wel goed water geven bij het planten.
En als de die bemeste tuinaarde nu vervangt door compost heb je er nog jaren plezier van! (Tuinaarde is veel zwaarder, en hoewel bemest, niet heel voedzaam. En als je grond nu droog is, dan zit er waarschijnlijk niet veel voeding in, die het vocht kan vasthouden. Dus dat moet terug de grond in.)

2 likes

Yes, inderdaad lekker water geven

En thanks! :+1: Ga goed mijn best doen, zou echt vreselijk vinden als ze niet opkomen!

In mijn achtertuin heb ik alles in potgrond (gewoon van de aldi) gezet en iedereen denkt dat ik groene vingers heb! Dit is echt een goede tip hoor!

4 likes