(Moes)tuintopic

Ik gebruik ObsIdentify! Werkt wel fijn en de software wordt verbeterd met de data die mensen aanleveren.

4 likes

Thanks en @Planten !
Ga ze beiden even checken. Ben ook benieuwd!

1 like

Ik heb het echt iedere dag druk met onze tuin…want ik moet iedere dag kijken wat er groeit/bloeit en op komt :joy: Vaak ook 2 keer per dag haha.

7 likes

Iemand hier die ook aardbeien heeft? Haal je bij de doorbloeiers wel of niet de eerste paar bloemen weg (ter bevordering van bladeren)?

2 likes

Ik haal eerlijk gezegd niets weg, maar ik wist ook helemaal niet dat dat moet/kan haha

1 like

Ik vind dat heerlijk, elke dag alle planten even bekijken op knoppen of uitlopers.

Mijn hortensia heeft trouwens allemaal slap blad, denk na de vorst van vorige week. Onderaan wel mooie stevige blaadjes, hoop dat hij het gewoon overleeft.

4 likes

Ja, zou ik wel doen

3 likes

Zojuist slakken verzameld en naar het bos gebracht, vorig jaar hebben ze al mijn plantjes opgegeten :rage:
Hopelijk helpt het als ik het nu een beetje bij ga houden. Ik ga ook nog vanalles planten wat ze vinden stinken.
Mocht het allemaal echt niet helpen dan toch maar korrels ofzo…

2 likes

Ja doe ik hier wel!!
Had vorig jaar vergeten en had toen echt een minimale opbrengst.

Ik dacht net echt al een paar bijen in onze tuin te zien🥰 Zo gezellig.

1 like

Doe je dan de eerste 3 stengels met bloemen?

Leuk! ja hier ook al bijen gezien :smiley:

2 likes

Je weet dat het voornamelijk de naaktslakken zijn die levende planten eten? Alleen de segrijslak heeft een huisje en eet ook planten, alle andere soorten huisjesslakken eten dode bladeren en ruimen je tuin eerder op. Dus nog een keer 's avonds met een zaklamp door je tuin en kijken of je naaktslakken ziet.

2 likes

@mercurysummer Ik tag je even, omdat jij ook een slakkenreisbureau bent begonnen :snail:

2 likes

Maar in die pot zitten wel voornamelijk die segrijslakken toch? Daarnaast moet @Veertje ook nog op jacht naar de naaktslakken maar het was geen loze vangst.

3 likes

@Veertje hier is het ook verschrikkelijk!

Ik heb vandaag + gisteren meer dan 30 slakken van precies die soort kunnen verplaatsen :joy: ze graven zich graag in rondom de bloembollen maar ze vinden blijkbaar de gevlekte bosliefjes ook erg lekker:

*hier stond de avond ervoor nog een prachtig bosliefje, heb de slakken op heterdaad betrapt en het bakje zat helemaal onder het slijm

Hier een aantal van de boosdoeners :melting_face:

Heb nu rondom alle jonge plantjes constructies van ijzerdraad gemaakt, cacaodoppen gebruikt en ik zet de slakken 2x per dag uit. Sindsdien heb ik geen schade meer gezien, maar ben wel bang dat de buurt me nu ziet als de vrouw die elke dag de slakken uitlaat :skull:

Edit: oké lama, de ochtend na dit bericht heb ik er weer 16 gevonden en heb weer enorm veel schade ontdekt. Ik geef het op denk ik

5 likes

Zoals ik het heb begrepen gewoon echt tot medio mei de eerste bloemen. Dus stel je hebt er nu al wat bloemen in; allemaal weghalen.

3 likes

Ja ik kan er niet heel veel zelf over vinden enige wat ik tegen kwam was de eerste 3. Maar dan ga ik ze vandaag gelijk even weg halen!

2 likes

En daar gingen ze :wink:

Hier mijn moestuin (kas) staat inmiddels ietsje meer in het is het lengte stuk tussen de palen. Hij loopt nog klein stukje verder van waar ik de foto maak :slight_smile:
En dan nog een gezamenlijk stuk, plus nog buiten waar ook nog rabarber staat!

Mega schattige venkel (ben echt een plantenmoeder die alles te schattig vind :laughing:)

20 likes

@TanteBetje Ja volgens mij waren dit wel de slakken die vorig jaar ook alles op hebben gegeten. Ik heb (gelukkig) nog geen naaktslakken in mijn tuin gezien. Ik zou ze niet durven oppakken denk ik, haha!

Vandaag is het minder vochtig dus nog geen slakken gezien maar ben wel van plan om het ook goed bij te gaan houden. Dan wordt ik hier dus ook de buurvrouw die de slakken uitlaat :snail:

2 likes

Ik heb sinds een week slakkenvallen met bier staan en al een flinke oogst aan slakken. Niet heel diervriendelijk wantze gaan dood, maar het schijnt vriendelijker dan korrels te zijn. Hoop dat ik dit jaar eindelijk wat dingen kan zaaien die niet gelijk gekortwiekt worden door die beesten. Ik vind naaktslakken erger in mn tuin dan kattenkak

1 like