(Moes)tuintopic

Een blauwe regen was voor mij ook een doel om te kopen, als ik een huis had wilde ik een blauwe regen. Toen had ik een huurhuisje met enorm terras maar vond het niet echt een huis huis. En toen dacht ik, ik heb een eigen huis en ik koop er gewoon 1! Inmiddels verhuist en probeer hem nu aan de reling de laten groeien van mijn balkon :heart_eyes: (ik wist alleen niet dat ik hem moest snoeien dus hij groeide amper de afgelopen jaren haha)

Maar kijk er wel naar uit als ik een echte tuin heb uiteindelijk.

Nog even een moestuin vraagje. Ik kocht vandaag om mijn aardbeien stukje compleet te maken nog framberry’s (framboosaardbei) maar hoe weet ik of het kortdurende zijn of doordragers ? Het is een fragaria, maar word op google er ook niet wijzer uit.

7 likes

Daar ga je veel plezier aan beleven. Echt zo’n voorjaarsrotklus, maar fijn in de zomer. Check ook nog even of je gras kalk kan gebruiken!

2 likes

Ja heb idd een voeding/kalk combi gekocht! Ben heel benieuwd!

2 likes

Ik had mijn bericht in schilderen /tekenen gezet :rofl:

Maar ik heb nieuwe tulpen geplant en ze zijn zo mooi :heart_eyes:

De linker is bijna een meter hoog

38 likes

Er zaten 2!! Slakken in mijn kweekkasje :rage: ik denk dat ze al op de potjes zaten of in de aarde?

Morgen ga ik in ieder geval mijn paksoi en broccolistekjes planten! Ik ben heel benieuwd, want we hebben een bak gemaakt , maar zoveel aarde zit er nu niet in! Nouja, we gaan het zien!

1 like

Al m’n plantjes zijn dood en opgegeten :sob: van het weekend maar opnieuw proberen denk ik. Word er zo verdrietig van, als het nu weer niet lukt is het het derde jaar op rij dat ik een moestuin voor de slakken heb… :expressionless:

Ik heb een nieuwe pot voor mijn basilicum, peterselie en sla, en jawel hoor zat al weer een naaktslak aan mijn sla te vreten :angry:

De sla + slak heb ik zo uit de pot gerukt en in de container gegooid… Echt zo jammer

1 like

Voor die paar slakken (even afkloppen hoor!) die ik afgelopen jaren heb gezien, werkte knoflook heel goed! Misschien werkt het niet meer als je al zoveel slakken hebt en waarschijnlijk alle tips al geprobeerd hebt, maar wie weet

2 likes

Ik heb gisteren gezien dat bij mijn andijvie allemaal naaktslakken zich onder de krop verstoppen. Het is Krul andijvie en dat eten ze dus niet graag maar het blijft wel goed vochtig onder de krop. Daar ga ik ze nu maar iedere keer weg halen tot de andijvie op is en ze daar niet meer kunnen verstoppen.

Ik help mee met het opzetten en aanleggen van een voedselbos en ik het dit topic de afgelopen dagen van begin tot eind gelezen :smile: Vooral interessant op welke manieren je ongedierte kan voorkomen/bestrijden zonder chemicaliƫn of andere schadelijke middelen voor de natuur, die tips ga ik zeker toepassen!

8 likes

Ik heb rechts in mijn tuin een saaie, kale schutting. Ik kan daar natuurlijk geen grote bomen planten. Een klimop vind ik ook niet zo prettig omdat 'ie zich zo hard verspreid.

Dus ik dacht: clematis omhoog laten groeien, een Magnolia boompje planten en Hortensia’s planten (vriend vindt die laatste heel mooi).

Is er nog iets waar ik op moet letten zo naast de schutting? Het zal er schaduwrijker zijn… Ik heb gelezen dat magnolia en hortensia goed samengaan vanwege zure grond. Of hebben jullie nog andere leuke schutting ideeĆ«n?

3 likes

Als je Hortensia’s mooi vind dan zou ik voor een klimhortensia gaan, zo mooi! Wordt wel breed maar groeit niet te snel.

2 likes

Oh ja, een klimhortensia is mooi.
Eventueel kun je naast de clematis een passiflora neerzetten, en er zijn echt tien varianten! Trompetbloem is ook een klimsoort.

1 like

Ik heb er hortensia, roos, clematis, lavendel, rozen, een appelboom en hibiscus voor/tegenaan staan. En aan de andere schutting met vooral schaduw forsythia en Amerikaanse sering.

4 likes

Wij verhuizen op korte termijn naar een huis met ruime tuin en heb bij de Action een moestuinbak gekocht. Nu heb ik de app van Makkelijke Moestuin, maar ik schrik van de prijzen van de moestuinmix die zij verkopen(zo worden mijn groentes wel heel duur). Zag bij de Intratuin wel eigen merk, maar ook die vond ik behoorlijk aan de prijs. Ben heel benieuwd welke opties net zo goed werken naar wat vriendelijker voor de portemonnee zijn.

1 like

Moestuin mix is toch zo duur omdat er ip geen onkruidzaadje al in zitten? Als je af en toe even kan wieden heb je helemaal geen moestuin mix nodig. Ik heb gewoon tuinaarde met compost

4 likes

Ik heb ook bemeste tuinaarde met een beetje compost er doorheen

1 like

Nu al een aantal dagen veel in de tuin bezig om het weer onkruidvrij te krijgen. We hebben aardig wat grond voor en achter, maar de vorige eigenaar had vrijwel alles eruit gehaald en het is toen qua onkruid heel erg geworden. De tuin was steeds geen prioriteit, maar dit is steeds wel onbegonnen werk. Je hebt niet het idee dat je ergens mee opschiet haha. Wil dit jaar dus flink actief bezig en ook veel gaan planten. Vooral nu op zoek naar al wat grote planten, heb tussendoor wel wat geplant, maar dat is allemaal nog zo klein en onkruid heeft echt alle ruimte om te verspreiden. We gaan vandaag of volgende week even op zoek naar leuke bodembedekkers.

Heeft iemand tips om het kleine grut (onkruid) uit de aarde te krijgen? Of moet ik echt alles stuk voor stuk eruit plukken? :smiling_face_with_tear: Want dat gaat echt een eeuwigheid duren haha. Een buurman zegt dat je gewoon om de paar dagen met zo’n driepoot erdoor moet, maar heb het idee dat je daar vooral het grotere werk mee kan pakken en dat het meeste kleine spul blijft liggen.

Alle tips zijn welkom, ben echt een leek wat tuinieren betreft. Heb er ook geen hekel aan, maar het is steeds zoveel werk dat de lol er ook af is. Helpt ook niet dat mijn vriend en ik allebei onregelmatig werken.

1 like

Voor het eerst bij een kwekerij in de buurt geweest. Later in het seizoen gaan we nog eens kijken naar grotere vaste planten, zodat we het wat sneller op kunnen vullen.

13 likes

Ik zou nu alle onkruid met wortel eruit halen. Ook zoveel mogelijk klein onkruid. Daarna de komende weken goed bijhouden. Daar heb je de rest van het seizoen alleen maar profijt van.
Mooie planten heb je gekocht! Succes en veel plezier met het tuin werk.

3 likes